Režie:
Charlotte WellsScénář:
Charlotte WellsKamera:
Gregory OkeHudba:
Oliver CoatesObsahy(1)
Někdy v devadesátých letech, kdesi v tureckém přímořském resortu tráví dovolenou rozvedený mladý otec Calum (Paul Mescal) se skoro náctiletou dcerou Sophií (Francesca Corio). Pohodové vystupování táty, který žádnou legraci nezkazí a baví se tím, že jej okolí považuje za dívčina staršího bratra, však zastírá znepokojivý závoj melancholie. Debut Charlotte Wells má nádech vzpomínky z dětství a nepotřebuje okázalá gesta k vystižení nepopsatelně intenzivních životních pocitů. Díky svému křehce impresivnímu vyprávění a ohromující empatii se stal diváckým hitem desítek festivalů, včetně Cannes, Toronta i Karlových Varů. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (230)
Je to hezky natočené a určitě to má přesah. Nicméně přes všechny očividné kvality mi to nesedlo, tak jak by mělo. Režisérka a scénáristka v jedné osobě Charlotte Wells má velký cit pro vyprávění. Její příběh je něžný a vyprávěný od srdce. Hodně z něho cítím, že je ze života. Bohužel mi tam něco chybělo, co by mě zasáhlo a já si to naplno užil. Paul Mescal hraje parádně a svou roli moc dobře zvládl. Frankie Corio je dost talentovaná a pokud bude mít štěstí, tak se ve filmovém průmyslu neztratí. Líbila se mi atmosféra filmu, vztahy mezi postavy, i náznaky, že ne všechno je tak v pohodě, jak to na první pohled vypadá. Aftersun je hezký indie film, ale z mého pohledu nenabízí nic, co bychom někde jinde neviděli lépe a zajímavěji. ()
Klidná a melancholická dovolená, která pomalu ale jistě plyne. Nic neříká napřímo, jen tiše a klidně naznačuje. Nedá se říct, že by Aftersun při sledování nabízelo nějaký strhující zážitek, pod kůži se dostává velmi pomalu a s rozvahou. Závěrečné Under Pressure je pěkným zakončením, ale pravým finále jsou až nejisté pocity, které se dostavily až po konci závěrečných titulků. ()
Tak ako môže tento film pôsobiť banálne, tak je premyslený a komplikovaný. Scenárom, kamerou, strihom a celkovou naračnou skladbou s 3 vrstvami: VHS záznamom, spomienkami, vlastnými predstavami. Žiaden "coming-of-age" film. Dospievanie je tu zastúpené epizódne. Toto je dojemný melancholický poklad o spomínaní, smútení, prehrávaní si minulosti a potrebe si skompletizovať pocity, kde sú všetky tieto obsahové aspekty premietnuté do funkčného filmového jazyka. SPOILER: Oslavovaná "under pressure" sekvencia je zmyslovou metaforou snahy dostať sa po rokoch pod kožu (stratenému) otcovi a vyskladať si o ňom kompletný obraz. KONIEC. ()
Aftersun mě dokonale ubilo. Opatrně jsem se těšil na indie žánrovku, která se dostala do nejednoho shortlistu kdejakých filmových ocenění, ale dostal jsem pouze takové prázdné cvičení o vztahu dcery a mladého otce, kde není rozhodně všechno řečeno na plnou hubu a v povzdálí se vznáší určité znepokojivé ozvěny minulosti. Oceňuji výkony obou hlavních představitelů, ale absolutně jsem v Aftersun nenašel, to co jsem hledal. ()
(8/2023) / Ťažký, ťažký film, ktorý sa vyše hodinu vôbec nezdá ťažký, skôr nevýrazný a nudný. Neviem si spomenúť na veľa filmov, ktoré ma dokázali svojim záverom tak prekvapiť. V priebehu záverečných pár minút som pochopil o čo tu vlastne šlo. A že tie zdanlivo úmorné minúty boli veľmi šikovne vymyslené. Áno, je to typický festivalový film, ale trpezlivému divákovi vie ponúknuť zaujímavé emócie. (8/10) ()
Galerie (32)
Zajímavosti (11)
- Natáčelo se v tureckých městech Ölüdeniz, Fethiye a Istanbul. (Homerking)
- Paul Mescal (Calum) si kvůli filmu musel osvojit skotský akcent, sám je totiž Ir. (DavePave)
- Paul Mescal (Calum) strávil s Frankie Corio (Sophie) společně dva týdny před natačením v hotelovém resortu v rámci věrného zobrazení pouta mezi otcem a dcerou. (Axarus)
Reklama