Patrick Bateman je mladý ambiciózní finančník, který je tam, kde chtěl být. Žije na Manhattanu, má snoubenku, pracovní postup. Co ho však vede k tomu, stát se krvavým zabijákem, ví jen on sám. (oficiální text distributora)

Recenze (827)

pan Hnědý

Exploatace hra s divákem všechny brutální scény se neodehrávají před námi, ale v našich myšlenkách a i když víme, že Bateman momentálně někoho rozsekává sekerou na kousky, je to bolestné i když to není zobrazené přímo před námi. Skvělý vývoj hlavní postavy - Bale výborný. Scéna s motorovou pilou je nezapomenutelná. Zařadil bych temnější zvuky. Pod Lynchovou optikou by to bylo nejspíš 5*. ()

Dudek

Americké psycho je v mnohém zvláštní film. Nejedná se o obyčejnou psychologickou sondu do duše jednoho narušeného jedince, ale celkový výzkum chování tohoto člověka v jednotlivých situacích. Nejen díky tomu je tento snímek velmi emočně odstředěný, nesnaží se útočit na diváka, ba dokonce se jej nepokouší ani zainteresovat do samotného příběhu. Patrick Bateman je obyčejný člověk, někteří možná namítnou, že se jedná o neurotika, ale s tím bych zásadně nesouhlasil. Nemyslím si, že se jedná o labilního jedince, právě naopak, uvažuji ho jako úplně obyčejného muže s normálními návyky a snahou o to být nejlepší, cool a in. Jeho chování není skoro v ničem výjimečné, alespoň jisté společenství osob se kterými se vídám prokazují stejné náviky a cíle, tedy s jedním rozdílem, nikoho nemusí pro uklidnění vraždit, daleko od toho ale nejsou. Zajímavý příběh a pohled na hrdiny však není všechno! Mary Harron se totiž svého úkolu zhostila s neskutečnou bravurou. Způsob jakým invertovala noc a den, její neskutečný pohled na detaily a další, to jsou prvky, které musí očarovat snad každého. Soudím, že publikum, kterému je tento film určen by jistě ocenilo mnohem citlivější vazbu s divákem, určitou práci s pocity a samozřejmě i vykreslení atmosféry, v tom všem je snímek naprosto sterilní, což můžeme svést na smysl jeho vyprávění, je totiž pozorován skrze hlavní postavu, která ve filmu dokonce sdělí, že není schopna jakéhokoli emotivního vztahu krom nenávisti. Dokonalý film podle dokonalé knihy, je fascinující, jak se tvůrcům podařilo tolik důležitých prvků z předlohy vynechat (či zajímavě pospojovat) a přesto zachovat tu její výtečnou atmosféru. Kdo by kdy čekal, že i film může být tak vysoce popisný a soustředit se na absurdní detaily, přičemž stále zládá zvýrazňovat podobnost všech prvků... [TOP 19/10 64%] ()

Morien

-"Is that a rain coat?" -"Yes, IT IS!" ♥♥♥ MŮŽE OBSAHOVAT (A TAKY ŽE OBSAHUJE) SPOILERY. (Varování: Tento komentář je stejně šílený jako film samotný, takže si řádně rozmyslete, jestli ho opravdu chcete číst.) Americké psycho je film. Pojednává tak trošku o lidské zvrácenosti (a samotě a touze), ale taky o tom, co dělat ve světě, kde je možné všechno (jenom ne to, co opravdu chceme). Patrik Bateman je MIPS (mladý idiot plný sil) z Wall Street. Každé ráno začíná tím, že si zacvičí a potom na svou kůži namaže tisícovky a tisícovky kosmetických přípravků. Potom jde do práce a tam sedí za stolem. Večery tráví v některé z newyorských restaurací se svými kolegy. Nejvíce ze všeho (pravděpodobně) se samozřejmě nudí. A co dělat v jeho situaci, aby se ještě zabavil? Vraždit. Líbí se mi paradoxní a satirické scény, které tento film předkládá. Líbí se mi, že Patrik Bateman prakticky na potkání vykládá, že rád vraždí dívky, do diáře si místo schůzek kreslí nechutné obrázky a když luští křížovky, tak do kolonek vypisuje jenom slova "bone" a "meat", ale jeho okolí to vůbec neregistruje. Jeho snoubenka vedle něj naříká nad tím, že se ji rozhodl opustit, ale že si maluje na kousek papíru voskovkami ženské tělo probodnuté motorovou pilou, to je jí jedno. Co to je za svět, ve kterém Patrik žije? Je vůbec obklopen lidmi? Copak se tak chovají - jako lidé? A co on sám? Buďto je ta nejchladnokrevnější bestie na světě nebo poslední přeživší lidská bytost. Nic mezi tím. A pokud existují ty filmy, kde si za celou dobu sledování neuvědomíte, kterého herce sledujete, nýbrž uvažujete o postavě jako o skutečném člověku, tak pro mě takový je Patrik Bateman. (Christian Bale zvládl svou roli (misi) DOKONALE.) Je ohromující, jak je okouzlující, až to bolí, ale zároveň i tak zraňuje všechny kolem sebe, hlavně svoji sekretářku, která jediná to s ním myslí dobře. Když závidí kolegům vizitky, když do telefonu vyjmenovává seznam svých zločinů, tak jenom bezeslovně prosí o trochu pozornosti, křičí, že chce být člověkem. Ale oni ho tak neberou. A tak film vlastně končí tak, jak začal. Beznadějně. Nevím, jestli bych se na něj dokázala podívat znova. Nejspíš až za hodně dlouho po tom prvním zhlédnutí. AP je tak násilnické a ubližující, hlavně na duši, že jsem už dlouho nebyla tak zdeptaná. -------------------------------------------------- Dodatek. Dnes (23. 8. 2008) jsem dostala nutkavou potřebu se na AP podívat znova. Tak jsem se podívala. A víte, co jsem zjistila? Já jsem si ten film pamatovala úplně jinak, než jak dneska byl. A taky jsem zapomněla, že pořád chtěl vracet kazety, což teda nechápu. Vždyť je to geniální! Co jsem také ocenila, že člověk pozná celou novou širokou škálu zvukových signálů pro alarm do auta. (A nejsem opilá, když tohle píšu, protože nikdy nepiju.) A taky mi možná došlo, proč se to jmenuje Americké PSYCHO. A ještě něco, ve skutečnosti tomuhle filmu dávám čtyři hvězdičky, něco jako v uvozovkách, ale na druhou stranu si prostě myslím, že čtyři hvězdičky jsou pro popis tohohle filmu zkrátka málo. Film je takový, jako jsem popsala Patrika - buďto pět, nebo odpad. Každý, kdo hodnotí film jako průměrný, ho dle mého názoru nepochopil. () (méně) (více)

Satan

Sonda do choroboplodné mysli jednoho hudebního recenzenta v pláštěnce? Hell, beru všemi deseti! Zní to divně a napoprvé to i divné je, ale druhé zhlédnutí veškerá rozporuplná přijetí mažou. Břitká satira se sociologistickým podtextem ani nemohla mít černější a absurdnější humor. A vhodnějšího protagonistu. Máte rádi Dextera? Neváhejte. Máte rádi Balea? Neváhejte. Máte rádi satiru a nadhled? Neváhejte. Bat(e)man rocks! ()

CheGuevara

Tak tenhle film opravdu nebyl můj šálek kafe. Příběh o masovém zabijáku se Schaymalonovskou pointou? Ne vážení, nic pro mě. Popravdě jsem původně o tento film ani moc nestál, nakonec mě ale zvědavost přemohla. Začátek byl naprosto dokonalý. Samozřejmě, že myslím ty titulky. Obdivuju tvůrce se smyslem pro detail, jenže tento smysl asi pozbytek celého filmu někam vyprchal. A tak jsem jenom hleděl na jen tak nadhozené a nevypointované postavy, které se celým filmem potulují bez ladu a skladu. Například obrovským hříchem byl plně nevyužitý vynikajíci Dafoe, který opět dokázal, že se svým hereckým umem dokáže strhnout celý film jen pro sebe. Ch. Bale, ne že by hrál nijak špatně, ale jako by se ve své roli nedokázal usadit. Napřed přehrává, pak zase hraje velice civilně, což mě nepřinutilo uvěřit mu jeho Batemana. Ovšem pokud vezmeme pouze jednotlivé scény, tak zde Bale předvádí naprosto úžasné výkony. I ostatní herci nehrají nijak špatně, jen kdyby jejich postavy nebyli pouhými samoúčelovými šablonkami. Zde si režie neporadila s jednotící linkou a když ke konci Bateman přiznává, že se nikomu nepodařilo dostat se do jeho nitra, tak to dvojnásobně platí o celém filmu. Stal se přesně tak povrchním jako je Baleova postava. PS: malý vzkaz tvůrcům: "Překvapivá pointa bez vysvětlení oné pointy, ztrácí účel pointy." ()

Zajímavosti (54)