Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (506)
Psychologický rozbor duševního přerodu z přicmrndávače v tak trochu vyšinutého zabijáka hnaného zprvu věcí celkem pochopitelnou a později už strachem z prozrazení, to všechno s dokonalým Damonem, který je vám nejdřív šumák a potom se vám zhnusí. Jude Law v roli prachatého fracka a záletníka se mu však v mnohém vyrovná a hlavně díky němu (a P. S. Hoffmanovi) je první polovina filmu tak dobrá. Od chvíle, kdy Ripley začne svůj dvojí život, je film syrovější, Ripley nebezpečnější a příběh trochu zmatenější. V některých scénách se ale napětím až tají dech a vy žasnete, jak tomu Ripleymu všechno vychází, takže mu odpustíte, že vás pořád tak vodí za nos. Konec byl hodně dobrý, celkově mistrně zvládnutý snímek s perfektními hereckými výkony. ()
Podle románu spisovatelky Patricie Higsmithové vznikl v režii Anthonyho Minghelly napínavý thriller s Mattem Damonem v hlavní roli. Ocenění: Oscar 1999 - nominace: vedlejší herec (J. Law), výprava, kostýmy, hudba, adaptovaný scénář Zlaté glóby - nominace: režie, film (drama), hudba, herec v dramatu (M. Damon), vedlejší herec (J. Law) BAFTA - vedlejší herec (J. Law); nominace: cena Anthonyho Asquitha za hudbu, kamera, film vedlejší herečka (C. Blanchett), adaptovaný scénář, cena Davida Leana za režii MFF Berlín - nominace na Zlatého medvěda Blockbuster Entertainment Awards - vedlejší herec (J. Law) Broadcast Film Critics Association Awards - hudba National Board of Review - režie, vedlejší herec (P. S. Hoffman také za film Magnolia) Santa Fe Film Critics Circle Awards - adaptovaný scénář, vedlejší herec (J. Law) ()
No... Co k tomu říct? Matt Damon je podle mě perfektní herec a zahraje kohokoli. Jako klaďáka ho zbožňujete, jako záporáka ho nenávidíte, ale ani na jednu verzi nezapomenete. Tom Ripley je v káždém případě jedna z jeho životních rolí. Nejzvláštnější je, že vše začíná tak nevině - půjčením obyčejného školního saka. Od saka se Tom (Damon) dostává ke lžím, od lží k podvodům a od podvodů k něčemu ještě mnohem horšímu... A přitom mohlo být u piána tak dobře. Nejvíc mě ale fascinuje jeho ledový klid. Ať udělá co udělá, ať se děje co se děje, je pořád nad věcí. Kromě Damona jsou i ostatní herci perfektní. Cate Blancett je úžasně vtíravá, Gwyneth je krásně nervozní, Philip Seymour je více než slizký, Jack Davenport je krásný:-D a Jude Law je na odstřel. ()
Brilantní, netradiční, pod kůži deroucí se thriller s psychologií jak vyšitou od Dostojevského. Ještě teď mi je trochu špatně. Trochu mi unikla vyhrocená pointa závěru, kdy asi vystupňovaný způsob řešení problému se zdá být tak přijatelný, stereotypní, tudíž nevyhnutelný. Film zaručuje podmanivé napětí po celé délce. Nuda stranou. ()
Na povrchu nudně "normální" a přitom uvnitř tak zvláštní - toto tvrzení platí nejen o postavě Toma Ripleyho, ale i o filmu samotném. Film nemá žádné dechberoucí momenty, zpočátku jen ukazuje, jak plyne bujarý život po italsku, ovšem krátce na to si začneme uvědomovat, že právě onen submisivní a až moc hodný introvert v centru všeho dění, do něj vůbec nezapadá. Jeho asimilace s prostředím je falešná, na povrch začnou vystupovat sociopatické rysy, a tak i když se Ripley dokáže dokonale podbízet, jednou trpělivost přeteče... Zcela chladně však dokáže pokračovat ve svém zivotu, přesto nelze říct, že by nic necítil... Talentovaný pan Ripley je jednoduše zvláštní film, neřekl bych přímo oslnivý a snad ani ne tolik atmosferický (na thriller), avšak jeho psychologický rozměr stojí za zamyšlení a řemeslné provedení, v čele s hereckými výkony, za velkou pochvalu! 7/10 ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- Z hlediska českého trikařského studia Universal Production Partners byl pozoruhodný vznik scény, v níž loď Queen Mary vplouvá do New Yorku. Slovy ředitele UPP Víta Komrzého ji "sice bylo možné složit z 'nějakých' záběrů, ale Minghella trval na autenticitě Manhattanu z padesátých let a kdesi v archivu dokonce našel dobový záběr přesně téhle scény. Ten nám poslali s tím, že ho máme 'vylepšit'. Ale ono to nešlo, protože kvalita archivního materiálu byla hrozná, takže jsme museli celou scénu vytvořit znovu. Nejdřív jsme si nafotili Queen Mary, která dnes kotví v kalifornských docích, a pak jsme začali shánět 'starý' Manhattan. Nejdřív jsme chtěli použít fotografie z různých 'image banks' z Londýna i z Ameriky, ovšem přestože šlo o mnohdy velmi drahé diapozitivy, byly do té míry nekvalitní, že jsme nakonec, už pod značným časovým tlakem, zjistili, že nám nezbývá než si Manhattan znovu nafotit. Je tam dodnes část starých domů, které jsme potřebovali, k nim fotograf navíc nafotil fasády jiných mrakodrapů a z materiálu, který přivezl, jsme na computerech podle fotografií 'vystavěli' starý Manhattan - něco jsme domalovali, něco přidali, něco upravili. Do popředí jsme pak umístili loď, vodu jsme natočili na Vltavě, dodělali k ní vlnky, a scénu jsme pak oživili ještě tím, že jsme na ulici natočili nějaké ptáky a ve Vršovicích pohybující se lidi, které jsme jako maličké postavičky naklíčovali na loď. Celá scéna vznikala v polních podmínkách, ale ve filmu nakonec je." (NIRO)
- Natočeno podle novely Patricie Highsmith se stejným názvem. Má další čtyři pokračování. (don corleone)
- Matt Damon dostal roli po svém výkonu ve filmu "Dobrý Will Hunting", kterým nadchnul Anthony Minghellu. Ten chtěl do té doby obsadit Toma Cruise. (don corleone)
Reklama