Režie:
Henry BeanScénář:
Henry BeanKamera:
Jim DenaultHudba:
Joel DiamondHrají:
Ryan Gosling, Summer Phoenix, Theresa Russell, Billy Zane, A.D. Miles, Chuck Ardezzone, David Bailey, Henry Bean, Tovah Feldshuh, Sascha Knopf (více)Obsahy(1)
Obklopuje nás rozporuplný svět násilí a netolerance. V něm žije i Danny Balint (RYAN GOSLING), jehož odpor k zdánlivé pasivitě vlastní židovské komunity zavedl až do řad skinheadského nacistického gangu. Tam si jej povšiml prominentní fašista Curtis Zampf (BILLY ZANE - Titanic). Danny se pod jeho vlivem stává součástí nebezpečného světa amerických nacistických bojůvek a v tajných tréningových táborech se učí nenávidět a zabíjet. U Curtise se však také setkává s Carlou, dívkou se sklonem k sadomasochistickému sexu. Danny s Carlou posouvá hranice svých milostných prožitků, ale díky jejímu zájmu o židovskou víru také znovu poznává svoji vlastní příslušnost. Jeho život je rozpolcen mezi dvě protikladná vyznání a volba kým se stát je těžká. Ta naše není o nic lehčí... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (264)
Nikoli psanec, který loví psance, ale žid, který nenávidí židy... A nejvíce sebe. Krize vlastní identity přivedla postavu charismatického Ryana Goslinga k obrovské nenávisti, která prostě musí ven. Jeho agresivní řečnictví se už ani tolik neopírá o segregaci ras jako o nenávist z principu. Nenávist a nasranost, která musí ven, protože je přeci tak příjemné ji ventilovat. Aby z toho nevznikl chaos a bylo zachováno poslání filmu, je Goslingova postava ve svém oboru překvapivě erudovaná. Nejen, že zná všechny aspekty judaismu a židovské kultury, on sám ještě některé z nich dodržuje. Jeho vnitřní rozpolcenost pak vrcholí v působivém závěru... Osobně mě napadlo, zda by byl Danny dohnán k extremismu, kdyby samotné náboženství nebylo extremistické, viz flashbacky ze školy...7/10 ()
Film dvou tváří, z nichž jsem si prostě nakonec nedokázal pořádně vybrat ani jednu. Žid s neonacistickými sklony nenávidící židy, banda holých lebek co se tváří jako největší drsňáci, přesto zůstali tak nějak nevyužití, sadomaso přítelkyně, která ráda prcá s přítelem své matky, kemp pro nácky taky nevyužitý, příběh s jistým morálním poselstvím, přesto nedotažený do konce - Ryan Gosling to zahrál dobře, ale přišlo mi, že potenciál který se tu přímo vybízel, zůstal využitý tak z poloviny a na červená čísla v hodnocení to nemá ani náhodou!!!50% ()
Jenom jedna víra je ta pravá, zbytek je jenom nicota a obřad na víru, který se útrpně musíte naučit, abyste se ztratili ve vlastní víře. Zpochybnit to všechno. Cosi odmítavého v nás, co odmítá samu sebe, plodí nenávist vůči slepotě a víře, nenávist plodí další nenávist, jako vlna domina efektu. Film byl na veliké úrovni. Včetně hloubavého konce. ..hvězdičku strhávám asi za tu příliš "hate" atmosféru, které jsem uvěřil ()
Krize identity a vzpoura proti Bohu aneb puberta je dlouhá a zlá. Téma mě minulo o světelná léta, celý život jsem totiž jen člověkem a nikdy jsem nepřemýšlel nad mentalitou svého národa, natož abych se vzpouzel proti Nejvyššímu, s nímž mám uzavřen pakt o neútočení. Nedokázal jsem se, a pravděpodobně ani nikdy nedokážu, zamyslet nad všemi nuancemi Dannyho vnitřního konfliktu a celou dobu jsem si jen říkal, blbeček zničený z ničeho, nudy a nedostatku ráznější výchovy. Vím, že podobný odsudek je příliš jednoduchý, nicméně Svatý boj má jeden zásadní problém, hlubšího ponoru do příčin a motivace hlavního hrdiny se nedočkáme. A při tak mohutné eskalaci za tím prostě muselo být mnohem víc. A tak i když se v těchto pocitech mohu přes všechno naprosto mýlit, dám na ně. Ostatně jako téměř vždy. Zabejčená trojka. ()
Člověk může přesvědčit lidi kolem sebe, že je někdo jiný, ale nikdy o tom nepřesvědčí sebe samotného.. Hajlující pravice třímající sedmiramenný svícen, jarmulka s motivem hákového kříže a trochu toho počteníčka z dvou knih v jedné (knižní) vazbě v podobě hebrejského překladu Mein Kampf a Kabaly v němčině. Toť zlehčení ideologické schizofrenie Dannyho Balinta, neonacismu holdujícího Žida, hledajícího identitu uprostřed začarovaného kruhu intolerance, nenávisti, náboženských kořenů a vlastní pochybnosti v učení judaismu. Goslingův výkon nadmíru přesvědčivý, ovšem nízký rozpočet byl v některých momentech až nečekaně vidět a v druhé půli se film, ztrácejíc po kapkách svou animální přitažlivost, ufilozofoval k takřka mučednické smrti, nicméně pro svůj nečernobílý pohled na problematiku antisemitismu si nadprůměrné hodnocení a přinejmenším pozornost bezesporu zaslouží. Jak už říkal K.Branagh v roli Heydricha ve fenomenálním komorním dramatu Konference ve Wannsee, nenávist je neuvěřitelný hnací motor, který leccos dokáže udržet při životě (historka o muži, co nenáviděl svého otce, ale jeho smrt s ním pohnula více, než smrt matky, kterou miloval). A já říkám, že je to jen mrhání časem, neboť jizvy na těle i na duši nakonec stejně ukážou, že mnohem lepší je žít svůj život pomocí šlechetnějších paliv.. ()
Galerie (24)
Photo © Lions Gate Films
Zajímavosti (4)
- Ač byl snímek oceněn několika věhlasnými cenami (mimo jiné i Cenou poroty ze Sundance festivalu z ledna 2001), tak měl film, kvůli ratingu R a své kontroverznosti, velké problémy s uvedením do distribuce. V kinech se nakonec objevil pouze v New Yorku a to až v květnu 2002. Již dva měsíce předtím byl odvysílán na placeném filmovém kanále Showtime. (DaViD´82)
- Film je volně založen na skutečném příběhu Dana Burrose, člena Americké nacistické strany a newyorské pobočky United Klans of America. Spáchal sebevraždu poté, co ho reportér New York Times odhalil jako Žida. (Homerking)
- Vzhledem k nízkému rozpočtu filmu si štáb nemohl dovolit povolení k natáčení a hodně scén tak muselo být natočeno velmi rychle. (Vlado666)
Reklama