Reklama

Reklama

Výstavní párkař a lepič plakátů

  • Rakousko-Uhersko Pražský párkař a lepič plakátů (více)

Lepič plakátů lepí na stěnu hospody U Nesmysla plakát na Český kinematograf. Když chce od párkaře koupit párek, vyleje lepidlo párkařovi do nádoby. Strhne se mela, do rvačky se zapojují náhodní kolemjdoucí. (oficiální text distributora)

Recenze (54)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Kraťas s délkou necelé půl minuty a jeden z milníků naší filmové historie společně ještě se snímky "Smích a pláč" a "Dostaveníčko ve mlýnici" z téhož roku. Jde spíš o takovou malou frašku či taškařici. Lepič plakátů ztělesňovaný Švábem-Malostranským, si vybírá párek, a při tom vylije lepidlo párkařovi do kotlíku, takže se strhne rvačka do níž se postupně zapojí všichni kolemjdoucí podobně jako v "Dostaveníčku ve mlýnici" kde Šváb svádí sličnou mlynářku a až poté kdy se dostaví její manžel tak se strhne obrovská mela. Natočeno před krčmou "U Nesmysla" v areálu Výstaviště. ()

lennyd 

všechny recenze uživatele

Historický přínos snímku je nepopiratelný (přece jen první je první), nicméně vlastní námět a děj jen předurčuje schopnost českého národa porvat se kdykoliv a za cokoliv (jak např. dokazuje i o desítky let pozdější jedna z "nejúspěšnějších" českých komedií - Slunce, seno a pár facek). Nicméně na všem se dá najít něco pozitivního, a zde je to například báječná délka, která jej bez újmy na zdraví (divákově, nikoliv herců) umožňuje shlédnout několikrát po sobě. Kdyby si tak z toho vzali příklad i někteří tvůrci současného (a nejen českého) filmu ... ()

Reklama

GTS_PUNK 

všechny recenze uživatele

Historicky prvý český film, ktorý v roku 1898 natočil Jan Kříženecký, predstavuje zhruba tridsaťsekundovú "humornú" scénu s predavačom párkov a lepičom plagátov. Viacero verzií, ktoré sa zachovali, sa líšia iba mierne, pričom v každom prípade vyúsťujú do potýčky postáv, ktoré sa vo filme objavujú. K prvej snímke by pravdepodobne mal byť divák zhovievavý, predsa len ide o úplne začiatky kinematografie v Čechách, ale kritiku si nemožno odpustiť. A smerovať ju treba najmä na príbeh tohto krátkeho počinu. Hoci sa zo začiatku javí, že príbeh by mohol mať nápad a vtipnú pointu, rýchlo (a v tomto prípade naozaj rýchlo) sa ukazuje, že tomu tak nie je. Hromadná potýčka, ku ktorej dochádza, je nelogickým vyústením diania, pretože nemá odôvodnenie. Výstavní párkař a lepič plakátů má historický význam pre českú kinematografiu. To je nespochybniteľný fakt. Inak však ide o krátke, nelogické a predovšetkým nevtipné dielo. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Dostaveníčko ve mlýnici Reloaded, akorát s párkařem a lepičem plakátů. V podstatě je jedno, proč nebo jaká je záminka, hlavně že se pak všichni servou. Jen mi tohle přijde obrazově ještě víc zmatené - kdybych nečetl obsah, vlastně netuším, co se v záběru děje a proč se melou. Ó, to se lidé tehdy skvěle bavili! Ale ano, je to kus historie, základ české kinematografie, jistě. ()

wosho 

všechny recenze uživatele

Jan Kříženecký se zapsal do našich dějin jako pionýr kinematografie a zakladatel 6 nejstarší kinematografie na světě. To je záslužný čin, bohužel čím, už moc ne.Tento kraťas je absolutně nepodařený. Nápad sice jednoduchý, ale má údernost a dokáže pobavit i dnes. Bohužel zpracování je ubohé se srovnáním s jinou světovou tvorbou té doby. Doporučuji anglické dílko Tommy Atkins in the Park od R. W. Paula. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (4)

  • První hraný film pocházející z Čech. (ČSFD)
  • Zachovaly se tři původní verze. Obsah první je uveden. Ve druhé verzi lepič přelepuje původní plakát novým. Ve třetí verzi přelepí plakát úzkým proužkem.
    V Národním technickém muzeu je uložen dopis Josefa Švába-Malostranského Janu Kříženeckému a Josefu Pokornému ze dne 30. dubna 1898, v němž nabízí "aranžování některých humorných scén" pro Český kinematograf. Na základě tohoto návrhu vznikl i snímek Výstavní párkař a lepič plakátů. Zdroj: Český hraný film 1898-1930, NFA 1995. (ČSFD)
  • Film vznikol za za účelom prezentácie na Výstave architektúry a inžinierstva v Prahe. Estetika aranžovaného film pripomína dobové očarenie novým médiom a možno ho zaradiť do spomínaného prúdu kina atrakcií. Okolnosti jeho vzniku to len potvrdzujú, film nemal byť ničím iným, než jedinečnou technologickou atrakciou pražskej výstavy. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama