Reklama

Reklama

Zavraždění Trockého

  • Velká Británie The Assassination of Trotsky (více)
Trailer

Obsahy(1)

Na předměstí Mexiko City prožívá spolu se svou družkou Natálií (Valentina Cortese) podzim života Stalinem vyhnaný Lev Davidovič Trocký (Richard Burton) v přísně střežené usedlosti. 23. května 1940 podnikne komunistické komando útok na Trockého vilu; ten nevyjde a Lev přežije. Trockého překladatelka a fanatická stoupenkyně Gita (Romy Schneider) však již nějakou dobu žije s mužem, který si říká Jackson (Alain Delon) a ve skutečnosti je tajným sovětským agentem... Britský producent Joseph Shaftel plánoval už od roku 1969 film o zavraždění Lva Trockého, jednoho z vůdců Říjnové revoluce. Dlouho však nebyl spokojen s předkládanými scénáři. Nakonec byla požádána francouzská star Alain Delon, který měl hrát Trockého vraha, aby vybral režiséra, pod jehož vedením by si rád zahrál. Jeho volba padla na Josepha Loseye. Ten ze scénáře odstranil všechny domyšlené okamžiky a zcela se koncentroval na věrné podání historické události. (Pohrobek)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (62)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Schneiderová: "Buržouste." Delon: "Komunistko." Burton: "Kontrarevolucionáři." aneb trio v rekonstrukci, která se nekonala. S odstupem tří dekád se mohli jevit události kolem zavraždění Trockého opět aktuální, ale to nemění nic na tom, že výsledný film nepředvedl nic zvláštního. Snad jen tu atypickou odbočku pro kdysi slavný pár Schneider/Delon. Pro zajímavost je možné si podobné události srovnat s jejich interpretací ve filmu Frida. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,Z DVANÁSTICH APOŠTOLOV BOL JUDÁŠ JEDINÝ ZRADCA, ALE KEBY SA STAL MOCNÝM MUŽOM, TÝCH ZRADCOV BY BÝVALO DVANÁSŤ." __ Proti Delonovi nič nemám, ale jeho tvorbu v zásade nevyhľadávam, Romy Schneider mám zafixovanú ako Sissi, ktorá ide absolútne mimo mňa a tak bol mojou pozvánkou na film iba Rišo Burton, aj to z dôvodu aby som si postupne skompletizoval jeho dielo. Záverečnú kapitolu Trockého života v Mexiku pozná viacej divákov najmä vďaka ,,Fride", kde sa zamerali predovšetkým na ,,niečo ako podanie ruky" , čo sa vzhľadom k tu ukázanej plnej oddanosti k jeho manželke zdá byť za vlasy pritiahnutou fikciou, zvlášť keď sme na začiatku upozornení, že tvorcovia poskladali príbeh pokiaľ možno čo najvernejšie skutočnosti. V tejto snahe sa im však nepodarilo vložiť Trockému žiadaný hlbší ľudský rozmer a väčšinu času pôsobí ako neosobná persona chrliaca zo seba rôzne marxisticko-leninistické poučky a ideály. Film ma teda príliš neoslovil, jeho prostredná časť je vo svojej nečinnosti takmer uspávajúca, obsahuje nezaujímavé vsuvky (nerozumel som šokujúcej scéne s mŕtvolou) a jeho depresívno-psychologický charakter podtrhuje disharmonická hudba pri ktorej dokonca v českej zvukovej stope zaznie za začiatku zvláštny jazzrock, čo bude však mýlka distribútora, ktorá sa v originále nevyskytuje a nahradená je o niečo príhodnejšou hudbou. Nerozumiem toľkej chvále na scénu z corridy, ktorá má v sebe len prostoduchý symbolizmus v mnohom poznačený trocha nevhodným názvom filmu. Najviac ma oslovil iba záver, ktorý správne uzatvoril celkovú chladnú a odmeranú atmosféru. Väčšina mojich obľúbených užívateľov hodnotí film podpriemerne a keďže toto dielo v roku 1978 ocitlo na 5. priečke medzi 50 najhoršími filmami všetkých čias, nevidím žiaden dôvod hodnotiť ho inak. (328. hodnotenie, 46. komentár k filmu) ()

Reklama

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Snímek je to bezesporu zajímavý, ale nemálo výtek adresovaných mu ve zdejších komentářích je zcela na místě. Především titulní postava je pojata až příliš v duchu vžitých stereotypů a i když řada Trockého myšlenek není nezajímavá, přemíra jeho úvah po chvíli začíná nudit. Celý děj na mne také působil poněkud zmateně, to je však zčásti dáno avizovanou snahou tvůrců nedomýšlet neznámá historická fakta - řada motivů pak zůstává jakoby nedořečená. Za největší zklamání ovšem považuji ztvárnění přepadení Trockého vily komunistickými agenty - jak už píše gudaulin, z této scény se dalo vytěžit daleko víc. Na druhou stranu, herecký projev představitelů hlavních rolí (zejména Alaina Delona) je nadprůměrný a spolu s výbornou atmosférou a sugestivním hudebním podkresem patří k výrazným kladům tohoto filmu, který určitě není špatný, ale od kterého jsem čekal přece jen víc. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

To sa ten Stalin nezmohol na lepšieho agenta na odstránenie jedného z jeho oponentov? To zohnal len takého roztraseného bojka? Pokiaľ ide o samotný film, je to väčšinu času dosť veľká nuda, Trocký prednáša svoje myšlienky a potom ich počúva, popíja kávičku, stará sa o zajace. Nič sa nedeje s výnimkou posledných 10 minút a záver tiež ničím neprekvapí, lebo to celý čas čakáte, viete kto koho zabije, len čakáte kedy. Navyše tu máme 20-minutovú pasáž, keď musíme sledovať býka, ako pobehuje po coride so zapichnutými oštepmi v chrbte, neviem, či si touto scénou chcel režisér ukojiť svoje perverzné chúťky, alebo čo to tu robilo? Na to, akí herci sa tu zišli, veľké sklamanie. ()

A.Beech 

všechny recenze uživatele

Neskutočne štýlový Delon - obleky s vestou, slnečné okuliare, brutálne nagélované vlasy začesané dozadu, často muž nie mnoha slov. To bolo to čo ma držalo na jednej vlne s filmom. Celkovo sa vo filme toho až tak veľa neudeje, až na ten záver samozrejme. Ale veľmi štýlový Delon sa postaral o to, že som sa vôbec nenudil. Na záver keď sme všetci vedeli, že ide do tuhého, napätie sa naozaj stupňovalo. MINI SPOILER: Celý čas išla z Delona istota, že ide o špičkového profesionálneho zabijaka. Až na momenty keď prišlo do tuhého. Zrazu sa jeho postava ukázala ako neskúsený slaboch so strachom. Toto na konci filmu ubralo z celkového dojmu, ako na mňa vo filme celý čas pôsobil. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (8)

  • Film sa mal pôvodne natáčať v Anglicku, ale nakoniec bol natočený v Ríme. (Arsenal83)
  • Ako zdroj filmu bola použitá kniha Isaaca Dona Levina "The Mind of an Assassin". (Arsenal83)
  • Joseph Losey pôvodne ponúkol rolu Leonida Trockého Dirkovi Bogardovi, s ktorým nakrútil ďalších päť filmov. Losey priznal, že scenár bol hrozný, ale povedal Bogardovi, že bude upravený. Bogarde odmietol rolu, čím roztrpčil Loseyho, ktorý mal pocit, že mu Bogarde neverí. Richard Burton, ktorý spolupracoval s Loseym na filme Boom (1968), dôveroval Loseymu natoľko, že sa tejto úlohy zhostil, aj keď videl rovnaký scenár. (Arsenal83)

Reklama

Reklama