Svobodná umění

• USA Liberal Arts

Třicátník Jesse se kvůli rozlučkové oslavě vrací na svou bývalou univerzitu. Setkává se tu se studentkou Zibby a netrvá dlouho, než mezi začne vznikat intenzivní pouto. (Filmbox)

Recenze (122)

korbitch22

Josh Radnor už rozdává radost pouze jako nezávislý filmový tvůrce, jelikož jeho Ted Mosblb už je zcela vyčerpaný, což naštěstí neplatí o samotném Radnorovi.Typický milý a lehký film, který si ladně pohravá jak s komedií, tak vkusně i s dramatem.Radnor má úžasný a inteligentní smysl pro humor a neuvěřitelný cit pro drama a mezilidské vztahy.Jeho scénář opět nezklamal, dialogy jsou vtipné, sarkastické, cynické, milé, tvrdé a tak neuvěřitelné, až jsou vlastně pravdivé.Radnor tu rozjíždí několik dějových linek, ale tou hlavní je samozřejmě láska, která se musí prát s otázkou jestli se řídit rozumem, nebo srdcem.Téma téměř vyčerpané dokázal Josh neuěřitelně oživit a postavit ho i na tak banálních věcech, jako je spor o kvalitu jedné nejmenované upírské knižní ságy.Herci jsou pod Radnorovým vedením naprosto přirození a hrají excelentně, nejvíc mě odbourala rolička Zaca Efrona, to sem se musel neskutečně tlemit.Celkově prostě sem tak mile šokovanej tím režisérským přístupem a opravdu obdivuju Radnorův styl vyprávění příběhu.Liberal Arts je sice o malinko slabším kusem, než jeho předchozí film BezvaJeštěDíkyProsím, ale spíš je to tím, že zatímco jeho první film byl takovu milou hříčkou všedních i nevšedních událostí s mile nahlavu postavenou zápletkou, Liberal Arts je dost tvrdým pohledem na svět z pozice jednoho citlivého romantika a je to film podstatně sofistikovanější, inteligentnější, o to ale divácky nevděčnější a místy odtažitý (hlavně pasáže, kdy se hádají o kvalitách knížky mi hrozně sebrali sympatie).To nemění nic na tom, že jsem opět neuvěřitelně bavil a ani snad netušíte jak moc jsem souhlasil s rozhodnutími hlavního hrdiny, což taky lehce příznivě ovlivnilo mé celkové hodnocení.Radnor umí a s Allenem bych ho rozhodně nesrovnával, protože Radnor umí a není to povrchní, do sebe zahledění debil.Moc se těšim na Radnorův další film a upřímně mu přeju, aby už dětem konečně našel tu matku!80%. ()

Spiker01

Jelikož opět už po milionté ujíždím na Himymu, nedalo mi to a konečně jsem si dohledal filmografii Joshe Radnora, jelikož pokud nepočítám jeho miniroličku v Bulšitu, tak jsem ho v žádném filmu neviděl. V době premiéry jsem koukal na nějaké interview s Radnorem, kde se snažil zdůraznit, že se jedná o jeho srdcový projekt, ale bohužel jsem na to už pozapomněl, i kvůli ne zrovna lehké dostupnosti. A hodně mě překvapilo, jak moc si můj oblíbený Ted libuje v minimalismu a pozvolna rozvíjí jednu zakázanou romanci, i za pomoci své záliby v knihomolství a já se utvrdil v tom, že už podruhé Josh hraje vlastně sám sebe a čerpá z osobních zkušeností...a proto mu ta poloha tady i v sitcomu tak hrozně sedí. Fakt jsem nečekal, jak procítěné dílo mě čeká a doufám, že ho ještě někdy v něčem uvidím...a Olsenku samozřejmě taky. ()

klida

Všechny (rozuměj oba) filmy Joshe Radnora se vyznačují takovou určitou lehkostí a nenásilnou zábavností a to je přesně důvod, proč první hodina uteče jako voda, aniž bych se třeba chtěl dívat na hodiny. Pak se to sice začne trochu drolit, ale pořád moc příjemná zábava. PS: Co čert nechtěl, hned následující díl How I Met Your Mother poté, co jsem viděl Liberal Arts, má velmi podobnou zápletku. ()

Johnny.ARN

Sú filmy, pri ktorých pozeraní sa chcete dopichať plastovým príborom. Sú filmy, ktoré vás vcucnú a nepustia do záverečných titulkov. A potom sú filmy, ktoré vystihujú vaše aktuálne mentálne rozpoloženie a presne tam zapasujú. Svobodná umení taký film bol. Užijete si ho len vtedy, keď si ho pustíte v tej správne chvíli a väčšinou úplne náhodne. Príjemné obsadenie, príjemný dej a situácie a dialógy, ktoré si jednoducho zapamätáte a ktoré vám ukáže, ako žiť. Lebo nič nie je stratené, len si netreba ulietávať a občas stretnúť feťáčika Efrona, aby vás vrátil späť na cestu. Treba len trafiť ten správny moment, inak vás to nebude baviť. 4 z 5 ()

Riddick77

Josh "Ted" Radnor znovu a znovu poučuje o životě, ale celé je to omšelé, zoufale okoukané a až absurdně obecné. Chybí přidaná hodnota a absentuje příběh, který by ono poselství zhmotnil. Opět se utápíme v myšlenkách o svobodě myšlení, objektivitě, toleranci, zodpovědnosti a relativitě, přičemž hlavní hrdina se nikdy ze své (dětinské) podstaty nezmění, poněvadž nikdo dostatečně nezpochybní jeho pohled na svět (přesvědčení). Pouze se přizpůsobí konvencím, protože uměle vyzdvihne jednu kategorii (věk). A to je smutné. Naprosto všední film o životě, jenž se snaží mít hloubku a působit moudře, ale ve své podstatě je vlastně hrozně naivní, hloupý a povrchní. Radnorův dětinský klučík by potřeboval jen proplesknout, nikoliv meditovat o Twilightu a anglickém romantismu. 3/10! ()

Zajímavosti (8)

• V jednom z prvých záznamov v záverečných titulkoch chýba "s" - "First Assitant Camera". (Marek1991)
  • V prvních verzích filmu byla v závěrečných titulcích chyba, kdy u First Assistant Camera chybělo "S" ve slově Asssistant. (klingr)
  • Kusy klasické hudby, z nichž si Jesse (Josh Radnor) a Zibby (Elizabeth Olsen) prostřednictvím dopisů sdělují dojmy, jsou: J. Massenet: "Meditace", J. S. Bach: "Brandenburský koncert", A. Vivaldi: opera "Giustino", R. Wagner: některá z oper (pravděpodobně "Tristan a Isolda") a W. A. Mozart: opera "Cosi fan tutte". (Ak.žena)