Režie:
William FriedkinScénář:
Stephen GaghanHudba:
Mark IshamHrají:
Tommy Lee Jones, Samuel L. Jackson, Guy Pearce, Ben Kingsley, Bruce Greenwood, Anne Archer, Blair Underwood, Philip Baker Hall, Dale Dye, Amidou, Nicky Katt (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Hrdina nesmí zůstat sám. Plukovník americké námořní pěchoty Terry Childers řídí záchrannou akci, při které má dostat amerického velvyslance v Jemenu a jeho rodinu do bezpečí před muslimskými demonstranty. Když se demontrace vymkne kontrole, nařídí Childers ostrou střelbu ze střechy ambasády. Výsledkem je masakr, při němž zahyne osmdesát tři civilistů včetně žen, dětí a starců. Plukovník je doma obviněn z třiaosmdesátinásobné vraždy. Čeho se však ve skutečnosti dopustil? Opravdu podlehl neovladatelné zuřivosti? Anebo konal v sebeobraně? Jediným pomocníkem obviněného vojáka je jeho dávný přítel, čerstvě vysloužilý plukovník Hayes Hodges, který vděčí Childersovi za záchranu života ve vietnamské válce a který strávil většinu své služby jako vojenský právník... Americké soudní drama režiséra Williama Friedkina (Francouzská spojka, Vymítač ďábla) pojednává s obvyklou mírou amerického patriotismu o zodpovědnosti velícího důstojníka v krizových situacích. Vzniklo podle námětu bývalého důstojníka americké námořní pěchoty a ministra vojenských námořních sil Jamese Webba. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (120)
ďalšie súdne drama v ktorých sa američania zrejme vyžívajú. človek by pri takom hereckom obsadení čakal určite trochu viac. najväčšiu vinu nemajú na záverečnom rozpačitom dojme z filmu herci, ale skôr scénar, ktorý je miestami prekvapivo trápny a nudný. inak ide od slušné remeslo, avšak skorej by som povedal že to vyzerá ako film z produkcie hallmarku a nie nejaká hollywoodska veľkoprodukcia. ()
Válečné (akční) a soudní (psychologické) drama v jednom, prolnutí žánrů mi v tomto snímku sedlo.. Tommy Lee Jones a Samuel L. Jackson to rozehráli skvěle, v rolích plukovníků jim to nesmírně seklo.. Příběh mužů, kteří zasvětili svůj život plnění rozkazů či velení záchranných akcí, mě vtáhl na první dobrou a ač nejsem voják, chovám úctu k čestným a statečným chlapům.. Beze zbytku věřím tomu, co bylo ve filmu zmíněno, kdo nebyl v akci, nepochopí.. K tomu velice zajímavá demonstrace manipulace, právnických kliček, informací vytržených z kontextu, zastrašování svědků, ztráta videokazety.. Nebýt toho s prominutím přiblblého konce, byla by to plná palba.. ()
Tvorcovia si bezpochyby vybrali zaujímavé témy, pretože rozhodovanie o rozdiele medzi zabitím v boji a vraždou, teda otázkou, či drsných vojakov vyznamenať, alebo odsúdiť, môže byť v niektorých prípadoch skutočne veľmi ťažké. V Krvavej voľbe sa veľa hovorí o vojenskej cti, obojstrannej povinnosti vojaka k vlasti a podobne, avšak tvorcovia sa celkom úspešne vyhýbajú lacnému moralizovaniu. Celú dobu razí tézu, že nech už vznikne vojna z akýchkoľvek dôvodov, jedná sa vždy o brutálnu záležitosť, s ktorou ušľachtilé pravidlá nemajú veľmi čo robiť. Po nie celkom vydarenom akčnom úvode sa ľahko rozpačitý divák začne tešiť na zaujímavý súdny thriller, zvlášť keď príde na scénu Tommy Lee Jones. Dramatický príbeh o tom, aké ťažké je zachovať diplomatický postup v situáciách, keď ide naozaj o život, o súdnych praktikách a sile priateľstva. ()
Sympatické je, že se nakonec vlastně nedovíme, co se v Jemenu odehrálo a co plukovník Childers viděl. Osvobozen je vlastně proto, že je hrdina atd., ne proto, že by byla prokázána jeho nevina. A tak přes závěr, kdy si všichni salutují vespolek, mám pocit, že Friedkin udělal na armádu trochu podraz a vyznění není rozhodně jednoznačné. Škoda jen, že to vše není oblečeno do filmařsky zajímavějšího kabátku (o logických lapsech jako že vojáci neviděli jestli na ně někdo střílí ani přes miřidla svých zbraní nemluvě). ()
Väčšinou sa filmy ku koncu zo všetkých síl usilujú o vyvrcholenie a katarziu, preto sa snažím nezvyšovať hodnotenie priemerným kúskom len kvôli podarenému záveru. A rovnako by nebolo fér dobrému filmu hodnotenie znížiť kvôli pateticky absurdnému finále. Tak ako tu v podobe salutovania nepriateľovi, len pre pochopenie jeho chladnokrvnosti. Na americký vojnový film tomu ale predchádzala riadna dávka sebareflexie. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (21)
- Americko-arabský antidiskriminačný výbor prirovnal kvôli rasizmu film k snímkom ako Zrodenie národa (1915) a Večný Žid (1940). (Arsenal83)
- Jack G. Shaheen v recenzii pre Washington Report označil film za „najnehanebnejšie rasistický film, aký som kedy videl“. (Arsenal83)
Reklama