Reklama

Reklama

Benedetta

  • Francie Benedetta (více)
Trailer 5

Schopnost konat zázraky vynese charismatické Benedettě (Virginie Efira) koncem 17. století výsadní postavení v toskánském klášteře. Když její slabost pro mladou a živelnou Bartolomeu přeroste v nespoutanou vášeň, začíná hra plná intrik sahající do vyšších pater italské církve. Erotické drama legendárního Paula Verhoevena (Základní instinkt), natočené podle skutečného příběhu, si v hlavní soutěži festivalu v Cannes vysloužilo pro svou odvážnost bouřlivé reakce diváků i kritiků. (Aerofilms)

(více)

Videa (6)

Trailer 5

Recenze (196)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jméno Paula Verhoevena nejspíš není potřeba představovat. Tvůrce filmu jako Robocop, Total Recall, Základní instinkt či Hvězdná pěchota je velmi známým jménem a mezi jeho rukopis patří černý humor, satira či také fakt, že se Verhoeven ve svých nebál brutálního násilí či výrazných sexuálních scén. Robocop či právě Hvězdná pěchota obsahují satirické komentáře, přičemž právě i jeho novinka Benedetta jich je plná. Jen si tentokrát Verhoeven utahuje z něčeho tak trochu jiného.   Od začátku filmu je jasné, že si Verhoeven bude tak trochu utahovat z církve a křesťanské víry. V Benedettovi divák velmi snadno pozná starého provokatéra Verhoevena, přičemž je jasné, že ani ve věku 83 let se tenhle Holanďan nebude držet zkrátka. Benedetta je totiž zcela očividně provokativní film a Verhoeven dodal mnohem více než pouhou erotickou lesbickou romanci. Opět servíruje neskutečně chytrý film, který má ovšem typický Verhoevenovský šibalský rukopis. Což dokáže nejen vyobrazení Ježíše Krista, ale také náznak počátku jistého druhu sexuálních pomůcek na konci 17. století. Verhoeven ani na prahu života neztrácí svůj osobitý přístup a Benedetta opět rozdělí diváky ve velkém. Klasicky jde ovšem u Verhoevena o víc než sex a brutalitu. Benedetta je především fantasticky natočený film. Dobová výprava je naprosto fantastická, stejně tak kostýmy jsou naprosto povedené. Pod tím hezkým pozlátkem definitivně Verhoeven začne rýpat do zkorumpované církve a zfanatizovaných panbíčkářů. Jde o neskutečně sofistikovanou záležitost, kterou velmi rychle mnoho odsoudí jako film, kdy si z nich jeho autor dělá naprostou prdel. A víte vy co? Verhoeven si dost možná tak trochu prdel dělá. Jenomže i to dělá neskutečně chytře a Vatikán z jeho novinky radost mít rozhodně nebude.   Verhoeven neztrácí svižné tempo, v Benedettě se pořád něco děje a postupný dějový vývoj dodává divákovi satisfakci v tom, že to celé skutečně někam vede. Postupně funguje budování atmosféry ústřední zápletky, především ovšem tři hlavní herečky podávají fantastické výkony. Kromě skvělé Virginie Efiry a solidní Daphne Patakie stojí za zmínku především úžasná Charlotte Rampling, přičemž její postava je ve finále dost možná tou nejzajímavější postavou. Nebo minimálně postavou s nejzajímavějším vývojem.   Verhoeven má očividnou vizi, která skvěle funguje, opět ovšem platí, že film rozhodně nebude pro každého a naznačí to už katarze první scény. Do samotného příběhu je kromě oné lesbické vášně a církevními záležitostmi také výtečně zapojena morová epidemie, která v příběhu sehrává klíčovou roli. Verhoeven se projeví jako skvělý vypravěč, kdy se definitivně prokáže, že pod tou drzou slupkou má Benedetta skutečně silný příběh a jde o jedno z nejpůsobivějších historických dramat za poslední dobu.   Za zmínku též stojí půvabná kamera Jeanne Lapoirie i povedený soundtrack Anne Dudley. Celkově Benedetta velmi hezky vypadá, prostředí dobové Itálie se skutečně dokáže prodat. Celkově se Benedettě něco vyčítá velmi těžce, jen pár momentů možná přeci jen hraničí s dobrým vkusem (právě vyvrcholení první scény), díky tomu co následuje po ní je ovšem velmi snadné Benedettě odpustit. Takhle vzrušující a chytře provokativní filmy nevznikají každý den.   Osobně bych se nebál Benedettu označit za jeden z vrcholů Verhoevenovy tvorby. Benedetta je chytrá, provokativní, půvabná a neskutečně vtahující podívaná, která je rozpoznatelnou Verhoevenevkou, což pro spousty lidí bude zásadní překážkou. Benedetta se ovšem vrací k satiře, kterou Verhoeven tak výrazně servíroval v Robopocovi a Hvězdné pěchotě a také k erotické vášni servírované v Základním instinktu. Verhoevenovi sice táhne na 90 let, svůj rukopis ještě ovšem naštěstí pořád neztratil. Kdo Benedettu odsoudí jako lesbické porno a Verhoevena jako perverzního úchyla nemá soudnost a měl by se jít vyzpovídat! () (méně) (více)

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Verhoeven byl z hollywoodských spektáklů unavený a tak se vydal zpět do Evropy aby točil malé filmy, ve kterých může provokovat výrazně více než u americké produkce. Tentokrát vypráví skutečný příběh jeptišky, která má nejen záhadné vize Ježíše Krista, ale hlavně najde zalíbení v nové "kolegyni". Už samotné téma je dostatečně kontroverzní a Verhoveven nikdy neuhýbal před nahotou a sexem. Nikdy nezajde do explicitního extrému, ale pohlavních orgánů a lesbického sexu si divák užije dostatek. Naštěstí je dostatečně zajímavé i vše okolo a celým filmem nás provází výborné herecké výkony a na malém prostoru i nádherná výprava a hudba. Bohužel stopáž přesahující dvě hodiny pro mě byla nad rámec a po skvělé první půlce mě film trochu začínal nudit a přišlo mi, že se příběh nevyvíjí dostatečně provokativně, jak jsem očekával a chyběl mi nějaký výraznější závěr. Rozhodně zajímavý film, který s klidem doporučím, ale není v něm nic, co by mě výrazně strhlo nebo zatáhlo. ()

Reklama

Morholt 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem oběť církevní bigotnosti v celé své nahotě, ale Verhoevene to nakonec pojal způsobem, za který mu bojovníci za práva menšin asi nezatleskají. Ačkoliv je fakt, že záleží na tom, jakou rovinu si divák vybere. A právě možnost volby se mi líbila ze všeho nejvíc. Byla Benedetta skutečně mystička, skrze kterou promlouval Bůh? Nebo jen nemocná osoba, trpící schizofrenií? Případně je všechno jinak a jednalo se o manipulativní mrchy, která dokázala zblbnout nejen město, ale i osazenstvo kláštera a další církevní představitele? Těžko říct. Všechny tyhle charakteristiky se prolínají, doplňují a zase rozcházejí a v závěru se člověk dočká spíš otazníků. Ale v tomto případě to vůbec nevadí. Spíš naopak. Co se zachycení doby týče, tak to je na úrovni, erotické scény působí dostatečně dráždivě a zároveň i vkusně a navíc Virginie Efira je kus. Sice mi ty víc než dvě hodiny přišly občas trochu moc, ale nejdnalo se o nic, co by mi trhalo žíly. Verhoeven pořád umí. 80% ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,PROSTŘEDNICTVÍM MÉHO TĚLA BŮH VYJADŘUJE SVOJI VŮLI...“   Kromě toho, že na ni mluví Ježíš - a často chce, aby se svlíkla, má Benedetta v klášteře kámošku, která chce vlastně to samý. Se setkávání s Bohem si odnáší stigmata, od kámošky zase orgasmy… Trocha tý odvážný erotiky lemuje tohle spíš komorní historický drama o božích zázracích i pomstě, či soudu kvůli chtíči a který divácky strhne hlavně v závěrečný čtvrthoďce. Nejen kvůli sadu-masu.     /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu „Benedetta: het leven van een lesbische non in Italië tijdens de Renaissance“, kterou v roce 2021 napsala Judith C. Brown, neznám. 2.) Před večeří se bičujeme.  ///  Thx za titule „saurix“.              PŘÍBĚH ****  HUMOR  ne  AKCE  ne  NAPĚTÍ  ** ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Lesbický nunspoitation by Verhoeven ze 17. století z Toskánského kláštera. Verhoeven natočil netradiční erotické náboženské drama, které se nebojí nahoty i násilí. Představitelka Benedetty Virginie Efira ve svých 45 letech vypadá velmi dobře a full frontal naked potěší nejedno mužské oko, ale dobře vypadá i rebelská Daphne Patakia. Opravdu jde o nejvíc hot jeptišky, co jsem kdy viděl. Kombinace hříšných jeptišek a zkorumpované křesťanské instituce funguje překvapivě dobře. Potěší historické období, kde Evropu zrovna zachvátil Mor, velmi intenzivní a vzrušující sexuální lesbické scény, známky Stigmat, skvělé noční můry Benedetty ( scéna s hadem nebo brutální zabití rytířů, překvapilo syrovým Gore), líbily se mi drsné pravidla, které jeptišky musely dodržovat a solidní je intenzivní finále, kde došlo na parádní soud, mučení i chaos obyvatel ve městě. Tempo je místy sice pomalejší, ale mou pozornost si díky atraktivním vsuvkám film dokázal udržet. Rozhodně povšimnutihodná záležitost. 70% ()

Galerie (36)

Zajímavosti (8)

  • Ruské úřady snímek zakázaly. (Kaufman)
  • Film měl být původně uveden na festivalu v Cannes již v roce 2019, režisér Paul Verhoeven však na náročných natáčecích lokacích plných kopců a výšlapů utrpěl zranění kyčlí, které film posunulo na rok 2020. Nakonec však kvůli pandemii covid-19 byl film uveden v Cannes až o rok později. (NiWi)

Související novinky

Paul Verhoeven točí lesbický thriller

Paul Verhoeven točí lesbický thriller

08.08.2018

Režisér Paul Verhoeven (RoboCop, Hvězdná pěchota) se do paměti filmových fandů nadosmrti zapsal jako autor kultovních pecek Total Recall s Arnoldem Schwarzeneggerem či erotického thrilleru Základní… (více)

Reklama

Reklama