Režie:
Roman PolańskiKamera:
Tonino Delli ColliHudba:
VangelisHrají:
Hugh Grant, Kristin Scott Thomas, Emmanuelle Seigner, Peter Coyote, Victor Banerjee, Stockard Channing, Patrick Albenque, Geoffrey Carey, Ysé Tran (více)Obsahy(1)
Po úspěšném kriminálním thrilleru FRANTIC natočil Roman Polanski další "pařížský" film - erotické drama podle knihy Pascala Brucknera Hořký měsíc. Ve středu jeho pozornosti se opět ocitají cizinci, vykořenění ze svého prostředí a prožívající nečekaně intenzivní a destruktivní citovou lekci. Mladý britský manželský pár, Nigel a Fiona Dobsonovi, se na cestě lodí seznámí s krásnou francouzskou tanečnicí Mimi a jejím starším invalidním americkým manželem Oscarem. Invalida vycítí mladíkův zájem o jeho manželku a po několik večerů mu vypráví šokující příběh jejich trýznivého vztahu. Oscar žil v Paříži, kde se nepříliš úspěšně pokoušel o spisovatelskou dráhu. Se servírkou Mimi prožil vášnivou romanci; po nějaké době se však dívky přesytil a musel vynaložit všechen svůj cynismus a krutost, aby se jí zbavil. Mimi se mu však krutě pomstila a připoutala ho k sobě navždy. Pár je nyní spojen poutem nenávisti a zmarněné lásky až za hrob. Setkání s podivnou dvojicí odhaluje dlouholetou manželskou krizi mladého páru, žijícího ve zdánlivém klidu jen proto, že nikdy neprošel milostným "rájem ani peklem". Frustrovaná, poddajná Fiona je však žárlivostí vyprovokována ke vzpouře proti svému citově pohodlnému, chladnému manželovi; katastrofa je stejně bouřlivá jako předchozí zdánlivý klid.
Polanského pesimistická vize vypovídá o odvěké přitažlivosti mužského a ženského principu; ale muži a ženy neprožívají věci totožně (měsíc na obloze je pro Oscara sladký, pro Mimi však hořký) a mnohdy se míjejí. Jakýkoli dlouhodobý závazný vztah je podle tvůrce odsouzen ke krachu, jenž může mít v nejlepším případě podobu trpké a chladné "tiché dohody" (Dobsonovi), v nejhorším však skutečného pekla na Zemi (Mimi a Oscar). Stylově vytříbené drama jako vždy u Polanského popisuje zběsilý "balet citů" hrdinů s chladným, místy sarkastickým odstupem. Téma i atraktivní, avšak nikoli samoúčelné erotické scény se sadomasochistickým nádechem pravděpodobně zajistí jinak poněkud tezovitému snímku divácký ohlas. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (377)
„Isteže mi chýbala. Ale zároveň som cítil slobodu a budúcnosť mi pripadala sľubná a jasná, plná lákavých obrazov.“ Polański, vyhnanec odvšadiaľ, ktorý od útleho detstva všetko a všetkých strácal, mal v roku 1992 na konte bomby HNUS a ROSEMARY MÁ DIEŤATKO a do HORKÉHO MESIACA dal všetko. Anglický pár cestuje výletným parníkom, kde mu cestu viac znepríjemňuje, než spríjemňuje tajomný Američan na vozíku s francúzskou manželkou (vždy nedocenený Peter Coyote alias Muž s kľúčmi z E.T. – MIMOZEMŠŤANA a 26-ročná Emmanuelle Seigner, ktorú si Polański tri roky pred nakrúcaním vzal a neskôr mu hrala v satanskej detektívke DEVIATA BRÁNA). V spomienkach a rozknísanej kajute sa začína spomínanie na milenecký vzťah, ktorý, ako sa na milencov patrí, nedokázal včas skončiť. Po spaľujúcej vášni, fascinujúco podmaľovanej umelecké múzy podporujúcim do noci vysvieteným Parížom s priľahlými kaviarničkami, mútnou Seinou a domami otrieskanými minulosťou, do vzťahu, založenom len na sexe, prudko a bez ohlásenia vnikli strašidelná rutina, vyčerpávajúci stereotyp a sadizmus. Film je najmä o tom, že ubližujeme tým, ktorých milujeme, že ak sa dvaja milujú, nič im nie je cudzie a že ak vzťah neskončí včas, ide to už iba dole kopcom. Michal Šobr pre českú Cinemu (č. 12 rok 2000 s. 145) napísal: „Je tam (skoro) všetko, čo ste kedy s niekým zažili, opustili a vzápätí znova úpenlivo hľadali – a tiež Paríž, kde vám to pôjde vždy lepšie od ruky, srdca i ostatných relevantných orgánov“. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://www.recenzie.org/mladezi-nepristupne/314-horky-mesiac-100- ()
Je podivně fascinující sledovat manželský pár, který se hádá. Nechcete se do toho zapojovat a už vůbec ne určovat, kdo je v právu, ale je to fascinující pozorovat a říkat si sami pro sebe, kdo si to v ten a ten moment "zaslouží". I když víte, že byste neměli. Jeden z filmů, který si za pár let musím pustit znovu. 80 %. ()
Polanskiho jsem samozřejmě vždy tak nějak obecně uznával jako schopného filmaře, ale žádným svým filmem mě nikdy úplně nedostal, vždy jsem mezi ním jako tvůrcem a sebou jako divákem cítil nějakou bariéru, která mi nedovolovala naladit se na stejnou vlnu. Až do teď. U Hořkého měsíce se mi to konečně povedlo, pěkně jsem se do téhle studie jednoho nezdravého vztahu během výletní plavby po moře ponořil a vychutnal si ji. Zážitek to byl příjemný i nepříjemný současně. ()
Dalsi perfektni drama od Polanskiho. Ze zacatku me to sice kdovijak nezaujalo, ale kdyz nekdy po 20 minutach zacne mrzak vypravet svuj pribeh, tak uz to je jina kava. Coyote je neskutecne prasak, kterej vypravi o svym vztahu s tanecnici vse, od chvile kdy se potkali, az do soucasnosti a vyziva se hlavne v popisovani jejich sexualnich zazitku a pozdej v ponizovani, ale film je navic misty i docela vtipnej, kdyz si treba hrajou na prase a dominu a podobny uchylarny. A tenhle pribeh sledujeme vetsinu casu, coz je jedine dobre, protoze jinak se odehrava pribeh Hugha Granta, kterej ma zajem o mrzakovo manzelku a proto tenhle pribeh posloucha a do toho mu kdovijak nefunguje manzelstvi s osklivou Kristin Scott Thomas, vedle ktery je Seigner fakt super kocka. Nicmene musim pochvalit Granta, kterej hraje sice takovou vicemene svoji klasickou postavu, ale prislo mi, ze misty hraje uplne jinak a hodne dobre. Pak si taky pochvalu zaslouzi perfektni Coyote, kterej celej film tahne. Celkove hodne silny a misty hodne eroticky drama, navic mistrne zrezirovany, ale zaverecna pointa je trochu slabsi, i kdyz docela drsna a celkove mi to na 5* neprislo. ()
Zatiaľ žiaden erotický thriller u mňa nefungoval tak perfektne ako Horký mesiac. Konkurovať mu môže akurát Základný inštinkt, v ktorom ale erotika funguje trošku ináč. V horkom mesiaci je ňou pretkaný takmer celý film, každý záber, každý detail. Hlas rozprávača a zároveň hlavná postava, ktorú výborne zahral P. Coyote sprevádza celý film a postupne zasväcuje do príbehu diváka ako aj poslušného poslucháča, ktorému sa zdôveruje. Príbeh osudovej lásky, od ktorej sa už nemohol odtrhnúť, ak by aj chcel, je majstrovsky zrežírovaný R.Polanskim. Vangelis urobil hudobnú zložku, ktorá tento príbeh dokonale dopĺňa. V rámci žánru erotický thriller 100%. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (12)
- Natáčanie filmu trvalo od augusta do novembra 1991. (misterz)
- Veškerou filmovou garderobu Petera Coyota zajišťovala pařížská luxusní oděvní firma Cerruti 1881. (Karlos80)
- Celosvětová premiéra proběhla 12. července 1992 v Londýně. (ČSFD)
Reklama