Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Řidič starého náklaďáku Charvát (M. Perepeczko) se před půlrokem vrátil z vězení, kde byl za napadení. Kolegové jeho minulost znají, ale před svou bytnou Jarošovou (J. Obermaierová) a jejím desetiletým synkem Míšou vystupuje Charvát jako bezúhonný a spolehlivý člověk. Jedné víkendové noci muž sveze dvě studentky (J. Nagyová a D. Patrasová), kterým ujel poslední vlak. Neovládne své potlačované touhy a na odlehlém místě jednu z dívek znásilní a obě dvě zavraždí. Jejich těl se zbaví na velké skládce. Jenže mrtvoly druhý den objeví starý lesník, a tak se hned rozběhne pátrání. Vyšetřovatel Kameník (Z. Buchvaldek) se zpočátku nemá čeho chytit, tím spíš že korunní svědek záhy zemře na infarkt. Přesto se však díky pečlivé kriminalistické práci podaří dát dohromady několik stop, které ukazují správným směrem… (Česká televize)

(více)

Recenze (227)

gjjm 

všechny recenze uživatele

Kdyby to mělo trochu inteligentní konec, scény, v níž Charvát uteče ze závodu by nebyly tak úděsně odfláknuté, nehrál by tam Zdeněk Buchvaldek, postavy by nemluvily tak odporně spisovnou češtinou a Vilém Besser by Charváta i hrál a ne jen daboval (Marek Perepeczko sice hraje dost dobře, ale Besserův zamyšlený hlas se k poněkud buransky působícímu Perepeczkově zevnějšku moc nehodí - mimochodem, Besser měl podobně jako Václav Voska na filmy prostě smůlu, hrál jen v několika blbých agitkách a ze slušných rolí ho znají spíše rozhlasoví posluchači a zatvrzelí příznivci dabingu) a nebyly by tam zbytečné a špatné scény s tím fakanem, kterého Charvát unese, byl by to špičkový thriller s vynikající atmosférou a dobře vystavěným dějem, ne o moc horší než světové filmy. Psychologie postavy řidiče Charváta, který znásilňuje a zabíjí stopařky, je výborně propracovaná a scény s ním většinou nemají chybu, stejně jako špinavé a temné prostředí, které má tehdejšímu Československu nepochybně dost blízko. Film byl na svou dobu dost odvážný, nejen kvůli vraždícím a znásilňovacím scénám a docela krvavému snajprování na konci, ale i kvůli absenci jakéhokoliv agitkování, které se nevyhnulo ani nejoceňovanějším filmům té doby - Smrti stopařek překvapivě ano. Film, který má sice nějaké mouchy, ale přesto patří k nejpodceňovanějším českým filmům, který by si zasloužil podstatně větší pozornost. ()

insurgentes 

všechny recenze uživatele

Zejména pokud jste měli někdy mokré prostěradlo po předchozím sledování Arabely, oceníte záběry, ve kterých má Jana Nagyová kozy venku, poněvadž to v Arabele potom už chybělo. Jinak film taky potěší diváky, kteří rádi a se zájmem sledují, jak komunistická policie neváhá vynaložit značné úsilí na rekonstrukci, kde jde o to, aby si svědek vzpomněl, jaké auto vlastně viděl, a za tím účelem se sjedou náklaďáky z půl okresu. Když se pak přihlásí jiný svědek, ani se ho na totéž neobtěžují zeptat. Nakonec ale typicky socialistický šlendrián v policejních řadách všechno v dobré obrátí. ()

Reklama

lucascus 

všechny recenze uživatele

Ale jo, byl to celkem kvalitní film, jenže z takovéto látky se mohlo vytřískat ještě více, divák mohl být neustále nucen zažívat dusnou atmosféru, ne jen v případě samotného zločinu. Ovšem na tu dobu byl zločin zachycen velmi věrohodně a stejně tak i ukrývání obětí mi připadalo věrohodné - honička s malým chlapce v autě na konec však vrátila diváky nohama zpět na zem. Tedy kdyby to šlo, tak tři a půl, jenže nejde... ()

mzss1 

všechny recenze uživatele

Tenhle film není žádnou velkou českou peckou, ale chválim ho za to, jak jasně, drsně a nekompromisně ukázal, co se může stát naivním ženám. Herecké obsazení je celkem dobré. Zbytek filmu nemá nějak žádné zvraty, pak už žádná zajímavost po ohavném zločinu není. Ve výsledku průměrná záležitost. Hodnotím na 50% = *** ()

cariada 

všechny recenze uživatele

Nadčasová kriminálka. Na kterou jsem se nemohl jako dítě dívat nebot to bylo s hvězdičkou. Ale přesto jsme aspon tenkrát pár okamžiků viděl (ted už samozřejmě film dobře znám) a co mě zaujalo Arabela a Xénie. Závěrečná scéna s honičkou a zneškodnění vraha před očima malého chlapce je poměrně silný moment. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (22)

  • Celý film byl natočený v reálných exteriérech, a to s ruční kamerou, kterou obsluhoval Josef Vaniš. (JARDAHONDA)
  • Ve verzi uvedené televizí v roce 2008 chybí scéna s odhaleným prsem, která ve verzi filmu vysílané v roce 1987 byla. (SeanBean)
  • Skutočný prípad, ktorý poslúžil ako námet filmu, sa stal 9. augusta 1976 v blízkosti mesta Žarnovica. Skutočný vrah sa volal Miroslav Somora. Dotyčné dievčiny Somoru požiadali, či by ich nezaviezol do Žiliny. Svoje obete najprv udrel do hlavy uťahovacím kľúčom a potom ich začal bodať nožom. Robil to s takou silou, že sa nôž v jednej z obetí zlomil. Keď svoj čin dokončil, vykonal na jednej z obetí súlož. Mŕtvoly zahrabal na skládku odpadov. O dva dni bol Somora zatknutý políciou. Žiadna divoká naháňačka sa nekonala. K svojim činom sa priznal a neoľutoval ich. V roku 1978 bol v Prahe popravený. (Jello Biafra)

Reklama

Reklama