Reklama

Reklama

Utajený pasažér

  • USA Stowaway (více)
Trailer 1

VOD (1)

Utajený pasažér omylem poškodí základní systémy podpory života vesmírné lodi, která letí k Marsu. Zásoby docházejí, důsledky pro misi můžou být fatální a posádku čeká nelehká volba. (Netflix)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (256)

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Jediný kto tu zlyhal, bol marketing, lákajúci diváctvo na strhujúcu, akčnú žánrovú adrenalínovku. Miesto toho máme jednoduchú, no vťahujúcu, komornú drámu. A keďže som celú dobu netrpezlivo očakával moment, kedy čierny pasažier začne rozbíjať lebky, tak pre mňa aj celkom nepredvídateľnú, prekvapivo (a osviežujúco!) čistú. Akurát výraznejší presah sa tu ťažko hľadá, za mňa ide skôr "len" o naozaj vydarenú a príjemnú žánrovku, dlho som zvažoval štvrtú hviezdu. 3,5* ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

S ambiciózními sci-fi se v posledních letech roztrhl pytel. Pořádnou díru v něm v roce 2013 udělala Gravitace, v jejich stopách se poté v následujících letech vydali Interstellar, Příchozí, High Life nebo Ad Astra. A také spousta filmů, které by se kvalitám těchto výjimečných sci-fi chtělo přiblížit, ale tak úplně jim to nevyšlo. Jak už to tak bývá, spousty filmů se snaží dosáhnout kvalit vyhlášených snímků, tak úplně vydařit se jim to ovšem nemusí. Což je do jisté míry příklad i právě Utajeného pasažéra AKA Stowawaye. Trailer Stowawaye tak trochu lže. Film je totiž spíše než napínavým thrillerem z velké části konverzačkou, která se do velké míry snaží opírat o filozofické úvahy a ráda by se vydala ve stopách Gravitace nebo Interstellaru. Být velkolepou a zároveň uvědomělou sci-fi podívanou. Režie a scénáře se přitom chopil Joe Penna, který scénář sepsal společně s Ryanem Morrisonem. Společně již napsali scénář k filmu Artic, který pojednával o přežití v ledové pustině. Nyní Penna a Morrison sepsali příběh o přežití ve vesmíru. Najmuli si k tomu konzultanty a snažili se o co nejrealističtější zpracování. Celý film v podstatě sází na uzavřený prostor a čtveřici herců. A ve finále je to dohromady tak trochu nefunkční. V momentě, kdy má vzniknout chytrá sci-fi musí především existovat chytrý scénář/příběh. Ještě před sepsáním příběhu/scénáře poté musí existovat uvědomění toho, o čem chce vlastně film pojednávat. Právě v tomto ohledu se Stowaway dostává do zmíněné slepé uličky. I když divák u filmu náhodou vypne mozek, velmi pravděpodobné mu u sledování Stowawaye lehce naskočí hned několik otázek, které ovšem dost možná nejde vlastně nějakým racionálním způsobem vysvětlit. Film jde navíc velmi snadno rozdělit do dvou separátních polovin, kdy se v první polovině většinu času film snaží o budování atmosféry, charakterizaci postav atd. I když je ta snaha cítit, úplně to nefunguje. Přesto má ovšem Penna alespoň dobré/snaživé herce. Toni Colette je jako komandér Barnettová solidní a dle očekávání je nejvýraznějším členem obsazení. Po dlouhé době dostává výraznější roli Daniel Dae Kim, který nadále dokáže předvést, že je tak trochu nedoceněným korejsko-americkým hercem, který by si určitě zasloužil větší pozornost i kvůli jeho přirozenému a přesto procítěnému hereckému výkonu. Dosud spíše neznámý Shamier Anderson má zajímavou roli, přičemž minimálně snaha s ní slušně pracovat jde v samotném filmu vidět. A i Anna Kendrick rozhodně nepředvádí špatný výkon, jen je tak trochu menší problém v tom, že jakožto hlavní hrdinka není zrovna nejzajímavější postavou a v jistých momentech se dá polemizovat nad tím, zda Kendrick tato role skutečně sedne. Přesto se i na její výkon ovšem nedá vyloženě nadávat. Stowaway dokáže představit solidně působící scény s působivým vizuálem. Přitom všem nehrozí, že by ty scény ve vesmíru byli tak intenzivní a napínavé jako u zmíněné Gravitace. Nedá se ani říct, že by Pennova práce s těmito scénami působila vyloženě dojmem, že tvůrce dosáhl vrcholu svých sil. Především tomu filmu člověk totiž nevěří realističnost, které se tvůrci dle všeho pokusili dosáhnout. Ty triky nejsou dokonalé a vůbec při nich nemáte pocit, že vidíte záznam z nějaké vesmírné mise. Což se u takové Gravitace přeci jen uvěřit chvílemi dalo. Přitom všem ale i spousty aspektů funguje. Hudba Volkera Bertelmanna například v některých momentech velmi slušně graduje napětí. Neznámý kameraman Klemens Becker předvádí slušnou práci. Se zvukem je poté v rámci Stowawayem odvedená solidní práce, přesto se i v tomhle ohledu nedostaví úplný pocit autentičnosti a pocitu, že někdo odvedl tu nejlepší možnou práci. Stowaway se především skutečně snaží být zároveň dramatem a zároveň thrillerem. Přitom všem se snaží o filozofické otázky o životě a smrtí, nebezpečí vesmíru a toho, co je vlastně člověk ochoten podstoupit. Existuje přitom mnoho příkladů, kdy jde krom napínavé podívané dodat souběžně i vnímavou a přesahovou podívanou, v případě Stowawaye to ten případ ale není. Penna se v podstatě snaží diváka napnout, poučit a dost možná i šokovat. Přitom se ale nedá říct, že by mu vyšlo alespoň jedno z toho. Stowaway je slušná sci-fi, které člověk nemůže upřít ambice, pěkný vizuál, solidní zvuk a dobře zvolené obsazení. Nástupce Gravitace nebo Interstellaru z něj ovšem určitě nebude a přitom se nedá říct, že by na samotném počátku takové ambice neexistovali. Moment selhání už ovšem nastává v momentě, kdy tvůrci evidují snahu o natočení realistické podívané, přičemž se to nepovede a ve finále mají navíc scénář plný děr. Obtížná mise se Pennovi a Morrisonovi v tomhle případě dost možná rozpadla pod rukama už na samotném počátku. Minimálně solidní základ to ale má....... () (méně) (více)

Reklama

claudel 

všechny recenze uživatele

A cenu za nejnudnějších sci-fi posledních deseti, dvaceti, třiceti let získává...Utajený pasažér. Komorní sci-fi jako Moon může fungovat naprosto skvěle a dokonce působit napínavě. Ale tady se Netflixu zase něco zatraceně nepovedlo. Nuda, nuda, nuda. Nechci snižovat boj o kyslík, avšak vystavět na tom zápletku téměř dvouhodinového filmu? Ztráta času. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Stowaway je slušným sci-fi thrillerom, ktorému sa ale nedarí prekročiť tieň svojich vzorov. Svoje silné témy aj napriek tomu dokáže obstojne sprostredkovať. Občas totiž stojí za pripomenutie porozmýšľať, ako by sme z podobnej situácie vykorčuľovali my. Ak ste milovníkom žánru, tak Stoweaway za pozretie určite stojí a pôvodnej produkcii Netflixu hanbu nerobí (aj keď to asi nie je príliš veľká pochvala). ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Čierny pasažier” cestuje načierno, ale nie vo vlaku, odkiaľ by ho v podstate nechal sprievodca ihneď vykázať, teda lepšie povedané, asi skôr by ho na najbližšej stanici nechal namieste vyhodiť, či prinajlepšom by si na ňom tiež zgustli aj takí železniční policajti, ktorí by ho taktiež spucovali, čo si to vlastne dovoľuje cestovať bez platného cestovného lístku, no len tentokrát našťastie nie sme na (ne)bezpečnej železničnej trati, ale v hlbokom a chladnom vesmíre, kde mi asi dáte za pravdu, že to nie je jednoduché, len tak kohosi "vymrskať" z 200 km výšky a oveľa viacej, ani keby trebárs zoskočil pomocou padáku, ako Felix Baumgartner zo stratosféry, čo sa zapísal do rekordných štatistík. Posádka vesmírnej lode MTS-42, pozostávajúcej z trojčlennej skupiny, zrovna v takomto zložení - z veliteľky Barnettovej, ďalej z doktorky Levensonovej, a nakoniec z biológa Kima, ktorá mimochodom mieri počas dvoch rokov k Marsu (všetci sa stále hrniete na "červenú planétu" , a pritom ste ešte ani poriadne nepreskúmali Mesiac !), keď určité okolnosti ich napokon prinútia zvážiť svoje stanovené ciele, ktoré už trochu naznačujem o pár riadkov vyššie. Už podľa samotného názvu filmu, je vari každému nad slnko jasné, že čoskoro natrafia na ďalšieho, nepozvaného člena, ktorý tu nemal nielenže ani čo pohľadávať, nieto dokonca s nimi pokračovať až do cieľa, pričom vďaka nepriaznivej situácii, im začne pomaly dochádzať kyslík, a tak sa toto kvarteto pohromade, asi do vytúženej kolónie nakoniec (ne)dostane, však ? / Režisér a scenárista strhujúceho, dobrodružného a mrazivého filmu Arctic: Ľadové peklo z roku 2018, Joe Penna pre zmenu nakrútil nemenej podnetné, extra psychologické a komorné sci-fi, ešte psychologickejšie, než vynikajúca "Ad Astra" , a mimoriadne zamerané na "EQ," teda emocionálny kvocient, pretože postavy sa do extrémnej hĺbky zamýšľajú nad svojimi konaniami, a následkami z toho vyplývajúcimi, a to najmä Zoe Levensonová, ktorá pociťuje neuveriteľnú empatiu voči čiernemu pasažierovi... Obsadenie nebije do očí, kvôli čomu som si mohol lepšie vychutnávať príbeh, čo je miestami pritiahnutý za vlasy, alebo hudba výborne korešponduje s atmosférou. Na zamyslenie je tu síce viacero vecí, napríklad scenár, no i napriek tomu ponúka pozoruhodný vývoj vzťahov a udalostí, ktoré sa v tomto žánri každý deň nevidia. Od snímku som podľa hodnotenia čakal menej, no dostalo sa mi viac. Aj výsledných 60 %  by si v skutočnosti zaslúžili sedemdesiat, čo bohužiaľ táto stupnica neumožňuje, je to skrátka niečo medzi tromi a štyrmi hviezdičkami. ()

Galerie (82)

Zajímavosti (3)

  • Když David (Daniel Dae Kim) vytahuje láhev na kyslík, je slyšet úder – ve vesmíru by ale žádný zvuk slyšet nebyl. (Jarek572)
  • Ve filmu je představena myšlenka rotace lodě na dlouhém laně k vytvoření „umělé gravitace“ – je to jeden ze zvažovaných způsobů pro skutečné dlouhé kosmické lety (např. na Mars), jak bojovat s negativními účinky stavu beztíže na lidské tělo. Z praktických důvodů se ale v realitě uvažuje o vytvoření menší síly než pozemské přitažlivosti. (Jarek572)

Reklama

Reklama