Režie:
Denis VilleneuveKamera:
Greig FraserHudba:
Hans ZimmerHrají:
Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Javier Bardem, Josh Brolin, Austin Butler, Florence Pugh, Dave Bautista, Christopher Walken, Léa Seydoux (více)VOD (3)
Obsahy(2)
V druhé části se Paul Atreides spojí s Chani a Fremeny a zároveň se vydá na válečnou stezku pomsty proti spiklencům, kteří zničili jeho rodinu. Čelí volbě mezi svou životní láskou a osudem známého vesmíru a snaží se zabránit strašlivé budoucnosti, kterou může předvídat jen on. (Vertical Entertainment)
Videa (8)
Recenze (1 073)
[67%] Viděno v kině v IMAXU ve 2D. Podobně jako u Oppenheimera byl Imax prakticky vyprodán. Přesto jsem se natlačil někde uprostřed vlevo, abych si tento vyhlášený formát užil. Určitě to bylo co se týče efektů v Imaxu super. Celkově nám tento snímek ukáže spoustu dobrých efektů. Jenže to je za mě asi největší klad filmu. Dějově mě to bohužel moc nebavilo a navíc mi to přišlo v některých sekvencích zdlouhavé a když už přišlo finále, tak to bylo podle mě moc urychlené a některé scény byly mnohokrát divně střižené. No, tím radši končím s nějakou větší kritikou. Nebyl to špatný film, dalo se to vidět, ale čekal jsem více. Herecké obsazení na tom není špatně, jen mi nikdo moc nezůstal v paměti. Ústřední hlavní hrdina mě bavil, jen ke konci se ten jeho vztah se Zendayou moc nevyvedl .... Hudba od skvělého Zimmera je samozřejmě fantastická a zde se krásně hodila do všech scén. Vizuální stránka, kamera, efekty - to vše bylo skvělé. Víc si stěžovat nechci, můj komentář vypadá asi kriticky, jenže já se bohužel do té skupinky nadšenců nemůžu zařadit. Režisér natočil dobré filmy, ale i se našly slabší, které mě moc nebavili. Blade Runner 2049 byl třeba chladněji pojat, ale tam se to dějově hodilo. Zde bych očekával víc emocí a obliby u postav. Nevadí. Na trojku ani tak moc zvědav už nejsem, ale kdo ví ... ()
Písek. Pomsta. Proroctví. V druhém dílu se Villeneuve dává zcela do služeb feudální předlohy a konceptuálního příběhu. Tam, kde v prvním díle obrazy vypráví a objevuje, ve druhém skrze ně jen nechává proplouvat myšlenky o osudu, víře a mesiášství. Postavy téměř opouští a nové prakticky neetabluje. Opouští i náznak humoru, což vše ještě více odlidšťuje. Kéž bychom měli příklad nějaké epické trilogie, s posunem děje a příchodem nových postav, ve které všechno funguje mnohem lépe. Mimochodem, zkuste si porovnat černobílý souboj v aréně s o sto let staršími vozatajskými závody v němém Ben Hurovi z r. 1925 a říci mi, ve kterém aréna napráskaná diváky vypadá lépe. ()
Denis Villeneuve dodal druhou půlku adaptace komplexní předlohy, ve které si zároveň ponechává otevřená vrátka pro adaptaci Spasitele Duny. Villeneuve ctí Herbertovu předlohu a především jeho vizi, servíruje příběh tragického antihrdiny, která má blíže nežli k Luku Skywalkerovi spíše k Michaelu Corleonovi, na cestě pomsty poté jasně poukazuje na nebezpečí, které může přinášet osoba se statusem mesiáše a nevyzpytatelnost náboženství. I druhá Duna Denise Villeneuvea je audiovizuálním skvostem, Denis Villeneuve skrze ní utvrzuje status vizionáře. Villeneuve už je za půlkou a do pár let by skutečně mohl dodat závěr jedné z nejlepších filmových trilogií všech dob. Málokdy se přeci jen po výstupu z kina v hlavě splývají slova jako dokonalost a jeho synonyma. Už na samém startu roku Villeneuve nadělil kandidáta na filmovou událost roku.... ()
Spása světových kin po odkladu konečně nadešla a není ideálnější věci, kterou vidět v Imaxu, než právě tento kousek. Denis Villeneuve může konečně opustit expozici tohoto opusu a plně se věnovat tomu zajímavému, co lidi nyní již přes dva roky horlivě vyhlíží. Timothée Chalamet opětovně prokázal, že umí zahrát více poloh a proměnu v bezskrupulózního vůdce mu bezmezně věříte, ačkoliv z hlediska děje a zřejmě i původního příběhu, mi přišla mírně uspěchaná, ovšem to už zkrátka u filmového vyprávění, kde se navíc scénárista musí zaměřit na poměrně velké množství postav, tak občas je a mají s tím problém i seriály. Jednoznačně teď musím stvrdit, že se audiovizuálně jedná o naprosto dechberoucí dílo, které prostě musíte vidět v kině a ku prospěchu věci je, že vám naopak neudělá díru do hlavy svou typickou hollywoodskou tupostí. Ba naopak, ocenil jsem, že se tvůrci mírně oddělují od předlohy a předkládají modernizovaný příběh, upevněný v mantinelech světa Franka Herberta. Co z hlediska filmu mě mírně zamrzelo, tak že i přes mohutnou stopáž se nemohlo nasnímat z více úhlů a po delší čas sledovat závěrečnou a totálně epickou bitvu, která by si dle mého zasloužila ukousnout nějaký čas navíc oproti třeba prostředku, který se pro mě mírně táhnul. Taktéž mi jako nejslabší článek řetězu přijde Zendaya, u níž se mé sympatie už nepřelijou v její prospěch; ovšem to jsou jen drobné připomínky na jinak velmi lahodném dortu a už teď se těším, až Dunu 2 uvidím znovu. A snad ta miliarda už padne! ()
Je fascinující, že když prohlásím, že Duna 2 byla výborná, ale jednička byla o chlup lepší, jsem v menšině a zním až nemístně kriticky. Možná je to mou neznalostí knižní předlohy, ale zkrátka epizoda ze života Fremenů mě bavila méně. Duna 2 představuje úžasný audiovizuální zážitek, je to velkofilm se vším všudy, ale rozhodně v něm nespatřuji onu proklamovanou genialitu. Samozřejmě film zdařile buduje protagonistu i antagonistu a za uhrančivé atmosféry směřuje vše k jejich nevyhnutelnému střetu, ale je to něco, co jsme nečekali nebo doposud neviděli? Je to něco, co svojí silou a katarzí překoná např. střet Batmana s Banem, či Jokerem? Je v tom osudovost silnější Matrixu? Nemyslím si. :) Je to jen další skvělý velkofilm... 8/10 ()
Galerie (93)
Zajímavosti (32)
- Černobílých záběrů z planety Giedi Prime (domov Harkonnenů) bylo dosaženo za použití infračervené kamery. To způsobilo komplikace kostymérům, jelikož některé části černých oděvů se v infračerveném spektru jevily opět bíle. (John2y92)
- Aréna, kde se odehrává souboj Feyda-Rauthy (Austin Butler), je na domovské planetě rodu Harkonnenů Giedi Prime v hlavním městě Harko. (Charpy)
- Značnou část filmu mluví postavy fiktivním jazykem Fremenů, který byl založen na slovní zásobě z knih a dotvořen lingvisty přímo pro film. Ti na natáčení dohlíželi a některé scény se kvůli jejich nespokojenosti musely přetáčet, uvedl režisér Denis Villeneuve. Vznikly dokonce i idiomy jako „pít písek“ jako výraz pro pomatení smyslů. (raikonen16)
Reklama