Režie:
Libuše KoutnáScénář:
Markéta ZinnerováKamera:
Věra ŠtinglováHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Markéta Fišerová, Libuše Havelková, Pavel Trávníček, Karel Roden, Zdena Hadrbolcová, Lubomír Lipský st., Miroslav Vladyka, Radka Stupková, Jan Kuželka (více)Obsahy(1)
Jak dvě růžičky jednoho keře tu kvetou spolu a jsou si k nerozeznání podobné. Jedna však chodí v šatech samá krajka a druhá také pěkně, ale obyčejně. Jedna líhá v kanafasu a z postele ji zvedá práce, druhá spí v hedvábí a drží se jí nuda. Copak Madlenka! Ta, co potřebuje, na to stačí sama. Ale kolem Marion se točí celý dvůr. Jedna vládne, druhá pere a obě touží po štěstí a kráse… Princezny mívají všelijaké rozmary, i ta naše Marion. Není zrovna spokojená se svým přepychovým životem, a tak ji jednoho dne napadne, jak by se jí žilo jako obyčejné pradleně, ta má přece život jako peříčko! Zrovna to samé si ale o princezně myslela pradlenka Madlenka. Ta by zase tuze ráda alespoň na chvíli vyměnila práci za spokojený život na zámku. A tak začala Marion kralovat v prádelně a Madlenka se usadila na trůně… Jak jim ta výměna prospěla, na to se teď podívejte... Laskavou pohádku, která je plná pěkných písniček, natočila v roce 1986 režisérka L. Koutná podle scénáře M. Zinnerové a do hlavních rolí obsadila M. Fišerovou (dvojrole Marion a Madlenky), P. Trávníčka (kominík Venda), K. Rodena (princ Petr), Z. Hadrbolcovou (teta Julie) a L. Lipského (strýc Josef). (Česká televize)
(více)Recenze (81)
Československá televizní pohádka o tom, jak si princezna Marion s pradlenou Madlenkou prohodily své společenské postavení. Obě tyto nespokojené mladé dámy rozdílného temperamentu ztvárnila půvabná M. Fišerová. Věčná škoda, že se této herečce (manželce M. Ebena) se sympatickým vystupování a příjemným obličejem nedostalo více hereckých příležitostí. V roli nápadníka pradleny kominíka Vendy se představil P. Trávníček a prezentoval se svým jedinečným žoviálním pojetím. Prince Petra, jenž se záhy sblížil s princeznou, zahrál K. Roden, jenž se kromě spokojeného úsměvu a nudlemi ve vlasech neměl možnost více projevit. V dalších rolích se objevila kouzelná babička L. Havelková, královský kuchař L. Lipský či komtesa Z. Hadrbolcová. V roli vznešeného návštěvníka královského dvora se objevil nesmírně zábavný M. Vladyka, jehož projev nafoukaných hlupáků neměl z komického hlediska v 80. letech konkurenci. Na atraktivitě této příjemné pohádce paní L. Koutné jednoznačně přidala i milá hudba a texty nedoceněného umělce J. Uhlíře. Nemohu si pomoci, ale právě tento typ jednoduchých pohádek z 80. let, jimiž se prezentovaly dámy L. Koutná, V. Janečková, S. Simonová a obzvláště J. Pokorná-Makoczová je z mého pohledu nedostižitelný fenomén filmových a hereckých skvostů, zejména kvůli jejich přirozené vtipnosti, který dnešní tvůrci pohádkových příběhů i přes snahu nikdy nemohou napodobit. ()
Človeka dokáže aj po tak dlhej dobe prekvapiť tvorba z minulosti . Herečka Markéta Fišerová sa mi vždy veľmi páčila, v rámci jej neopakovateľnej charizme a umelecko-prirodzeného prejavu.. Taká zvláštna kombinácia zložitosti a jednoduchosti, ale v tejto inscenačnej rozprávke vytiahla svoj talent ozaj veľmi vysoko. Jemný a prirodzený situačný humor len vyšperkoval celý príbeh, nielen hlavnej postavy. Bohužiaľ je len na škodu, že to bolo točené inscenačnou kamerou. Napriek tomu je o triedu na vyššej umeleckej priečke, celé dielko, ako hocijaká súčasná filmová rozprávka. ()
Skvělá pohádková komedie, u které je mi vždycky navzdory její optimistické a humorné náladě trochu smutno. Především kvůli Markétě Fišerové - netuctové krásce s jiskrou a komickým talentem, který (bohužel) ani nemohl být využit :-(. No, nebudu takhle smutně končit komentář k takhle veselému filmu. Velice potěšil i troubovitý Karel Roden (který zde i velmi slušně zpíval) a netypicky neprincovský Pavel Trávníček. 85%. ()
Že je možné pohádku jen tak lehce jakoby nahodit - a navíc do pohádkového muzikálu a formy krajně úsporné - dokazuje tato drobnička korunovaná oslňující dvojrolí Markéty Fischerové, pro kterou to byla jedna z jejích posledních hereckých úloh před tragickým zdravotním postihem. Jen tak mimochodem je tu navíc nahozen sociální motiv sdělující, že i ten sebelépe a sebechutněji namazaný krajíc je vždy jen o dvou kůrkách. Smířlivé vyústění je navíc okořeněno poznáním základních věcí lidského života. To je na jednu pohádku natočenou v atraktivním prostředí spíše zámečku než zámku Červená Lhota víc než dost. ()
Naprosto nepovedené! Jednu hvězdičku odemme dostal jen protože my ho bylo líto úplně vyhodit. Bohužel v této pohádce neshledávám žádný dobrý nápad a ani provedení se moc nepovedlo. A to jsem mylovník pohadek. Takže pokud vás baví pohádky radši si pusťte sůl nad zlato nebo popelku či královský slib, protože touto pohádkou stratíte jen čas a nic vám to nedá. Nemá to v sobě žádné kouzlo! Prachobyčejný pokus, který se projednou nepoved. ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Zajímavosti (6)
- Filmovalo se na zámku Červená Lhota v jižních Čechách. (M.B)
- V pohádce se objevuje hudební motiv písně „Šel nádražák na mlíčí“ ze hry „Švestka“ Divadla Járy Cimrmana, kterou údajně mistr složil vlivem stařecké senility pouze o dvou tónech v rozmezí půltónu. Jedná se tak o objev této melodie o 11 let dříve než u slavných Cimrmanů. (Nptoh)
- Podle stejného scénáře vznikla v roce 1990 v režii Karla Weinlicha i rozhlasová pohádka „Jablíčka dobré víly". (Miggi90)
Reklama