Režie:
Antoine FuquaScénář:
David FranzoniKamera:
Sławomir IdziakHudba:
Hans ZimmerHrají:
Clive Owen, Stephen Dillane, Keira Knightley, Ioan Gruffudd, Joel Edgerton, Stellan Skarsgård, Ray Winstone, Hugh Dancy, Til Schweiger, Mads Mikkelsen (více)Obsahy(1)
Artuš a jeho rytíři kulatého stolu poctivě bojují za slávu římského císaře. Jeho oddíl hlídá Hadriánův val a bojuje s Brity, vedenými tajemným Merlinem. Jejich patnáct let dlouhá služba je téměř u konce, ale lstivý biskup Germanius má pro ně ještě jeden úkol. Pokud ho úspěšně dokončí, pak získají svobodu. Mají doprovodit do bezpečí za Hadriánův val rodinu bohatého římského šlechtice Maria Honoria, k jehož domu se blíží mocné saské vojsko vedené krutým králem Cedrikem a jeho synem. Mise to bude sebevražedná a Artuš i jeho rytíři to vědí. V Honoriově domě Artuš objeví malé vězení, z kterého osvobodí pohanku Guinevere, která se zalíbí Artušovi, ale i Lancelotovi. Cesta přes hory je náročná a musí přespávat v lese. Tam zprostředkuje Guinevere setkání Artuše a Merlina. Artuš si myslí, že jde o zradu, ale ukáže se, že mu Merlin nabízí spojenectví proti Sasům a připomíná mu, jak vlastně získal svůj slavný meč. Artuš spojenectví přijímá... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (649)
Na každé legendě je něco pravdy a každá legenda má svůj předobraz ve skutečném světě. Ano to vše je pravda, ale proč se skutečnou verzí legendy naložit jako Antoine Fuqua. Film se tváří drsné a hlavní hrdinové si o sobě snad myslí, že každý je jeden velký Maximus Decimus Meridius. Jenže pravda je jinde a nezachraňuje to ani skoro nahá Keira Knightley(sakra furt mi vadí jak se snaží být kopií Natalie Portman). Příběh je lehce stupidní a zbytečně rozvleklý. Merlin je z velkého mága lesním šamanem. Jediný Artuš zůstává gladiátorem po celý film a tuto úlohu mu dokážeme i věřit. Jen jeho arogantnost a sobectví působí až moc vznešeně a císařsky. Jeho kvalitám se vyrovná jen vůdce jeho soupeřů ztělesněný Stellanem Skarsgardem. Tempo filmu nedostačuje nárokům akčního filmu. ()
Ale fujtajbl! Takhle se točí artušovská legenda vy balíci (amíci)? Proč mají všichni poslední dobou potřebu vyprávět příběhy, založené na mýtech a kouzlech "dospěle nebo dokonce - podle skutečných událostí-grrrrRRR!"? Trója zabila kouzlo Homérova eposu, ale měla alespoň hvězdný ansámbl dobrých herců a jednu geniální scénu k tomu. Excalibur má charizmatického Owena a... kulové. Artuš jako Říman? Proč?! A dobrá tedy, když už to musí být, proč do toho násilně montovat Merlina jako druida, který mu jde po krku a Guinevru jako zablácenou keltskou válečnici, která se do něj šmahem zamiluje a pak už vesele kosí jeho protivníky? Seru na vás, jdu domů, hmmm, kam jsem dal to DVD s Excaliburem? 20% ()
Drobná chybička: jeden z družiny krále Artuše má dravce, přesněji Harris hawka, který pochází ze Střední a Jižní Ameriky. Je tedy nesmysl, že již v tomto filmu (období, kdy se film odehrává) se objevuje, protože Amerika byla objevena mnohem později a teprve po jejím objevení se dostal tento dravec do Evropy... ()
Ani doktorát z Uměleckých věd by případnému režisérovi nepomohl od toho, aby pod produkčním bičem Jerryho Bruckheimera nenatočil film, který by se na historii díval z „řádné“ a všeobecně uznávané stránky. Pravda, navrtat dolarový vrt v klasické anglické mytologii je čin odvážný, ale proč ne? Antoine Fuqua je na jednu stranu zručný řemeslník, ale s danou látkou si bohužel neví rady. Dějově dosti rozpolcená freska, jenž zbavuje klasiku nánosu mytologie, je sice opřena o parádní výpravu (130 milionový rozpočet je znát), ale v dialozích a vůbec celkové dramatické stavbě příběhu režisér selhává na plné čáře. Berličkami jsou zde slušní herci (duo Skarsgard – Schweiger je jeden z nejlepších castingových kroků l.p. 2004). V technických disciplínách je však Král Artuš nadstandardní podívanou (potažmo i poslechovou). Mistrovsky vedená kamera Slawomira Idziaka (oscarová nominace za nasnímání filmu Černý jestřáb sestřelen), kterou Idziak podpořil zajímavým tónováním, jenž odpovídá pochmurným klimatickým podmínkám severoanglických vysočin, filmu jasně dominuje. Zimmerova hudba je koncentrátem těch nejheroičtějších motivů, které v syntenzátorových nástrojích přechovává. A opomenout brilantní práci zvukařů, kteří se vyřádili (společně s kameramanem) při bitvě na jezeře s pukajícím ledy, by bylo neodpustitelné. Ano, je to ptákovina, je to plně klišé, ale ty dvě hodiny jsem se nenudil ani minutu, což zase až tak ve větší míře vídaný jev není. ()
Jednou vetou to povedal už Cival - Vskutku nebetyčná sračka. Klady : Keira, hudba, Keira,Stellan, Keira v obväzoch, niekoľko pekných záberov (7 statočných na ľade proti 200 - pohľad zhora) Keirine kérky, Stellan, občas postava s menom Tristan, Keira, Keira, Keira. Zápory : papundekel, Artuš, Lancelot, deti, plačúce deti, Artuš, nevýrazný Merlin, huhňavý Artuš, deti, plačúce deti, zle nasnímané masovky, zaradenie kenda do 5 stor. v Európe, Lancelot, huhňavý Artuš, dialógy ako z Bčkovej patriotickej agitky, absolútny odklon od legendy - kde bola kua Morgana ?, posledných desať minút v štýle hrdinskej telenovely atd. Tento film je ďalším dôkazom (po Prvom rytierovi a Merlinovi) prečo je Excalibur výnimočným filmom. ()
Galerie (122)
Zajímavosti (37)
- Vylodění Saského vojska na sever od Hadriánova valu je z hlediska historie nesmyslné. Příchozí Anglosasové se dle archeologických nálezů vyloďovali na východním pobřeží ostrova, nicméně ne severněji než v okolí města Scarborough, což je jižně od valu. Pravděpodobně z důvodu dramatizace byl použit model vyloďování Dánů, kteří se vylodili mimo jiné i za valem na území Piktů (ve filmu modří). (ajaxx)
- Kvůli hluku a nebezpečí při natáčení bitevních scén musel kameraman nosit na hlavě motocyklistickou přilbu. (POMO)
- Scenárista David Franzoni je specialistou především na historické snímky, podílel se již na Amistadu (1997) nebo Gladiátorovi (2000). (imro)
Reklama