Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Shortbus sleduje osudy několika obyvatel New Yorku, kteří se potýkají se svými sexuálními a milostnými vztahy v undergroundovém klubu Shortbus, otevřeném pro lidi všech sexuálních orientací. Film ukazuje možné způsoby, jak najít odpovědi na stále se vracející otázky: jak milovat a být milován. Jak být šťastný... (oficiální text distributora)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (254)

hirnlego 

všechny recenze uživatele

[puberta alert, někdy to třeba seškrtám] Absolutně otevřeně a bez předsudků natočený snímek o slastech a strastech newyorských odpadlíků - undergroundové večírky plné více či méně otevřených sexuálních orgií (v jedné či dvou scénách prý figuruje i samotný režisér v řekněme "zajímavé úloze"), zkouška pevnosti vztahu gayů Jamieho a Jamese, sexuální terapeutka, dychtící konečně po svém prvním orgasmu, a také nějaký ten výpadek proudu - to vše, plus trocha toho milého, s nadsázkou si ze sebe utahujícího kýče a povětšinou opravdu skvělé hlášky, se skrývá v tomto malém milém originálním snímku. . . . . Já na Shortbusu byla při jeho české premiéře 12. 11. 2006 v rámci festivalu Mezipatra - po skončení promítání nám byl na zodpovězení případných otázek k dispozici sympaticky bezprostřední John Cameron Mitchell - a kdo ho nezažil na vlastní oči/uši, ten vůbec neví! Zmíním zde aspoň jeho odpověď na otázku, zdalipak se v Shortbusu také někde mihnul - prý ano, údajně se účastnil scény orgií v "sex room" - jak se nám svěřil, prováděl tam orální sex nějaké slečně - prý poprvé v životě (je gay) - a ačkoli mu při tom prý nestál, bavilo ho to. Chtěl po nás dokonce vědět, jak se "pussy eating" řekne česky - takže slovenská slečna překladatelka, zkažená asi týdenním pobytem v neustálé blízkosti "slušňáčka" Johna, po chvilce váhání vyhrkla "lízat kundičku" - John se toho samozřejmě okamžitě chytnul a co chvíli si toto libozvučné sousloví v různých souvislostech převaloval v puse.....Holt v životě člověka jsou občas zážitky, které jsou prostě k nezaplacení... ()

ancientone 

všechny recenze uživatele

Prvá otázka, ktorú Shortbus zvláda (nechcene) položiť je: "Nakoľko má ešte zmysel snažiť sa byť vo filme kontroverzným, šokujúcim, otvoreným, nekonvenčným a hocijakým iným "nevšedným" štýlom zaujímavý?" A druhou otázkou je zvládnutie vyobrazenia emócií pomocou explicitných sexuálnych scén. ........... V prvom prípade sa odpoveď drhne v záporne. Najlepšie tento jav vyjadril (na režisérovu smolu až priveľmi) sebareflexívny komentár vrchného transvestitu v scéne hromadného sexu: "Je to ako v 60-tych rokoch, akurát plné beznádeje." Scény, ktorými film chce byť výrazný a disponovať provokatívnym charakterom sú vlastne len opakovaným vyváraním už známych ingrediencií (napr. scény hromadného sexu - a oveľa pôsobivejšie- sa objavili napr. už v Antonioniho dobovému "hippie komentáru" Zabriskie Point ), čoho následok je vlažnosť hneď pri koreni. Vsadenie na danú kartu sa teda nevypláca, snímka ostáva v obyčajnej rovine povrchne explicitného snaženia sa o prezentáciu seba samej ako niečo cennejšie, než čím v skutočnosti je. O to horšie, že sa jedná o vabank. Jednoduchšie vyjadrené - snobsky zmýšľajúce porno. Áno, film je otvorený, ale jeho dvere dokorán prepúšťajú maximálne slabý vietor privievajúci trochu feromónov. .......... To následne ovplyvňuje druhú otázku - v rovine emotívnej znie Shortbus ako čistokrvný kalkul. Homosexuálny vzťah, citovo vyhasnutá domina, žena, ktorá nie ej schopná dosiahnuť orgazmus - všetci pôsobia ako neohybné figúrky s prostou motiváciou, ktorej jednosmernosť je toporne schovávaná za lacné "dumanie" nad otázkami sexuality. Tieto myšlienkové pochody sa postavám vo filme jednoducho nedajú uveriť - znejú priveľmi šablónovito a priehľadne, všetky smerujú len k ďalšej dávke "kontroverznej erotiky". .......... Shortbus sa proti svojej vôli stáva ukážkou faktu, že tváriť sa odvážne a šokujúco prostredníctvom sexu je v dnešnej dobe vlastne atavistické, pri toľkej snahe rovno disfunkčné šteklenie na znecitlivených miestach, alebo evokácia schopností, ktoré ovládal Bertolluci (elegantne a precítene - vravím o využitiu erotických scén k vykresľovaniu postáv) pred štyridsiatimi rokmi je v Mitchellovom prevedení len banálnym pornografickým drístom, ktorého slabiny sa dajú ľahko a rýchlo obnažiť. .......... Čo sa vcelku vydarilo, je počiatočné prepájanie jednotlivých postáv, ktoré spočiatku zvládajú svojou dynamikou diváka v úvode rýchlo zaujať a bez problémov vtiahnuť do centra diania, bohužiaľ, následné objavovanie sa stále viac a viac prepadá do eroticky chladnej promiskuitnej nudy. V téme dynamickosti snímky sa oplatí spomenúť aj prejazdy kamery nad insitne stvárneným New Yorkom z vtáčieho pohľadu. Samoúčelnosť týchto jázd nie je vôbec tak nežiadúca, ako ich výtvarné spracovanie. Podobné vychytávky rád využíva taktiež Gaspar Noé, akurát v jeho podaní sa im darí gradovať atmosféru celého diela, zatiaľ čo tu sa z New Yorku stáva sada zjednodušených škatúľ a sledovať túto nepodarenú výtvarnú finesu z tak úľubne animovaného lietajúceho pohľadu je smiešne, v kontraste s následne hranými scénami ostro realistickými vyvoláva špecifický druh pachute. .......... Shortbus nie je ničím objavným ani zaujímavo odvážnym. Sexualita a s ňou spojené otázky a city v ňom fungujú zle - vypočítavo a tým pádom strnulo, dosiahnutie väčších hĺbok obsahu sa rovná len režisérovej ilúzii. () (méně) (více)

Reklama

Davson 

všechny recenze uživatele

Po vizuálně originálním Hedwig and the Angry Inch neopouští John Cameron Mitchell sexuální otevřenost, kterou v Shortbus ještě více prohlubuje přítomností pornografických scén. Když si ale člověk odmyslí, že na plátně vidí "natvrdo" penisy a vagíny, jaksi zjistí, že ona proklamovaná kontroverznost je povrchní a uvnitř je Shortbus krotkou mozaikou propletených mikropříběhů, která naplňuje obecně vžité představy o současném americkém nezávislém filmu. Samozřejmě, najdeme tu pár hezkých nápadů (plastelínový New York) a scén (Sofiina masturbace na lavičce pod lampou) i vtipné prvky (ejakulace na obraz Jacksona Pollocka), ale nic moc víc a celkový dojem nezůstal nijak hluboký. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Když šla do kin Špatná výchova od Almodóvara, šířily se zvěsti o tom, že kdo nemá žaludek na homosexuální scény, měl by se mu obloukem vyhnout. Do kin přichází Shortbus a nic podobného se nešíří. A já rozhodně nechci být tím prvním, kdo na něco podobného upozorní, protože o tomhle ten film není. Je to neskutečná postmoderní óda na sex kohokoli s kýmkoli - dělají to tam dva (občas dokonce tři) kluci. No a co? Mně osobně nedělá problém přiznat, že se mi i tyhle hodně odvážné (řekl bych, že jsem v rámci uměleckého filmu nikdy nic odvážnějšího neviděl) scény líbily (ženy to tam ostatně taky dělají na všechny možné způsoby). Zkrátka, poselství filmu je asi jasné - užívejte si dokud to jde, vyzkoušejte všechno možné, a nekoukejte na sex skrz prsty. Je to součást člověka stejně jako spánek, jídlo, smrt... Co dělá ze Shortbusu nadprůměrnou podívanou ale je, že zároveň je ve filmu skryto i varování před současným animálním vnímáním sexu. Sexu zaměřeného prvoplánově na uspokojení nejnižších pudů. A tyto dvě roviny (odvázaný sex bez předsudků vs. kritika jeho ,,odlidštění") se tu promíchávají až nakonec společně vybuchnou v podobě úchvatného zpívaného čísla, které dokonce připomíná Moulin Rouge. PS1: Pollock! PS2: Stanley Kubrick, bezesporu jeden z nejgeniálnějších režisérů všech dob, jako by po celý život hledal nějaké poselství. Nenašel ho ani ve vesmíru (2001:Vesmírná Odyssea), ani v minulosti (Barry Lyndon), ani v budoucnosti (Mechanický pomeranč). Našel ho teprve ve svém posledním filmu, Eyes Wide Shut. Tento film (a celé Kubrickovo dílo) končí větou ,,So, let´s fuck!" Takže.. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Shortbus s jeho (homo i hetero) souložemi, sebeukájením a (ne)dosaženými orgasmy lze snadno odstřelit jako sexuálně explicitní nechutnost, kdyby ovšem za tím vším nevyčuhovala spíše zpráva o neschopnosti komunikovat, nefungujících vztazích a citové vyprahlosti. Zde často zmiňovanou Chuť melounů (aka Umíněné mraky) stavím pro její mučivou pomalost a bizarní muzikálové vložky ještě o stupínek výš…ačkoli vypointování motivu s vibračním vajíčkem na dálkové ovládání je vskutku nezapomenutelné. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (2)

  • Scény skupinového sexu se účastnil i sám režisér John Cameron Mitchell, kterého je možné na okamžik zahlédnout, jak orálně uspokojuje jednu z žen. Přestože sám Mitchell je homosexuál, v rozhovoru se vyjádřil, že ho to ono uspokojování ženy docela bavilo. (Mo.)
  • Během konkurzu museli všichni zúčastnění předložit 10minutové video sebe sama popisující významnou sexuální zkušenost. Režisér takto obdržel cca 500 nahrávek. (Proroček)

Související novinky

Prachy dělaj člověka

Prachy dělaj člověka

12.01.2007

Charlie Kaufman, slavný a Oscarem oceněný scénárista Věčného svitu neposkvrněné mysli, se rozhodnul režírovat svůj první film. To není žádná novinka, o filmu s prapodivným názvem SYNEKDOCHA se mluví… (více)

Reklama

Reklama