Režie:
Edward D. Wood Jr.Scénář:
Edward D. Wood Jr.Kamera:
William C. ThompsonHrají:
Bela Lugosi, Dolores Fuller, Lyle Talbot, Edward D. Wood Jr., Conrad Brooks, Henry Bederski, Amzie Strickland, William C. Thompson, George Weiss (více)Obsahy(2)
Děj začíná nalezením transvestity, který spáchal sebevraždu. Vyšetřující detektiv se s otázkami týkajícími se případu odebere za psychiatrem, který mu začne vyprávět dva příběhy. První o muži Glenovi (Edward D. Wood Jr.), který je transvestita a převléká se do ženských šatů. Má však dilema jestli to má zdělit své snoubence Barbaře (Dolores Fuller). Vše ji nakonec poví a ona nejprve neví co s tím, ale nakonec spolu žijí šťastně. Druhý příběh je o pseudohermafroditovi Alanovi, který se po návratu z války nechá přeoperovat na ženu a potom také žije šťastně. Celý příběh je prostoupen výstupy vědce (Bela Lugosi), který celý děj komentuje a pobízí. (c.tucker)
(více)Videa (2)
Recenze (170)
Príbehy 2 trpiacich chlapov, ktorých správanie je tŕňom v oku spoločnosti, podané tak zvláštne – Woodovsky. Vo filme sa objavujú všelijaké podivnosti (bizóny, továreň, blesky, satan či drak, autá na dialnici a zviazané ženy), ktoré majú pravdepodobne nejakú skrytú symboliku, ktorú ovšem chápe asi len sám Wood. Bela, ako vyprávač, pôsobil dost satansky a dodával dramatičnosť. Ovšem jeho hlášky a výkriky občas vyzneli komicky. Je to vskutku unikátne dielo, ktoré zaujme niejen svojou nevšednosťou ale aj ponúkaným odkazom pre spoločnosť. ()
Hodně často někdo říká, že film je tak špatný, až je to sranda. Ale ani u Alone In The Dark mistra braku Uwe Bölla či Lovců dinosaurů jsem se tak královsky nebavil jako zde. Důvod je zřejmě ten, že výše uvedené dva filmy nebyly točeny s takovou láskou a zároveň touhou něco upřímně vyjádřit (Wood byl transvestita). Jenže selhává úplně všude - není schopen napsat a vyprávět příběh, pořád používá vypravěče (Bela Lugosi jako Bůh je opravdu neskutečná postava a jeho promluvy jsou zaslouženě kultovní), kvanta archivních záběrů (dostala mě debata dvou postav na pozadí záběrů aut na dálnici, případně záběrů továrny, a co teprve ti bizoni!), opakování totožných záběrů znova a znova... a tak by se dalo pokračovat hodně dlouho. Po skončení jsem dostal strašnou chuť sehnat si někde další Woodovy filmy a znovu se podívat na láskyplnou biografii od Tima Burtona. ()
Po Burtonově životopisné filmu, jsem si řekl, že se na Glen or Glenda musím už konečně podívat. Díky své hlouposti a nelogickému střídání záběrů, beru tento film spíše jako experimentální i když to tak původně určitě nebylo myšleno a jako takový mě bavil víc než nějaký Andaluský pes nebo Begotten. Bela byl opravdu dokonalý a na jeho neustálé opakování pozor na zeleného draka, co žere velké zelené slimáky a další kecy, co bych nikdy v životě nečekal ve filmu o citlivém transvestitovi jen tak z hlavy nedostanu. Natáčeni musela být určitě sranda a hned bych si v takové ptákovince zahrál. 45% ()
Příjemné překvapení. Nechápu ten poprask okolo Eda Wooda. Film má silný námět i hodně dobrou realizaci, osobně mi ten živelný styl Eda Wooda vyhovuje. Oceňuji jej obzvláště s přihlédnutím k době, kdy byl natočen, a tématu, o němž pojednává. Jistou slabinou jsou herecké výkony a některé věci technického rázu (špatné nasvícení), které ale zdaleka nedosahují "úrovně" Plan 9 a mně osobně nevadí. ()
Drama!!!! Emoce!!!! Bizoni!!!! Glen miluje svou dívku, ale rád se obléká do ženských šatů! Má jí to říct? Nemá jí to říct? Cítíte tu vnitřní rozpolcenost? Ten vnitřní náboj? To je drama!! Glen or Glenda je poučný příběh, lidi to budou milovat!!! A taky si dejte pozor na velkého zeleného draka, který žere štěňátkům ocásky!!! Beware!! Beware!!! ()
Galerie (31)
Zajímavosti (20)
- Postavu Glena (potažmo Glendy) použil Wood ještě dvakrát. Ovšem pouze na stránkách svých románů v době, kdy již netočil filmy. (DaViD´82)
- Ed Wood chtěl od začátku do filmu obsadit Belu Lugosiho, který však v té době byl již takřka zapomenut, až na výjimky neobsazovaný, drogově závislý a chudý. Přesto ho nakonec k návratu na plátna přemluvil. (DaViD´82)
- Existuje i prodloužená verze (o cca 6 minut) vzniklá při příležitosti znovu uvedení v roce 1982. (DaViD´82)
Reklama