Reklama

Reklama

Náhlý strach

(festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Náhlý strach je jednou z variací archetypální noirové zápletky o téměř dokonalém zločinu. Avšak na rozdíl od Pojistky smrti (Double Indemnity, 1944) jej nahlíží z opačné perspektivy – oběti. Tou je zámožná autorka divadelních her Myra Hudson (Joan Crawford), jež se snaží zhatit plány svého manžela (Jack Palance) a jeho mladé milenky (Gloria Grahame), kteří se ji chystají zavraždit. Tíživá atmosféra plná paranoie a strachu je zesilována výraznými vizuálními kontrasty ve svícení a netypickými kamerovými úhly a postupně gradována mistrným hudebním doprovodem Elmera Bernsteina. Celkovou emocionální vyhrocenost taktéž pomáhají dotvářet funkčně využité sanfranciské lokace s notoricky známými strmými kopci a temnými zákoutími, u nichž lze jen těžko předvídat, co za nimi člověka překvapí. (Noir Film Festival)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (23)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Film postavený na herectví Joan Crawford a je to prakticky bez chybičky. Dokonale využitá krása a přednosti (oči) hlavní představitelky.  Klasický milostný pravoúhlý trojúhelník, kde se dva, ty podřadnější, vrcholy spiknou proti tomu, který svírá pravý úhel.   Hra na kočku  a myš začíná a kdo někdy viděl Toma a Jerryho tak ví, že si právě přečetl spoiler. Závěr je napínací delikatesa, kterou mi lehce pokazila jen lehce hysterická scéna u zrcadla, na druhou stranu dala dalšímu dění jiné grády. Není to čistých pět, ale to nehraje roli. ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Čím více filmů s Joan Crawford vidím, tím víc propadám jejímu kouzlu a musím obdivovat s jakou noblesou a oddaností ke své práci přistupovala. V osobním životě asi byla velice rozporuplným člověkem, ale na plátně z ní vyzařuje všechno, co u novodobých "celebrit" postrádám. Náhlý strach je skvěle vystavěným snímkem, kde opojení z nalezeného štěstí vystřídá kruté vystřízlivění a Joan jsem věřil každý pohyb, každý výraz, každou kapku potu. Krom toho byla opravdu neobyčejně půvabná a šarmantní, slovo "krásná" zdaleka nevystihuje podstatu věci. Jack Palance naopak dokonale splnil požadovaný záměr a působil neobyčejně nechutně a zákeřně. Byl jsem velice zvědavý jak se ze sluncem zalité první poloviny stane avizovaný hon kočky na myš. Přeměna na zklamanou, nešťastnou a podvedenou nemohla být zahrána lépe. Bezradnost však netrvá dlouho a připravovaná odplata začíná nabírat obrysů. Ale nikdy nic nedopadá podle plánu. Každým coulem poctivá filmařina, na kterou je radost pohledět i 70 let od vzniku. ()

Reklama

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Spočiatku naivnejší priebeh si pripravuje pôdu pre našliapané finále. Žánrové zaradenie k hororu kvitujem, no patrí sem "len" pre desivosť, do ktorej vygraduje napínavý dej. Joan Crawford má na tom veľkú zásluhu, jej vystrašenosť pôsobí sugestívne a vypleštené oči už som chcel každú chvíľu začať zbierať z klávesnice notebooku, na ktorom som film pozeral. ()

Topco 

všechny recenze uživatele

S odstupom rokov mi už tá dĺžka neprekáža! :) Noirový trojuholník a mierne variovaná téma dokonalej vraždy: perspektíva obete a plánovanie z oboch strán. Herecky emočne šťavnaté, vizuálne nesmierne poctivé s krásnym nasvietením, od polovice mimoriadne napínavé s dokonalou gradáciou: mačka a myš v strmých kopcoch nočného Frisca za drásajúcej hudby Elmera Bernsteina. A tá posadnutosť časom a hodinkami! ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Oblíbený film Françoise Truffauta, ostatně koho by ne...Ella Fitzgeraldová zase zpívá v You Turned the Tables on Me (Dostal ses mi na kobylku, tady "dostala"): "You used to call me the top / You put me up on a throne / You let me fall with a drop / and now I'm out on my own." Existuje ovšem ještě lepší přísloví: "Kdo jinému jámu kopá..." Lester Blaine získá Myra Hudsonovou jednak ze vzteku (neboť dříve popřla jeho vhodnosti pro roli milovníka) a jednak kvůli jejímu majetku. Mohl by s tím být spokojen, ale není. Odkudsi vykope svoji bývalou milenku a a dochází k prvnímu zvratu, možná důležitějšímu než ve druhém dějství. Příběh je jednoduchý, skládá se jen ze dvou zásadních rozhodnutí. V podstatě je to výhoda, neboť jeho jednoduchost umožňuje filmovým tvůrcům: hudby (s výpůjčkami od Igora Stravinského), kamery, režie, ale především (podle mě je to spíš výjimka) oběma hlavním rolím, nezávisle na sobě vyniknout. A divákům soustředit se na jejich finesy. Pozn.: V těchto typech filmu mě občas iritují rádoby vtipné, ale v podstatě hloupé dialogy typu: Myra: Remember what Nietzsche says "Live dangerously!" / Lester: You know what happened to Nietzsche? Myra: No, what? Lester: He's dead. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (7)

Reklama

Reklama