Režie:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Jeremy Irons, Geneviève Bujold, Heidi von Palleske, Barbara Gordon, Shirley Douglas, Stephen Lack, Denis Akiyama, Jill Hennessy, Dee McCafferty (více)Obsahy(2)
Bratři Elliot a Beverly Mantleovi jsou nejen jednovaječná dvojčata, ale navíc se oba živí jako gynekologové a jejich životy spojují stejné ženy. Sukničkář Elliot totiž vždy každou po čase přenechá svému nesmělému bratrovi Beverlymu. Ten se jednou do takto získané ženy skutečně zamiluje a pro všechny postavy destruktivní série emocionálně vypjatých situací nastane ve chvíli, když zrovna ta podvod obou bratrů odhalí. Příliš dokonalá podoba však nevypráví pouze o zničujících vztazích hrdinů. A to především proto, že je pod ní podepsaný slavný kanadský režisér David Cronenberg (Moucha, Dějiny násilí). Do tajuplného thrilleru o dvou gynekolozích a ženě s neobvyklými zdravotními problémy se promítly i mnohé z jeho fascinací lidskou tělesností a kovovými chirurgickými nástroji. V hlavní dvojroli mnohými cenami ověnčeného podmanivého snímku výjimečného režiséra se představil strhující Jeremy Irons. (Filmhouse)
(více)Recenze (214)
V hlavní roli jednovaječná dvojčata Jeremy a Jeremy Irons. Ústřední motto zní: gynekologie, drogy a chirurgická ocel. Závislost se nejlépe léčí ve dvou, když selhává milenecká láska, pomůže láska bratrská a jestliže je děloha děravá, musí se operovat. Takový milý, lidsky hřejivý a v pravém slova smyslu niterný kanadský film. ()
minimálne explicitný, minimálne body-hororový, ale za to film presne vystihujúci psychologickú podstatu temnoty Cronenbergovej tvorby, pre ktorú sú body hororvé prvky (natoľko prítomné napríklad v Muche, alebo Tbe Broods) iba najvyšpičkovanejším vyvrcholením. Dosť možno najsofistikovanejší Cronenbergov film. ()
Kdysi jsem slyšela, jak Cronenberg popisuje svůj sen. Zněl nějak takto: "Zdálo se mi, že stojím na poušti a přede mnou v dálce stojí něco vysokého a tmavého. Když jsem přišel blíž, viděl jsem, že to je kudlanka nábožná v lidské velikosti. Něco zvracela. Měla pod sebou velkou hromádku, tvarem podobnou ležícímu člověku. Zavřel jsem oči a když jsem je znovu otevřel, viděl jsem nad sebou hlavu oné kudlanky." Možná bych se takovému snu u jiných lidí divila, ale když vidím Cronenbergovy filmy, v kterých nechybí nějaká podoba masochismu a většinou dobrovolné znetvoření, nedivím se už ničemu. Dobrý film, ale určitě ne Cronenbergův nejlepší. Žádný velký zvrat ani závěr se bohužel nekoná. Cronenberg rád šokuje a většinou se mu to i daří, ale šok ještě neznamená dobrý film. ()
Na Cronenberga nečekalně subtilní a utišená podívaná, kde fyzický gore nehraje zdaleka takovou roli, jakou tu má skutečný horor, kterým je ztráta milované osoby, sic vlastní rukou vláčenou rozervanými okolnostmi. Hranice mezi absolutním přijetím jeden druhého a rozpadem vlastní identity se tu stírá nepříjemným ale pozvolným způsobem, dokud nepřijde finální obraz, který z žánrově laděného celku udělá niternou studii fixace a potřeby sdílet vše. Regulérně mě to dojalo a to nebyla emoce, s kterou jsem tu při stisknutí play počítal. A to je jedině dobře. Tohle jen tak z hlavy nevypustím. „Pain creates character distortion. It's simply not necessary.“ ()
Cronenberg je mistrem temných zákoutí naší mysli, orientuje se v nich jako málokdo a dokazuje nám, jak mistrovsky za ty roky svou oblíbenou látku zvládá. V každém jeho filmu jsme svědky toho, co je v člověku temné, každý film je přesto jiný, nový a jedinečný. Když jsem psal tuhle recenzi, ještě jsem neviděl snímek Nebezpečná metoda, ale jednalo se o jeden z mnou velmi očekávaných snímků. ()
Galerie (59)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (17)
- Podľa Premiere.com jeden z 25 najnebezpečnejších filmov histórie. (NaX)
- První volbou pro roli dvojčat byl Willam Hurt. (Chatterer)
- Traduje sa, že keď Jeremy Irons získal Oscara za film Zvrat Šťasteny (1990), akademici mu ho v skutočnosti udelili za jeho výkon v Príliš dokonalej podobe. (Macejko)
Reklama