Režie:
Steven SpielbergScénář:
David KoeppKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto, Justin Chatwin, Tim Robbins, Rick Gonzalez, Yul Vazquez, Lisa Ann Walter, Ann Robinson, Gene Barry, Peter Gerety (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Rozvedený newyorský mechanik Ray Ferrier získává od bývalé manželky na víkend do péče své dvě děti – desetiletou dceru Rachel a náctiletého syna Robbieho. V té době dochází ve městě k podivným změnám v počasí, včetně několikanásobných úderů blesků do jednoho stejného místa. Lidé si to nedokážou vysvětlit, když se začne zvedat zemský povrch, ze kterého vylezou ze svých úkrytů podivné mimozemské stroje. Mimozemšťané ve svých mechanických maskách začnou útočit a zabíjet lidi. Strhne se davová panika a Rayovi je jasné, že musí utéct s dětmi z města pryč. V kradeném cizím automobilu se tedy vydává do domu své manželky, která zde však není. Druhého dne objeví Ray na ulici vrak spadlého boeingu. Na místo přijíždí štáb televizních reportérů, který Raye informuje o tom, že mimozemšťané ve svých strojích zaútočili na všechny světové kontinenty a podařilo se jim zničit velká území a zabít miliony lidí. Ray se rozhodne odvézt své děti k jejich matce do Bostonu, ovšem jejich auto je přepadené davem zoufalých lidí. Ray tedy přichází o auto, ale jsou naloděni na trajekt, který má odvézt obyvatele Bostonu do bezpečí. Loď je ovšem potopena a Ray s dětmi se dostávají na břeh. Ray se musí smířit s tím, že Robbie se rozhodl bojovat proti mimozemšťanům po boku armády, a pokračuje s Rachel na cestě sám... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 433)
Čistý, technicky dobře zvládnutý filmový přepis - či spíše přepodstatnění - klasického, v mnohém zakladatelského literáního Wellsova díla. Kritika filmu je kritikou jeho předlohy, v níž vlastně také "o nic" nejde. Pozdější Wyndhamův DEN TRIFIDŮ ve svém dystopickém záběru výrazně pokročil a dále pronikavě rozpracoval toto klasické téma fantastiky. Spielberg naopak v mnohém literárním předlohu posunul a aktualizoval (rozpad moderní rodiny, nesnadný úděl rodičů, generační střety, americká nekázeň vydávaná za individuální svobodu apod.). Druhová "předekologicky" bezstarostná "humanistická" sebestřednost ze světa určitě nezmizela a její připomenutí nikdy není od věci. Porovnáváme-li tento film v rámci vývoje i obvyklé kvality žánru, zjišťujeme, že máme co dělat i s invenční, i s pietní, i aktuální filmovou podobou špičkové kvality. Nemusíme být za každou cenu fanoušky tohoto z větší části pohádkového žánru, v jehož produkci je řada nepopiratelných hlušin; na druhé straně by nám však nemělo být proti mysli, dostává-li se mu toho, což jeho jest. Budoucnost a její divácký i kritický ohlas hodnotu tohoto Spelbergova výkonu ještě důkladně prověří. ()
Tomovi tyhle filmy sednou jak prdelka na nočník, o tom žádná. Dakota na můj vkus moc ječela a příšera byla nechutná, ale já nejsem scifíčková holka, tak mě berte s rezervou. A konec byl už snad v mých očích žánrově hozený do hororů. U mě mezi trojkou a čtyřkou, nicméně věřím, že mnozí si to užívali. Tyhle filmy chtějí pivko, buráky a bude to za pět. ()
Třicet let po tom co Spielberg de facto založil žánr blockbusteru se k němu vrací v plné parádě. Jeho Válka světů představuje velkolepou mimozemskou invazi nečekaně skromným způsobem, celou dobu totiž sledujeme jen tři obyčejné lidičky a jejich cestičku za rodinou (bez přehnaného heroismu). Co však skromné není, jsou naprosto onanné (to není překlep) vizuální efekty a příjemné je, že Spielberg se jimi vyloženě nechlubí, téměř všechny eye-candy výbuchy probíhají jakoby mimochodem na pozadí. Ovšem scénář už není taková extáze, pár nelogičností se dá najít poměrně snadno a zejména ukvapený závěr dost vrže... Jakože Spielberg komponuje své obrazy mistrovsky, tak obsahem mě tentokrát trochu zklamal. 7/10 ()
Soundtrack John Williams: 1. Prologue ,2. The Ferry Scene ,3. Reaching The Country ,4. The Intersection Scene ,5. Ray And Rachel ,6. Escape From The City ,7. Probing The Basement ,8. Refugee Status ,9. The Attack On The Car ,10. The Separation Of The Family ,11. The Confrontation With Ogilvy ,12. The Return To Boston ,13. Escape From The Basket ,14. The Reunion ,15. Epilogue, ()
Výborné efekty i atmosféra, zvuky opravdu realistické, ovšem samotný děj, kde si Tom Cruise najde vždy cestu pryč, vždy o vlásek před jistou smrtí, byl až moc pro-viditelný. Příběh je velice poutavý, zajímavý a jako remake Válka světů (1953) Spielberg sice nezazářil, ale na druhou stranu ani nezklamal a natočil výborný film k popcornu, na který se dobře dívá. 80 % ()
Galerie (132)
Zajímavosti (74)
- Wellesova předloha se dočkala i hudebního zpracování.V roce 1978 jej připravil Američan Jeff Wayne a i po desítkách let je to velice dobré dílo. Komentář k němu namluvil Richard Burton a objevily se na něm tehdejší hvězdy popmusic jako Julia Covington, Phil Lynnot, Justin Hayward, David Essex a hudebníci Jo Partridge, Chris Spedding a Chris Thompson. (Robbi)
- V záběru na hledáček kamery, která někomu spadla na zem, je obraz v hledáčku, na němž není rovina horizontu shodná se skutečným horizontem. Kdyby byl záběr v hledáčku skutečný, vše by se shodovalo, i kdyby byla kamera nakřivo. (Patrik256)
- V cca 16. minutě leze Ray (Tom Cruise) pozadu pod stůl a zaleze celý až za velkou nohu. V následujícím záběru je však před ní. (Ivoman)
Reklama