Strhující válečný velkofilm F. Bondarčuka o hrůzách ruské intervence v afganistanu. Syrové zobrazení války od výcviku po tvrdé nasazení ve válečném konfliktu. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Recenze (365)

predators

Válečný film z Afganistánu, trochu jinak než jej známe z jiných amerických filmů. Také zde se najde pár záběrů na státní vlajku, ale poněkud jiné barvy:-) Na to, že se jedná o ruský film, tak musím uznat, jde o dost dobrý kousek. Jak výcvik vojáků, tak i válka samotná jsou znázorněny vcelku věrohodně a i dialogy postav mají hlavu a patu. Dopad války na psychiku a chování všech zůčastněných jsem taky věřil. ...ale taky vím, že k těm pěti * něco chybělo...75% ()

kulyk

Tohle není blbost na kvadrát, proto sázím čtyři, což zajisté ruští tvůrci přijmou s jásotem a s radostí mi vystaví vedle Hradčana sochu, až se zase na pár let staví. Než však obrátí první stakany v hrdla a nahodí motory i rotory, fláknu jim též kritiku. Ta lidská dimenze filmu jim pořád nějak nejde. Hlubší náhled do nitra postav obsahuje informace typu: Voloďa má výraz jako debil, protože je debil, Ivan chlastá a hodlá v tom pokračovat, Aljuša je učitel a má strach, který dokáže i překonat za heroického vypouštění močového měchýře. Člověku pak nejde se s chcípajícím bohatýrem dostatečně ztotožnit. Tu přemíru hvězd dávám především recipročně, neboť když může kdejaký vymaštěnec žrát propagandistické ,,válečné" filmové svitky Amíků, netuším, proč by si i Rus nemohl říci své řízné urá! ()

Morien

V komentářích k Bratrstvu (2019) se objevila zmínka, že 9. rotě to nesahá ani po kotníky, takže jsem přirozeně hned musela běžet a podívat se, co je na tom pravdy. Kromě toho, že to pojednává o stejné válce, nevidím žádnou podobnost a už vůbec žádný důvod srovnávat. Bratrstvo je dospělá autorská reflexe, tohle je jenom standardní nevyzrálý kýčovitý výkřik o skvělosti sovětských chlapců a jejich vůdců a jejich záměrů. A teď už jenom nevyhnutelně čekám, kdy mi do zpráv napíše takový ten jeden pán, který mi nadává vždycky, když dám nízké hodnocení nějakému ruskému válečnému filmu, a speciálně pro něj bych ráda dodala, že podobně nízce hodnotím i všechny fanatické americké válečné filmy, takže ať mi klidně nadává, ale prosím pěkně ne za to, že bych stranila Amíkům. ()

Happens

Hodně surový snímek shrnující válečnou mašinerii - z prostředí Afgánistánu, která spolkne mladíky, přežvýká ve vojenském táboře a vyplivne do surové války v Afgánistánu. O zbytečnosti válek netřeba vyprávět. Film se ponoří do přátelství, naivity a celkově mužského světa se všemi plusy a mínusy a vynoří z krve války. Snímek s tak nabitou atmosférou, že míří do TOP. ()

brutale

Neprehľadná kamera v bojových scénach. Miestami sa chlapci chovajú ako skauti, nie ako vojaci resp., choreografia bojových scén je úplne zlá. Film sa hrá na "amícky vojnový mainstream", ale nedarí sa mu to. Snímka dosť vykráda Kubrickovu olovenú vestu a hudobný dobrovod mi pripomína jednu známu vojnovnku z PC hier. Záverečná scéna je absolútne nereálna. Kubrickova vesta dostala odo mňa **** t.j. 9 rota dostáva ** s prižmúrením jedného oka a to sa radšej, ani nebavme o niektorých hereckých výkonoch. ()

Zajímavosti (21)

• Ve válečných scénách bylo použito 2 000 komparzistů. (POMO)
  • Za celú afganskú vojnu (10 rokov) prišli Rusi len o dve dopravné lietadlá Il-76. Prvé v prvý deň vojny. Pri katastrofe, ktorú spôsobila dezorientácia pilotov v neznámej hornatej oblasti, zahynulo asi 50 ľudí – sapérov, ktorí mali stavať letiská. Druhú zostrelili mudžahedíni počas pristávania v roku 1984. Zomrelo asi 30 ľudí. (Arsenal83)