Reklama

Reklama

Šprti

Trailer

Obsahy(1)

Mnohokrát oceněný dramatik Alan Bennett (Šílenství krále Jiřího) přináší rozkošně vtipnou komedii o osmi nadšených talentovaných studentech a jejich touze dostat se na ty nejprestižnější britské univerzity. Na jejich další cestu životem je připravují dva naprosto odlišní učitelé - vypočítavý mladý kariérista a inspirativní starý výstřední profesor. Jejich tak protichůdné životní filosofie chlapce nutí, aby si uvědomili, jaký je skutečný smysl vzdělání a jak relativní hodnotu má štěstí a úspěch. Film vznikl na motivy divadelní hry, která získala cenu Tony a v hlavních rolích se představí původní herecké obsazení, taktéž oceněné cenami Tony. Film Šprti – to je poutavý, otázky vyvolávající a rozpustile vtipný pohled na historii, honbu za znalostmi a náhody života. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (40)

DannyBoy80 

všechny recenze uživatele

NUda, nuda, nuda. Otřesní herci, otřesné zahráno. Strašný příběh, respektive o naprostem hovně. Je tam trošku přegejováno. Vedou se tam zhovadilé kecy, cituje se literatura a podobné hovadiny. Protpěl jsem to, ale je to otřes. Být v takové třídě, mlátím všechny hlava nehlava, včetně učitelů. Naprosto zbytečný film, který nic nepřináší a dějově je naprosto chudý )teda pokud tam někdo nějaký děj najde). ()

freddy 

všechny recenze uživatele

Tenhle film jsem měl ve své filmotéce už asi 2 měsíce, ale nějak jsem ho založil mezi ostatní filmy a zapomněl na něj. A na tento film jsem si vzpomněl až někdy před třemi dny, když jsem psal biografii Richardu Griffithsovi, který zde hraje hlavní roli. A dozvěděl jsem se, že tenhle film byl napřed stvořen jako divadelní hra, ve které právě Griffiths exceloval v roli učitele Hectora a za kterou obdržel několik prestižních divadelních cen. Není proto divu, že po úspěchu, kterou tato hra zaznamenala v Londýně i na Broadwayi byla zfilmována. A tak jakmile se mi naskytla první volná chvilka, tak jsem disk zasunul do přehrávače a zhlédnul tento film. A musím říci, že jsem nebyl zklamán. Očekával jsem od tohoto filmu hodně a má očekávání byla, dá se říci, skoro až přehnaná. Ale nebyl jsem zklamán! Nejedná se o komedii, to říkám rovnou. Je to patrně něco mezi tragikomedií a dramatem. Každopádně zde všichni herci excelují. Filmu vévodí Richard Griffiths, kterému role učitele s novátorským a experimentálním přístupem velmi sluší. Opravdu mu všechno naprosto věříte a já sám za sebe mohu říci, že bych si přál mít takového učitele. Překvapením jsou rozhodně všichni mladí herci, kteří podávají velmi vyrovnané výkony. Tenhle film jako celek funguje, to je více než jasné. Avšak nedoporučuji ho těm z vás, kteří by ho chtěli sledovat jako oddechový film. U tohoto filmu se musí trochu přemýšlet a věnovat mu pozornost, jinak se v tom ztratíte. Rozhodně to není film pro všechny diváky. Film je dělaný spíše na umělecký dojem, a je to na něm vidět. Není to tuctová záležitost, jakých Amerika produkuje každoročně velké množství. Je to citlivý umělecky laděný britský film s jakýmsi poselstvím, že možná ne vždy se vyplatí lpět na zažitých stylech výuky. A já byl naprosto nadšený! Uživatel dezorz porovnává snímek se Společností mrtvých básníků. Jistě, i tak to lze vnímat, jako určité porovnání, protože jak Robin Williams ve Společnosti mrtvých básníků, tak Richard Griffiths v tomto filmu praktikují netradiční styl výuky. Ale přesto bych to nesrovnával, jelikož Společnost mrtvých básníků je americké produkce a jedná se spíše o komerční záležitost (i když tento film považuji za jeden z nejlepších filmů vůbec), kdežto toto je opravdu umělecky laděné a půlce diváků se ten film bude líbit a půlka ho nepochopí a vypne to po určité době, aniž by to dokoukala. Já za sebe říkám, že mě se to líbilo, a proto uděluji čtyři hvězdičky, celkově to je nějakých 85%, ale nevylučuji, že po dalších zhlédnutích hodnocení navýším. Každopádně já mám zážitek na hodně dlouhou dobu. Škoda jen toho konce, který nenabízí klasický happy-end a divákovi hodně tlačí na city, ale to se dá jistě omluvit v kontextu předchozího děje a sledu událostí. ()

Reklama

rekkky 

všechny recenze uživatele

Movie version is trying to present conversations with clever backgrounds, but it is very hard to be interested in the individual characters, when most of the scenes are coming and going without broad sense. If you want to have insight into english educational system then The History Boys are quiete good example with focus on age before going to university. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Britská fantasy o vzdělávání, homosexualitě a toleranci. 1) Miluji tento film, protože je tak britský v dobrém smyslu slova. Tolerance, náhled na věci, chování, styl. Možná to takhle v Anglii nevypadá, ale rád si představuji, že ano. 2) Miluji tento film pro zobrazovaný postoj k homosexualitě. Přál bych si, aby stejně jako uvedená skupina postmaturantů hleděli na gaye všichni lidé. I´m a Jew... I´m small... I´m homosexual... and I live in Sheffield... I´m fucked. 3) Miluji tento film pro krásný vztah mezi studenty a vyučujícími. Studenti se chtějí učit a učitelé jim mají co předat, obě strany to dělají s láskou a vášní. Kde jsou takoví studenti, ptám se a odpovím si sám, v mé fantasii jsou. 4) Miluji tento film pro duchaplné rozpravy, které bych tak rád vedl ve škole, ale není s kým. Rozpravy o historii a poesii a filosofii předpokládají zájem a předběžné vzdělání. Pravda, i tento film presumuje, že jde o zcela vyjímečné studenty, kteří se hlásí (a jsou i přijati) na špičkové školy dnešního (přinejmenším britského) světa. How do I define history? It´s just one fuckin´ thing after another. 5) Hra anglického homosexuálního dramatika, scénáristy, spisovatele a herce Alana Bennetta (1934) po velmi úspěšném uvedení v Londýně i na Brodwayi získala mnoho ocenění. Nakonec vznikl s původním hereckým obsazením i film. I "loosely" based The History Boys on my experiences at the (Lawnswood) School and my admission to Oxford. 6) 59letý "nepřívětivý strýc Vernon z Harryho Pottera" Richard Griffiths (tlustý učitel Hector) podává vynikající herecký výkon, za nějž získal pět divadelních cen. Rovněž vynikající je i 26letý sladký Samuel Barnett (homosexuální student Posner) či 62letá Frances de la Tour (učitelka Lintottová). 7) 28letý Dominic Cooper (podmanivý sexuální predátor Dakin) je o rok starší, než představitel jeho učitele, 27letý Stephen Campbell Moore (mladý učitel Irwin). 8) Je zajímavé (amazing), že jediný skutečný gay mezi herci (pokud je mi známo), 25letý Russell Tovey (sportovec Rudge) hraje roli drsného heterosexuálního sportovního mača. 9) Zajímalo by mě, proč autoři filmu z roku 2006 považují za potřebné uvést, že příběh se odehrává v roce 1983. Změnily se snad od té doby poměry na anglických školách? 10) Duchaplný postřeh o povaze dějin: Headmaster: There´s a vacancy in history. Tom Irwin: [Thoughtfully] That´s very true. Headmaster: In the school. Tom Irwin: Ah. 11) Nádherné vyjádření smyslu literatury: The best moments in reading are when you come across something - a thought, a feeling, a way of looking at things - that you´d thought special, particular to you. And here it is, set down by someone else, a person you´ve never met, maybe even someone long dead. And it´s as if a hand has come out, and taken yours. 12) A na závěr to nejkrásnější. Smysl učitelské práce: Pass the parcel. That´s sometimes all you can do. Take it, feel it and pass it on. Not for me, not for you, but for someone, somewhere, one day. Pass it on, boys. That´s the game I want you to learn. Pass it on. () (méně) (více)

Andronikos 

všechny recenze uživatele

Čo na to povedať? Školský systém na míle vzdialený tomu zo slovenských a českých lúk a hájov, takže človek má od začiatku ťažkosti sa s problémami dotyčných "historických chlapcov" (navyše šprtov, aspoň podľa prekladu, a to hraných trochu obstarožnými tridsiatnikmi) identifikovať. Ak nie je gay, tieto ťažkosti sa v prípade viacerých postáv stupňujú. Ako historik som tam však zaujímavé momenty našiel (ako učiť a vykladať históriu - ako využiť historiografiu). - K sotva popierateľnej dejovej nudnosti pristupujú podľa mňa ubíjajúce, britskú mládež 80. rokov pravdepodobne rovnako málo ako slovenskú začiatku 21. storočia vystihujúce dialógy a orákulá, pôsobiace ako presexualizované (uznávam, to asi sedí) a žoviálnosťou prešpikované rádoby vtipné už-už intelektuálne zaobalené nič ("Jsem Žid, jsem malý, jsem homosexuál a žiju v Sheffieldu. Jsem v hajzlu."). Nejednoznačnosť tohto filmu najlepšie vystihuje fakt, že scéna Hectorovho srdcervúceho plaču mi pri prvom pozeraní prišla silená, lacná a priehľadná, pri opakovanom zhliadnutí v snahe nadviazať na doteraz videnú časť filmu počas druhého pokusu to dopozerať na mňa ale oná ťažoba pocitu premárneného života naozaj nekompromisne dopadla. - Film nie pre každého; nie ako médium nejakého posolstva, určite nie ako kulisa k popcornu. Vďaka niektorým scénam a námetom na úvahy si to asi ale eventuálne budem ochotný pozrieť v repríze, takže to na mierny nadpriemer nateraz u mňa dosiahne. ()

Galerie (12)

Reklama

Reklama