Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.

Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)

(více)

Recenze (246)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Předchůdce, ze kterého údajně páni producenti vyrobili tuctovou sračku, už jsem pochopitelně dlouho neviděl a pranic si z něj nepamatuji. Dle hodnocení se mi více než nelíbil, ale na nějaké srovnávání je skutečně hodně pozdě. Tento počin ovšem ušel. Mel byl ve své roličce úžasňoučký a velmi se mi líbilo, že se s nikým a ničím moc nepáral. Jeho zbraň mu natolik přirostla k ruce, že s ní spával, líbal se s ní a kdoví, zda se s ní i ve volných chvílích při dlouhých letních večerech nehladkal. S narůstající stopáží pochopitelně atmosféra houstne a napětí graduje. Postupem času se film tedy transformoval na velmi koukatelný noir. Superlativy si však dovolím pošetřit pro něco jiného. ()

BoPo 

všechny recenze uživatele

Odplata z roku 1999 ma bavila viac. Táto režisérska verzia nie je drsnejšia. Áno, je tu manželská bitka, ale inak rozdiely v tomto smere nevníma. Príbehové zmeny ale vnímam k horšiemu. Menej priestoru pre Mariu Bello, výmena hlavného bossa, iný záver. Za mňa fanúšikovia pôvodnej Odplaty do týchto znovu prestrihaných končín zavítať naozaj nemusia. ()

Reklama

monolog 

všechny recenze uživatele

Drsnější, tvrdší, krutější, taková je Helgelandova verze. Je to zvláštní, ale i ta předchozí mi připadala hodně drsná, ale to jen dokud jsem neviděl tuto. Tentokrát je skutečně Mr. Niceguy pryč. Ani ne tak kvůli jinému konci (asi tak posledních 30 minut) nebo kvůli změně odstínu barevnýho filtru (z tmavě modré na světle modrou), ale právě kvůli typu a množství hudby a monologům, které hlavní postava vedla. Tady je to skutečně jenom zločinec, i když si stojí za svým a nehodlá ustoupit ani o píď. Navíc zločinec, kterej má problémy se ženskýma a nějak je příliš podceňuje a nedokáže odhadnout (a kdo jo?), což se mu nejednu vymstí. Ty monology z něj dělaly člověka smířeného s realitou, tragického hrdinu, klaďase, který dělá to, co musí. Tady jsem si uvědomil spoustu těch populistických manýrů, které se dostaly do verze z roku 1999 (třeba heroická hudba, když zachránil svou přítelkyni, zraněný, ale živý pes, Porter ke konci se chovající jako zamilovanej křen atp). Tato verze je mnohem lepší a reálnější, ale producentům se vůbec nedivím, že ji chtěli změnit, protože to není standardní dnešní hollywoodský film. Takovýhle film by natočili v Hollywoodu možná tak před třiceti lety, kdy nemuselo být všechno ohappyendované nebo populisticky korektní. Tohle je dokonalá kriminálka, nejlepší zástupce americké drsné školy, i když o pár let později, než hard-boiled school největší svůj rozkvět zažila. Žádný servítky, žádný pozlátko, realita a sveřepost. Mimochodem, tady něco je. Něco pěkného, abych tak řekl. Jo, povedly se mi, povedly se mi tak, že jsem je chtěl prodat distributorům. Jenže to je prakticky dneska nemožný se protlačit. ()

korbitch22 

všechny recenze uživatele

Myhreho přetočená verze je sice místy trošku komplikovanější a díky přetáčkám má občas divný střih,ale celkově je to profesionálnější,zábavnější a taky mírně optimistější.Helgeland sází na čisté násilí a přímočaře vede skvělého Gibsona k pomstě,jenže tu není tolik vychytaných pastí na podfuků na mafiány.Konec je jen sled poprav bez větší nápaditosti a film,paradoxně že není tak hollywoodský jako Myhreoho verze,není bohužel ani tak zábavný postráda tu správnou Gibsonovskou atmosféru .Ovšem pořád je to skvělá kriminálka,ale přeobsazení režiséra a dotáčkám se ani nedivim,protože kino verze je v mnoha ohledech geniální film,který kloubý syrový styl s nadneseným vtipem a vše spojí do dobrého konce,tady je všechno zlé,šedé a bez větší nápaditosti.V zásadě je to úplně jiný film,dobrý,ale kino verze mnohem lepší.80% ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Jiný přístup, jiný film. Je mi jasné, proč si Helgeland léta tvrdohlavě prosazoval svoji verzi, i když ta původní došla tak dobrých ohlasů. Jeho vize Porterovy cesty se nese v podstatně temnějším duchu (i když tu nejsou „tři malá prasátka“). Zmizel modrý filtr, zmizely voicovery, zmizel Kris Kristofferson a posledních třicet minut (pro verzi z 99tého bylo po odvolání Helgelanda přetočena téměř polovina filmu). Zatímco sestřih z 99tého tíhne zvoleným stylem spíše k tarantinovkám a ritchiovkám, Director's Cut je čistá noir záležitost, která mi svým finále připomněla excelentní přestřelky z Neúplatných. Vzniká tak unikátní situace, kdy máme dva filmy na jedno téma, s jedním základem a mnoha stejnými scénami a přesto jsou oba filmy ve výsledku naprosto rozdílné, co se fílingu týče a oba jsou naprosto vynikající… něco podobného ve filmové historii nepamatuju. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (3)

  • Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)
  • Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama