Režie:
Ole Christian MadsenKamera:
Jørgen JohanssonHudba:
Karsten FundalHrají:
Mads Mikkelsen, Thure Lindhardt, Stine Stengade, Peter Mygind, Mille Hoffmeyer Lehfeldt, Jan Zuska, Nikola Navrátil, Simona Včalová, Peter Plaugborg (více)Obsahy(1)
Kodaň, 1944. Dánsko je okupováno nacistickým Německem. Plamen a Citrón jsou dva bojovníci hnutí odporu pověření likvidací dánských informátorů Gestapa. Později přijímají rozkaz od svého velitele zabíjet také Němce. Ale když je Plamen pověřen zabít svou milenku Ketty, záhadnou stockholmskou kurýrku, začíná pochybovat o svém úkolu a snaží se zjistit, kdo Ketty ve skutečnosti je. V boji za svobodu jsou najednou všechny strany šedé a pomalu přestává být jasné, kdo je přítel a kdo protivník. Natočeno podle pravdivých událostí. (lenuse)
(více)Videa (2)
Recenze (122)
Jakl je tenká linie mezi odbojovou činností a terorismem, o tom celkem dobře vypovídá dánské válečné drama Flammen & Citronen. Relativita mezního činu, který se změnou úhlu pohledu překlápí z hrdinství v sprostou vraždu, vyvolává nejednu otázku - je terorista zmanipulovaný svým vedením spíše obětí či je sám viníkem, je aktivní odbojář popravující kolaboranty a zrádce spíše hrdinou či masovým vrahem? Zajímavě nastíněný problém, v němž se může zračit i nejedna lokální analogie - jak kupříkladu přistoupit k činnosti odbojové skupiny bratrů Mašínů a obecně vůbec k tzv. třetímu odboji? ()
Díky vám, filmoví bohové, po dlouhé době konečně je zde film, nad kterým nemusím ohrnovat nos. Něco takového by v Hollywoodu nikdy nevzniklo - syrové podání kontroverzního tématu v jednom z nejdražších dánských filmů všech dob - přičemž můžete s potěšením sledovat, že každá koruna byla vynaložena správně a moudře. Rozhodně nečekejte tradiční, heroizující film o odboji, kdy si po titulcích řeknete "jo, byli to bomba kluci" a skočíte si pro lahváče do ledničky. Scénář nám předkládá mračna velmi zneklidňujících otázek - Jaké jsou myšlenkové pochody a motivy lidí, kteří vraždí "pro Věc"? Kdo rozhoduje o tom, která "Věc" je ta správná? Dokáže pocit povinnosti přehlušit hlas svědomí? Jsou city v kruté době války riskantní luxus nebo poslední nit spojující jedince s normálním životem? Dlouho se mi nestalo, že bych v průběhu filmu ani jednou nezačal uvažovat o evidentních chybách nebo nedostatcích, výtky mám pouze dvě - v první polovině možná trochu zbytečná rozvláčnost (kterou bohatě kompenzují drásavé scény likvidace cílů) a finální nájezd na oblohu plus mdlé závěrečné titulky, které poněkud smazaly tísnivý pocit ze závěru filmu. ()
Dánský odboj za II.SV je pro mě neznámou a tudíž byl tento film z mého hlediska poněkud netradiční, co se prostředí týče. A netradiční byla i zápletka, kdy se protinacistické popravčí komando dostane na vlnu nejistoty a neví, na čí rozkazy koná a kdo jsou vlastně lidé, kteří jsou jimi odpravováni. Solidní výkony Mikkelsena a Lindhardta. Jen je škoda, že se to občas až příliš táhne. 75% ()
No pochopitelně jsem se na ten film chtěla podívat hlavně kvůli Madsovi a protože mám navíc pro dánské filmy slabost. Přestože pro válečné filmy nemám extra zvláštní nadšení, tak jejich kladem je určitě fakt, že se stále dozvídám něco nového. V jednom severském filmu jsem se dozvěděla o pomoci Dánska propašovat přes sedm tisíc Židů do Švédska právě s pomocí odbojářů, kterých bylo v roce 1943 kolem 43 000. V tomhle snímku jsem se mohla alespoň částečně seznámit s tím, jak to zhruba fungovalo v roce 1944. Mads je dánská herecká špička, ale nemůžu si pomoct, Thure jako Plamen byl vynikající ne-li dokonce o něco lepší. Záhadou mně docela je, že se nijak zvlášť neukrývali a přesto se jim dařilo dost dlouho unikat. Přiznávám, že tam byly momenty, kde jsem trochu tápala, stopáž byla taky trochu delší, ale přesto dík za filmové zdokumentování skutečných událostí o které by se jinak asi málokdo zajímal. ()
Ambiciózní snímek, který se však kvůli špatně propracovanému scénáři a nenápadité režii honí s jazykem na vestě, aby toho řekl a ukázal co nejvíc. Tato taktika mu ale moc neprospěla. Kolem postav zejí prázdné bubliny, obzvlášť té Lindhardtovy, který mě tady celkově nepřesvědčil. Mikkelsen dostal o dost míň prostoru, ale hraje mnohem líp. Navíc celá zápletka je upozaděná před spoustou dialogů, do kterých je často prostříhaný začátek následující scény. Tento způsob montáže s sebou rozhodně nenese příliš napětí, divák je stále o něco napřed a děj tudíž ani negraduje - silnější sekvence přijde až na úplném konci filmu. Nedostatků tedy celá řada, ale z nějakého důvodu to prostě pořád vidím na čtyři hvězdy :-) ()
Reklama