Režie:
Roman PolańskiKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Jon Bernthal, Tim Preece, Robert Pugh, David Rintoul, Eli Wallach (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Thriller The Ghost Writer z pera mistra historických románů Roberta Harrise přináší napínavý příběh spisovatele, který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra. Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (886)
Polanski strikes back (from prison). Dvě hodiny čistého napětí pod taktovkou mistra, který se opět vrací do první ligy a uštědřuje políček všem rádoby politickým thrillerům posledních let. Podobně jako Syriana čerpá Ghost Writer z uvěřitelnosti postav, hereckých výkonů (Obi-Wan Kenobi a James Bond si svůj talent snad šetřili až na tenhle film) a nečekané, byť úderné pointy, kterou ještě teď nedokáži dostat z hlavy. A odhalení skrytého nepřítele v pamětech britského ex-premiéra to není. ()
Pošmourná atmosféra a především skvělý vizuál, v němž je zabalen nepříliš strhující a akční příběh. Snímek je pojat velmi civilně, s přirozenými dialogy a výborným Ewanem McGregorem, na jehož charakteru a výkonu v podstatě stojí celý děj. Všichni jsme možná až příliš navyklí na hollywoodské akční a thrillerové blockbustery, kde vystřílené kulky tříští o zem, mega drsní hrdinové trousí hlášky jednu za druhou a brutality se meze nekladou. Když se nám potom před zraky dostane civilní politický thriller, podvědomě čekáme, kdy začne našlapaný děj, honičky a objeví se drsní borci s brýlemi a bouchačkou za pasem. Muž ve stínu je přesně opačný. Takže, pokud příliš očekáváte dynamický styl a ohromující podívanou, budete nejspíš zklamáni. Osobitý snímek, který však nejspíš spousta nedokáže ocenit pro jeho nenápadné zpracování a skromnost. ()
Polanskeho filmy mali vždy dosť ďaleko od stereotypných klišé a nechcem povedať, že tento sa k ním z jeho tvorby približuje najviac, ale má najbližšie k normálnosti. Aj keď príbehom a teda hlavne pointou a rozuzlením si určite servítku pred ústa nedáva, nemôžem sa zbaviť pocitu, že bol film natočený len pre potrebu zaujať vďaka aktuálnosti témy alebo z dôvodu dlhšej autorskej odmlky. Politická zápletka sa vykryštalizuje k thrillerovým čtám až v samotnom závere a dovtedajšie pokusy o drámu mali slušný spád len vďaka hereckým zručnostiam všetkých zúčastnených. 75%. ()
„Nikdy som nepochopil zmysel bieleho vína.“ – „To hovoril aj Mike.“ – „Konečne s ním mám niečo spoločné.“ Klišé (skutočne niekto môže pokladať za spoiler, že hrdinov predchodca nespáchal samovraždu?) mi nielenže neprekážalo, ale asi by ma dokonca štvalo, keby tu nebolo. Ja viem, je to čudné. Ale je to tak. Poctivo a staromódne (v dobrom) nakrútené cvičenie v žánri. Parádny a poctivý starosvetský staromódny hitchcockovský triler, kde záleží na hereckých výkonoch, scenári a príjemne pomaly (vyzváňanie mobilu mi nahnalo viac strachu, ako posledných 10 hororov, ktoré som videl) vystupňovaná pochmúrno-sychravá atmosféra. Palec hore, TOTO je Polański. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://recenzie.org/spionaz/402-the-ghost-writer-8o- ()
ROMAN POLANSKI, GHOST WRITER (2010) _____ Na stole leží rukopis. Obrovská masa textu, která v sobě podržuje obsah jednoho života. Má povahu silného narkotika. Neodolatelně snadno se nad jeho četbou usíná. Tak jako nad každou špatně napsanou knihou. V textech ani v knihách totiž, navzdory všem všeobecně rozšířeným předpokladům, nejde o obsah, ale o pořadí, strukturu, řád řečeného. Bude-li čtenář příliš lpět na obsahu, spousta mu toho uteče. ___ Ostatně, s dobrými filmy se to má zrovna tak... ___ Víc k tomu není co dodat, ale podělím se o soukromý rozhovor s kamarádem, k čemuž mi dal své laskavé svolení., za což mu tímto děkuji. Jména jsou redakci známa, ale co je Vám vlastně po tom? P: ... K tomu Ghost Writerovi: Zajímavý, že téma >textu k doučesání< žádnej 'recenzent' ani neprohnal svým orgánem myšlení, a pak před tím sedí, a zoufají si, jakej to byl fádní thriller.. Mě úplně blažily ty filmové libůstky, jak si pohrával se snímáním domu, pohledy skrz prosklené stěny ven, ... a dost dobrá, co, ůžasná, byla taky scéna s výletem na kole v dešti... Ode mne potlesk pro Polanského... ___ V: Ode mě též, zaslouží si ho, chlapec... A vlastně mi přijde vůbec divné, že o samotném rukopisu - o který, když už nic, jde ve filmu především - se v komentářích skoro nikdo nezmiňuje. ___ P: Protože rukopis je prvek, který je podprahový? Protože text je přece jen >prostředek<, protože je (recenzenty, diváky) - když už - zajímá, co je v textu...? Na to je hezkou a ráznou Polanského odpovědí usnutí 'ghosta' při prvním čtení rukopisu... :) ___ V: Ale víš co? Já jim to přeju. Ať je pro ně Duch prostě politický thriller. Jejich minus. ___ P: ...No jistě. Jenže jako politický thriller to přeci drhne snad ve všem, na co si vzpomeneš - od dějových zvratů, které se nikam nezvrátí, přes "tajné" informace vyhledané na googlu, vynechané dotažení jakéhokoli potenciálního napětí vyvolaného kterýmkoli ze střetů... za všechny snad jen USB-éčko zanechaný v compu nebudící vůbec žádnou proti-akci, spuštění alarmu, který řve jak na lesy, ale žádným poplachem nakonec není, čtení textu, který se nedá číst (nad kterým se usíná.. ), konfrontace moci premiéra vs. ducha, která ale žádnou mocenskou konfrontací není, metař bezúčelu metoucí poletující listí, svádící premiérova žena (to byla ale kost), se kterou Ewan uléhá v lože za viditelného pokrčení ramen (sic!), či nijak vyostřenou, záhadnou narážkou na dřívějšího "nájemníka" (a teda taky na dřívější Polanského skvostný film), jehož smrt však není ve filmu nijak "vyřešena", ačkoli se zdá, že právě tohle rozhoupá "ducha! k razantní ativitě, a nakonec i málo přesvědčivý finální zvrat, který přece žádným zvratem není, protože jsme ho všichni tak nějak očekávali... Polanského nejprve The Ghost (úvodní titulky) a pak teprve The Ghost Writer (závěrečné titulky) - čtu jako Polanského sarkastický úšklebek: Tu máte zfilmovanou knihu (od týpka, který mimo jiné napsal knihu o tom, jak by vypadal svět, kdyby německo vyhrálo válku - /sic!/). ____ > I am the ghost, I do not own the story, but I make the order of the told. You may be pretty sure about what you have just seen, but then, you may be pretty wrong, as well... --- Alébrž: To já jsem ten duch, tenhle příběh si sice nemohu přivlastnit, já jsem ale tím, kdo zodpovídá za to, jak se vypráví a v jakém pořadí událostí. Možná jste si zatraceně jistí tím, co jste právě viděli, ale stejně snadno se můžete i mýlit.. < () (méně) (více)
Galerie (61)
Zajímavosti (59)
- Úloha Ruth Lang (Olivia Williams) bola určená pre Tildu Swintonovú, ale rolu odmietla. (Pat.Ko)
- Hoci Lang (Pierce Brosnan) má množstvo podobností s Tonym Blairom, existujú určité pozoruhodné rozdiely: a) Blair odišiel do Oxfordu, Lang do Cambridge. b) Lang bol herec. Blair v rockovej kapele. c) Blair sa kvalifikoval ako právnik a svoju budúcu manželku stretol, keď pracovali pre rovnakú právnickú firmu. Zdá sa, že Lang sa stretol so svojou manželkou prostredníctvom politiky. d) Cherie Blair bola sama o sebe úspešnou právničkou. Zdá sa, že Langova manželka Ruth (Olivia Williams) nemá prácu ani kariéru, iba je manželkou politika. Rozdiely by mohli byť relevantné, keby Blair zažaloval za urážku na cti. (Pat.Ko)
Reklama