Reklama

Reklama

Bláznivá komedie Prestona Sturgese, kterou deník The New York Times označil za "hezky břitkou satiru", patří ke klasice zlaté éry Hollywoodu a vrcholům komediálního žánru. V hlavní roli jednoho z nejlepších filmů o filmu v dějinách kinematografie se objevil Joel McCrea. Když jeho postavu úspěšného hollywoodského režiséra unaví vlastní povrchní veselohry, rozhodne se natočit sociálně realistické drama o nelehkém údělu obyčejných lidí s názvem Bratříčku, kde jsi? (stejný název později použili bratři Cohenové ve své skvělé komedii s Georgem Clooneym). Producenti poukazují na jeho vysoké společenské postavení, ale režisér je neústupný a v převleku vandráka se vydává za svým příběhem. Cestou potká půvabnou Veronicu Lake... a problémy, o jakých se mu dřív ani nesnilo. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (44)

Matty 

všechny recenze uživatele

„With a little sex in it.“ Čtvrtá z osmi v rychlém sledu uvedených Sturgesových komedií nezapře, že je jejím autorem jeden z prvních scenáristů, kteří se v Hollywoodu prosadili na pozici režiséra. Sullivanovy cesty zaujímají jízlivou perspektivu insidera, který k hollywoodské mašinérii rozhodně nechová stejnou úctu jako jeho kolegové bez scenáristické průpravy. Sturgesova oddanost slovu se projevuje od úvodní sedmiminutové scény, dlouhé dialogové expozice, která kromě představení hrdiny také nastoluje klíčovou otázku snímku. Otázku, která se dotýká podstaty fikčních světů jako takových. K čemu je film? Aby našel odpověď, musí Sully vystoupit z iluze, kterou žije, a podniknout gulliverovskou cestu do jiného světa. Jeho interakce s realitou sice začíná jako slapstick, ale postupně získává rysy sociálního dramatu. Aby pochopil, že chudoba se neexploatuje, ale žije, musí se Sully stát aktérem příběhu, který chtěl vyprávět. Proměna tónu vyprávění je ovšem příliš markantní, film přestává být satirou, ztrácí humor a komediální švih. Snadno bychom jej mohli označit za nekonzistentní a celkově nepovedený. Scénářem dříve projevená schopnost komentovat vlastní vývoj („there’s always girl in the picture“) však od takto jednoznačného odsudku odrazuje. Rušivá změna stylu podle mne byla Sturgesovým způsobem, jak podepřít pointu snímku, která je zároveň sebe-obhajobou umělecké cesty, již si sám zvolil. Každý by měl svůj talent využívat k tomu, k čemu se hodí nejlépe. V případě Sturgese to byly chytré komedie kombinující humanismus Chaplina (který do filmu nepřímo pronikl díky motivu tuláctví nebo využití estetiky němého filmu) s Lubitschovými břitkými studiemi mravů. 75% Zajímavé komentáře: Cimr, Anderton ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Film snažící se zkombinovat rychlopalnost screwball komedie, fyzično slapstickových gagů a sociální dramatičnost ranku Chaplinových snímků. Výsledkem je nevyvážená, avšak povětšinu doby příjemně drzá komedie. Nejlépe si vede jako prvně zmíněná screwballka. Brilantně pointované dialogy vedené často v brutální kadenci strhávají v daných momentech celý film do zběsilého tempa a já si v takové chvíli nepřál nic jiného, než aby v podobném duchu Sturges pokračoval dál a dál. Často ovšem přicházejí momenty zcela opačné, kdy se jednotlivé sekvence odehrávají bez jediného dialogu a v té chvíli by měla zcela evidentně úřadovat právě buďto vizuální komedie, anebo vážná působivost dané situace. Ani jedno však nejde dohromady s obrazy, ve kterých do sebe pálí dialogy Joel McCrea a Veronica Lake, která se se svojí uhrančivou netečností zařadila do mého wishlistu hollywoodských femme fatale. Sullivanovy cesty jsou tak sice jízda na horské dráze, ale bohužel ne taková, jakou si asi tvůrci přáli. Chvíli se člověk náramně baví, chvíli spíše lituje. 6/10 ()

Reklama

Nin 

všechny recenze uživatele

Film začne pěkně zprudka se samým hláškováním a dalšími vtípky. Příběh filmového režiséra, který chce poznat na vlastní kůži utrpení chudiny, připomene grotesku. Brzo pozná okouzlující dívku, na kterou je poměrně hodný... a ona je sice chvilku trochu uštěpačná, ale velmi brzy se do něho úplně zblázní. Malinko dělá drahoty, ale zároveň její činy mluví víc než slova, a tak se z ní stává zcela oddaná holka, což je trochu divný. Režisér Sullivan ji totiž na oplátku okázale ignoruje. Těžko říct, jestli je tak slepý anebo je to prostě takový debílek. V druhé půlce film zvážní. Hlavní hrdina narazí a poznává jakési moderní otrokářství založené na odsouzených trestancích, kterým se omylem také stane. Najednou je tu dost úmorná sociální kritika, která mě absolutně nebrala. Všechno směřuje k pointě, která je sice dobrá, ale celkové zpracování bylo pro mě velký čas dost otravné. Na začátku sympatická romantická komedie (kde chlap je vůl a holka nádherná a skvělá), ale postupně čím dál větší hrůza sledovat. (4/10) ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Veľmi pokrokový film. Zobrazuje totiž svoju dobu s kritickým odstupom a zosmiešňuje kastovanie v jej spoločnosti aj klišé vo filmoch. A hlavného hrdinu posiela vzoprieť sa očakávaniam, nech nájde skúsenosť so svetom nemajetnosti, ktorý mu je cudzí. Jediné, čo ma trochu zarazilo, je fakt, že keď tu ľudia kýchali, nevedeli si dať ruku pred ústa. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Božská komedie:) Vynikající scénář, který sype jeden dokonalý a poutavý dialog za druhým. Rozhovory a jemné slovní přestřelky mezi Veronicou Lake a Joelem McCreou jsou famózní. Velmi se mi líbil Veroničin charakter. Žádná tuctová krásná blonďatá dívka. Chytrá, důvtipná, s lehkým ironickým humorem, noblesní, ale přitom nohama na zemi. Líbila se mi. Komu ne?:) ()

Galerie (60)

Zajímavosti (6)

  • John L. Sullivan plánoval natočiť film pod názvom O Brother, Where Art Thou? Ten si neskôr vypožičali Joel CoenEthan Coen pre ich film z roku 2000. (Scevola)
  • V roku 2007 zaradil Americký filmový inštitút snímku na 61. miesto v rebríčku najväčších filmov všetkých čias. (Scevola)
  • Plagát snímky bol zaradený na 19. miesto v rebríčku 25. najlepších filmových plagátov všetkých čias podľa časopisu Premiere. (Scevola)

Reklama

Reklama