Režie:
Richard FleischerScénář:
Stanley R. GreenbergKamera:
Richard H. KlineHudba:
Fred MyrowHrají:
Charlton Heston, Leigh Taylor-Young, Chuck Connors, Joseph Cotten, Brock Peters, Paula Kelly, Edward G. Robinson, Mike Henry, Lincoln Kilpatrick (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Ve více než třicet let starém sci-fi snímku zobrazuje oscarový režisér Richard Fleischer nám nepříliš vzdálenou budoucnost, rok 2022, v níž přeplněná Země zápasí s nedostatkem potravin. Poslední spásou je syntetická strava Soylent, o jejímž původu jsou jen nejasné zprávy. Charlton Heston jako detektiv Thorn přichází při vyšetřování vraždy jednoho z vrchních představitelů Soylentu na hrůzné tajemství... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (79)
Skvělá myšlenka už tehdy...dobré.. "Baseballáci" v roli bezpečnostních složek a složitý monopolistický stát-firma, který zásobuje přelidněnou lidskou rasu na Zemi výživovým produktem pod názvem Soylent. A hádejte lidé dobří, z čeho asi ta proklatá tajnůstkářská společnost ten Soylent vyrábí..?!!! :-))( Přesvědčivý Charlton Heston v jistě další své oblíbené roli sci-fi hrdiny... ()
Zas tak mě to neoslovilo. Sice ten příběh je velmi zajímavý, myšlenku to taky nemá špatnou, má to depresivní atmosféru, ale jinak mi ten film připadal poněkud utahaný a až na pár výraznějších scén (hostina s hovězím masem a salátem, SPOILER pochmurná odchod Sola KONEC SPOILERU, finále samotné, zhruba posledních 20 minut - ale nejvíc na mě zapůsobila ta první, protože přesně ukazuje tu depresivní atmosféru budoucnosti, ve které i tohle jídlo je zázrakem mít) mě to zrovna moc nechytlo. Zapůsobilo to na mě jako průměrná scifárna. Ale i tak jsem rád, že jsem to viděl. 3* ()
Závěr jsem znal už předem (díky Fine brothers) a vůbec mě to nemrzí, protože jsem si mohl film o to více vychutnat (stejně tak jsem znal závěr Klubu rváčů a ani to nebránilo v úžasném zážitku). Úžasná "polanskeho" adventura, připomínající China Town, kdy neustále tápete ve světe jmen, světě, který vypadá jinak než ten okolo nás a kdy nic není tak jak se na první pohled zdá. Heston byl výtečný (od Touch of Evil jsem nečekal, že u něj uvidím ještě tak dobrý výkon) stejně tak Robinson. Ale ten svět! Naprosto úchvatný! Lidé spící v kostelech a na schodištích jeden přes druhého, umírací centra, kde vám pustí vaši oblíbenou hudbu, barvu a video (vzpomeňte na díl Simpsonů, kdy Abe šel do podobného centra) a jedinou dostupnou potravinou je soylent... yellow, orange ..a green! Potraviny jak je známe dnes vymizely, stejně tak jako veškeré požitkářské radosti (hláška Thorna poté co si potáhne z cigarety "víte, když jsem míval peníze, kouřil jsem i dvě nebo tři tyhle věci denně" ...až děsivá :D) PS: U filmu jsme s přáteli pili tokajské víno, jedli pečené kuře a vykouřili mraky cigaret a řeknu vám...každé sousta, doušek či potáhnutí, chutnalo líp, než kdy jindy ;) ) ()
Voľné spracovanie knihy Harryho Harrisona Místo, místo! Více místa! (moja recenzia tu), čo v praxi znamená, že mnoho vecí je upravených a mnohé sú úplne naopak. Porovnávaniu sa jednoducho nevyhnem, pretože "Místo" som dočítala asi týždeň pred filmom. Predloha tiež nie je žiaden zázrak (až na podrobné vymaľovanie preľudnenej planéty), ale film s toľkými zmenami a silene pôsobiacou zápletkou vedúcou k následne ľahko rozlúštiteľnej pointe je ešte o niečo nemotornejší. Nejaké plusy by sa ale našli, za všetko aspoň, že v prvej polovici bolo zopár dobrých hlášok: "And what about the girl?" - "She's like grapefruit" (sprevádzané jednoznačným gestom:-) - "You've never seen grapefruit." - "You've never seen her." ()
Pointa je super. Konec (jak to má ve správných depresivních 70.letech býti) nejednoznačný a kvanta lidí, válících se vám po schodech do vašeho bytu (který ač žádný Ritz, jest v této době, naprostý luxus! zvláště, když lidé spí, kde se dá a ti co v autech, mají ještě kliku) pro mě osobně, noční můra. Kdo nesnáší davy lidí ve měste, tohle už z hlavy jen tak...nedostane. Děsivá realistická vize. Více než všichni ti nemrtví, co mají zaplaviti svět, chacha. Nejemocionálnější scéna? Jsou tu 2 (a v té 2. hraje mj. i Peer Gynt od Griega:) ale já vyberu tu 1. Det. Trn, pardon Thorn, přinese z případu (okolo kterého se vše točí a začíná vlastní děj) domů, kde s ním bydlí starý archivář (výborně zahraný,Edwardem G.Robinsonem, jeho posl.role, zemřel 12 dní po dokončení filmu) kousek masa, pár listů salátu a tuším, že jahodovou marmeládu a starý Sol Roth se rozpláče (a já vždy s ním, páč si prostě dokážu živě a v barvě představiti, že tato doba nastane, no...přelidnění a nedostatek potravin už vlastně je) páč opravdové jídlo už mají jen bohatí a mocní. Ostatní jí, onen Soylen Green (ještě je Red a Yellow) z názvu, který má sice i jinou barvu, než zelenou, leč to není podstatné. A pak ještě sequence s řešením pomocí velkých nakladačů...co dělati s fakt hustýmy davy lidí. Doporučuji v Praze, Brně a pod. Geniální komentář...monolog! Ten by si hl. měli povinně přečísti ti (a těžce se nad sebou a svým bezhlavým počínáním zamysleti), co sekají bez rozmyslu děti nalevo, napravo, jak Baťa cvičky. P.s. odehrává se již, za 2 roky od mého komentáře. Tak bacha! ()
Galerie (63)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (11)
- Film byl natočen podle románu Harryho Harrisona "Make Room! Make Room!" (Hans.)
- Herec Edward G. Robinson už během natáčení věděl, že umírá a že další film nestihne. Scéna jeho smrti, kdy volí dobrovolnou eutanazii, je poslední scénou, kterou natočil. Zemřel o necelé dva týdny později. (ClintEastwood)
- Název filmu označuje umělou potravu, která je v knize vyráběna ze sóji a čočky. (Locksley)
Reklama