Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Robert Pattinson, Paul Giamatti, Jay Baruchel, Kevin Durand, Juliette Binoche, Samantha Morton, Sarah Gadon, Mathieu Amalric, Emily Hampshire, Goûchy Boy (více)Obsahy(2)
Město New York, blízká budoucnost: Eric Packer (Robert Pattinson) je osmadvacetiletý nekorunovaný král Wall Street. Během jeho vyjížďky po městě dojde v ulicích Manhattanu k záhadné explozi a propukne peklo. Navíc zjišťuje, že se mu hroutí finanční impérium. Kontakt se skutečným světem, i když jen přes okna limuzíny, ještě prohlubuje jeho paranoiu. V průběhu čtyřiadvacetihodinové odysey začíná k smrti vyděšenému Ericovi docházet, že se jeho život blíží ke konci. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (2)
Recenze (348)
Zatímco v NEBEZPEČNÉ METODĚ se hroutily veškeré hodnoty (společenské, ekonomické, rasové, národnostní ad.), v COSMOPOLIS se "bortí" samotný znakový systém, kdy slova a činy přestávají mít jakýkoliv význam, ať člověk analyzuje jejich gramatiku, syntax i sémantiku, jak chce. A nejvtipnější v této satiře na téma kyberkapitalismu je, že si sama velmi podvratným způsobem pohrává se svým znakovým systémem, resp. zažitými formálními a kognitivními konvencemi. Peníze sice nejsou narativizovatelné, jak pronese jedna z postav, ale vyprávění se může sestávat z trsů, které nejsou kauzálně propojené, nýbrž je mezini nimi paralelní a kontrastní vztah. Styl může tomu všemu dávat vnitřní řád, ale jelikož se stylistické vzorce neustále variují, budou na tom asi stejně jako prostata ústředního prota/antagonisty: asymetricky. Jeden z filmů roku, jimž se Cronenberg vrací na počátek své kariéry, konkrétně k SHIVERS, protože je zde samotná idea prezentována jako nejednoznačný virus infikující druhé. Do hlubin asymetrické prostaty v interpretačně-analytické kritice na Indiefilmu. ()
Na úvod u mě zavládla docela solidní panika. To když se objevil Jay Baruchel, jen silou vůle jsem překonal pasáž, ve které hrál a nevypnul film hned na začátku. U Cosmopolisu chápu, že se může stát pro mnoho diváků jasný propadák, stejně jako že se do něj někdo může zamilovat. Nebyl jsem svědkem běžného filmu, ale něčeho hloubavého a nadčasového. Herecké osazenstvo kvalitní a já se několikrát přistihl, že smýšlím o Pattinsonovi jako o herci, s kterým si nehezky osud zahrál a přivál mu do cesty pětidílnou kravinu o upírech. K filmu se s největší pravděpodobností již nevrátím. 30% ()
Ahoj. Tak jsem tady! Hezky jsem si to tu seřadil podle hodnocení od těch "největších" po ty nejrozumnější a musím říct, že skutečně žijí mezi námi! Psychotický Davča se velkohubě chopil příležitosti předhodit chudákům globalizovaným pseudoyntelechtuánům DeLillův nudný, existenciální blábol, který tak filosoficky a dekadentně nevypovídá o ničem jiném, než že autorovi předlohy krvácí hemoroidy a strašně ho sere, že nekope první ligu v točení světem. A ani se těm zdejším müslitelům, co se tak dokonale dokázali ztotožnit s myšlenkou přeplněné žumpy, moc nedivím. S titulem z FFUK máte totiž neomezené možnosti uplatnění v dnešním tísnivém a nepřátelském světě. Namátkou třeba na stavbě, v Tescu, u McDonalda atp. A tak není divu, že nejsou li schopni svou kuličku doválet výš, nezbývá jim, než se zastavit, setřít pot z čela zbrázděného vráskami ze všech těch starostí o budoucnost lidstva, připojit se k základnímu prostředku kapitalistické masové dezinformace, který by měli z přesvědčení bojkotovat, a sdělit ostatním ufonům, že i oni se umí dokonale hrabat v hovně. A je nasnadě, že se k tomuto skupinovému bučení převelikých mozkounů přidají i některé jednobuněčné organismy, jako například nezletilý pičusek Péťa♥, který se tolik touží zařadit do yntelechtuálních vrstev, že dokonce na chvíli odloží pětkování Heryho Potrata a 3x zhlédne něco, co by nepochopil ani před lobotomií. Ale nevyužijte příležitosti, zatahat se za své nevyvinuté přirození. Jeden se pak cítí tak mužně. Ale zpět k Robertkovi. No herecká kakofonie jako obvykle! Jeho etuda prostřelení ruky je natolik dokonalá, že mu přes slzy smíchu opravdu bezvýhradně uvěříte, že je homoupír! Doufám, že po tomhle už opravdu získá ono "zasloužené" uznání a příště jej uvidím s jeho prokopnutým xichtem a mimikou čerstvě nahozené stěny konečně recitovat do lebky v nějakém tom Stmívání v království dánském! ()
Western Promises, ale nic hezkého od nich nečekejte, neb jak hlásí neony, svět obchází strašidlo kapitalismu.. Cronenbergovo sousto za všechny krysy, těžké jak sněhová pusinka. Řítíme se do záhuby, stále vyšší rychlostí a ve své bublině izolace si to už ani neuvědomujeme, či spíše, nemáme čas si tu skutečnost připustit. Je zajímavé, že když motivy paranoie, virtuálních světů, odcizení, sebedestrukce a úpadku společnosti polaská Fincher ve spolku pozérských boxerů bez rukavic, je vše hrozně trendy, udělá-li to kanadský mistr lidské transformace a tradičně precizní formy, otvírají se kanály (často na zvracení, jen zřídka ke spatření světla).. Tak mě napadá, jestli přízvisko „Vlk z Wall Streetu“ nakonec nebude mít kořeny v opruzení řitní oblasti ze sedadla luxusní limuzíny.. ()
Psychického času zhruba čtyři hodiny záchodového filozofování, které Cronenberg místy shazuje, ale po většinu filmu jej prostě jen nechává monotónně znít, což je tak otupující, že zřejmě ztratíte chuť si jakékoli sdělení vyslechnout (třeba i sdělení, že nám nic sdělováno není). Pro potvrzení, nebo zpochybnění dojmu, že jde o nejplytčejší a nejméně atmosférický z Cronenbergových filmů, budu potřebovat druhé zhlédnutí, k němuž se ale během následujících mnoha týdnů stěží přemluvím. 50% ()
Galerie (52)
Zajímavosti (11)
- Howard Shore si přizval k nahrání soundtracku kanadskou skupinu Metric, jejíž členové se autorsky podíleli na třech skladbách. (Brousitch)
- Nabídku na roli Erica Packera obdržel Robert Pattinson v poslední den natáčení filmu Twilight: Rozbřesk - 2. část (2012). (Sufferer)
- Ve scéně, kdy kamera sleduje příjezd limuzíny ke kadeřnictví, lze zahlédnout na zdi část plakátu k filmu Nebezpečná metoda (2011) s tváří Michaela Fassbendera. (Skrk)
Reklama