Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (727)
Čím víckrát ho vidím, tím se mi líbí více. Kultovní komedie o nevydařeném hasičském bálu, hledání královny krásy a rozkradené tombole. Z daleka to není jen a pouze komedie, ke konci je to dost smutné a chvílemi i zamrazí. Při sledování herecké exhibice neherců a životních dialogů si kolikrát řeknete: "Kde jsem to jen slyšel?". No přece v úplně normálním životě, někde v hospodě, možná že se vám něco podobného také přihodilo. "Hoří, má panenko" je sice posledním domácím filmem Miloše Formana, ale právě zde předvedl svůj režisérský potenciál a upozornil na to, že v Hollywoodu udělá díru do světa. ()
A pak, že ze slávisticko (Forman, Ondříček) - sparťanské (Šebánek) spolupráce nemůže vzniknout nádherný gól? Všechny velké šance jsou proměněny, odkopů do autu je minimálně, střídání netřeba. A bez velkých hvězd. Takže trofeje mohou být rozdány (rozkradeny). Až budu jednou sestavovat žebříček deseti nejlepších filmů z domácí historie, tento tam bude. A vysoko. P.S. Je až k neuvěření, že za pouho pouhých osm let, natočil Miloš Forman v Hollywoodu jeden z nejslavnějších filmů světové kinematografie (s velkým přispěním Jacka Nicholsona). Pane Formane, jste formát. ()
(1001) Ok, přišel čas vybrat si stranu. Nebudu direktivní, toho tónu se ušetřím, takže: Mám ráda svoje umění inspirativní. A tohle pro mě není inspiravní ani v nejmenším. Možná to souvisí s tím, že během dospívání jsem byla hodně, hodně negativní, ale v posledních pár letech jsem učinila rozhodnutí nezaobírat se hledáním zla, nýbrž vytvářením dobra. Tento film nesleduje tuto tendenci. A mě z toho bolí duše. A považuji za hříšné, že tohle někdo považuje za komedii nebo zábavu. ()
Na samém začátku hospodský salónek se stolem plným Startek a půllitrů, jsem okamžitě uveden do polomýtické situace vlastního „rasového původu“. Následně se rozvíjí povznesení výseku kulturně-historického času do věčnosti v podání Formanových neherců – skvost. Dyť tady nikdy žádná čokoládová koule nebyla! Mejdan socialismu. Rozkradená tombola a tragikomické pokusy o oficialitu a formu, posléze o čin. Socialismus v plné parádě. Horizontála. Ale starý předseda musel u sboru začínat ještě za císaře pána. Vertikála. Naštěstí začne hořet. Zajímavé, jak si Forman, Papoušek a Passer jakoby okrajvě, na pozadí dnešní trapnosti, všímají mizejícího starého světa. Zde hořící chalupa, vyváděná koza a dědova modlitba Páně. Přihlíží celá plesová společnost. Jakmile dozní siréna, slyšíme po celou dobu marného hašení kostelní zvon. To nehoří jen jedna stará chalupa. Proč na plese ani při zásahu nevidíme žádné mladé hasiče? Děj filmu začíná záběrem na kufříček s památeční sekyrkou a končí zjištěním, že kufříček je prázdný. Něco se ztratilo. Pak už jen starý hasič s pohořelým dědkem v zasněžené posteli, za doprovodu unavenější verze úvodní melodie. Vemte ho blíž k ohni, ať mu není zima! Postižení všech situací v jejich souvislosti s pervertovaným řádem vesmíru by zabralo hodně místa. Vrcholem je vysoce akademická etická debata o rozkradené tombole, dalekosáhle přesahující svůj dobový politicko-kritický význam; tato geniální rozprava budiž trvalým příspěvkem dobrovolného hasičstva k filosofii morálky. Zloděj bez losu u nás neexistuje. ()
Posledný Formanov český film, a veru sa nečudujem, ani že bol (vo vtedajšej politickej situácii) posledný, ani jeho následnej emigrácii. Trpká, horká a krutá komédia o povahe, nielen českej, ale našiel by sa v nej nejeden národ. A keď už paródia a satira, tak poriadna. Za tak málo minút tak trefne zhodiť ľudská povahu až ku dnu sa ešte nepodarilo. Fejtónový podtón scenára zachádza od krajnosti až do absurdnosti a ja som sa počas filmu smial, plakal, zamýšľal sa a následne hanbil. Vplyv a dopad je obrovský. 85%. ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Film byl v anketě „Filmové dědictví 2007“ zvolen nejlepším československým filmem všech dob. (Bediverecs)
- Natáčení probíhalo ve večerních hodinách, jelikož komparzisté chodili přes den do práce. Plat komparzistů činil 29 korun československých za den. (ZHODNOTITEL)
- Film měl být původně natočen černobíle. (Kulmon)
Reklama