Režie:
Jonas CarpignanoScénář:
Jonas CarpignanoKamera:
Wyatt GarfieldHrají:
Koudous Seihon, Alassane Sy, Paolo Sciarretta, Francesco Papasergio, Pio Amato, Adam Gnegne, Mary Elizabeth Innocence, Zakaria Kbiri, Davide Schipilliti (více)Obsahy(1)
Mimořádně aktuální a poučný snímek mapuje strastiplný boj afrických imigrantů, kteří vzdorují smrti a riskují všechno ve snaze začít nový život v Evropě. Ayiva a Abas jsou blízcí přátelé ze státu Burkina Faso, odhodlaní dostat se do Itálie, kde si chtějí najít práci a nový domov pro své rodiny. Ale ani poté, co se oběma mužům podaří přežít strastiplnou cestu - pouštní bandity, nebezpečnou plavbu přes moře a zatčení - je nic nemůže připravit na nepřátelství a násilí, které na ně v Evropě čeká. Realisticky natočený film vypráví poutavý příběh o přežití a vtáhne diváky do samého srdce humanitární krize, která pro příliš mnoho lidí představuje každodenní realitu. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (20)
50. KVIFF - Zaručeně nejlepší film, který jsem na celém filmovém festivalu viděl. Mediterranea se snaží opravdu hodně objektivně vyprávět aktuálně sakra zajímavé téma uprchlíků, kteří z rodné Afriky utíkají za lepším do Evropy. Odvypráví nám to z pohledu dvou postav, čímž podpoří onu objektivnost. První - Ayiva - se snaží fungovat a dělat všecko pro to, aby se přiblížil lepšímu světu. Abas - jeho přítel - se pro změnu utápí v nekonečné depresi z nepochopení, pro něj, jiného světa. Ten je tam ale v podstatě jako doplněk. Příběh si ve filmu vybojoval hlavně Ayiva a o něm tento film vlastně i je. A nejlepší na tom všem je, že celý ten jeho příběh vypráví od počátku, až do samotného konce. Od cesty z Afriky až po příjezd do Itálie. A podstatný kus v Itálii. Pakliže někdo přejde místy dokumentárně mířenou kameru (především ve vypjatých scénách), tak musí být maximálně spokojen. Nepopírám, že pátou hvězdičku jsem dal i za to, jak režisér po promítání zakončil tento příběh s tím, že je na základě reálného příběhu jednoho imigranta, o kterém se také chvíli rozpovídal. ()
[Scope 100 - 2015] Zatím rozhodně nejaktuálnější a možná i tématicky nejpřínosnější film, co jsem měl tu čest ve Scopu vidět. Imigrantské téma je momentálně hodně ožehavé a ať můžeme na toto téma mít názory jakékoli, tak není v dohledné době možné asi žádné uspokojivé řešení této situace. To co my si myslíme, že zažíváme, tak země u Středozemního moře zažívají už nějaký ten pátek a přesně do tohoto prostředí je zasazen příběh dvou afrických imigrantů, kteří mají určité sny a představy a také rozdílný přístup k životu a práce v Evropě. Nepřísluší mi zde hodnotit momentální dění. Tak snad jen k filmu. Je poměrně řemeslně natočen, děj je poměrně poutavý, jen je vidět nedostatek peněz na tvorbu. Ty by mohly pomoci finální eskalaci děje. ()
Filmy z takéhoto prostredia a s témou utečencov si pozriem veľmi rád. Hlavne, keď je táto téma čoraz viac napätá a na základe niekoľkých negatívnych udalostí ľudia zvyknú hádzať migrantov do jedného vreca. Ono to zas neni až také jednosmerné a už vôbec nie jednoduché. Vo filme bol ten prológ v podobe priebehu migrácie do Európy veľmi stručný, a potom už pekne priamo k veci - a síce snaha o integráciu, ktorá býva pre každého migranta snáď tou najťažšou fázou celého procesu. Film pôsobil naozaj relatívne objektívne, keďže týchto utečencov neprezentoval až tak jednostranne - niektorí boli vykreslení snaživí, iní leniví, niektorí zas vypočítaví, a ďalší zas so sklonom k trestnej činnosti ako je napr. kradnutie. Takže mnohostranné spektrum. Avšak keď príde na lámanie chleba a prídu na rad predsudky, tak nikoho netrápi kto je aký, však tu máme predsa globalizáciu a kolektívnu vinu. Bohužiaľ, presne takto to funguje... ()
Nezaujatý pohled na imigraci do Evropy. 1) Spoiler. Film ukazuje dva africké ekonomické imigranty. Jsou ochotni se přizpůsobit, chtějí poctivě žít a pracovat. Těm lze pomoci tak, že vytvoříme (my = vyspělý svět) v Africe nové pracovní příležitosti pomocí vhodně směrovaných investic._____ 2) Hlavní problém je v nepřizpůsobivých imigrantech, kteří vyžadují, abychom jejich zvyklosti tolerovali, i když jdou proti našim zvyklostem, protože tak jim velí víra._____ 3) Další velkou skupinu tvoří nevzdělaní bláhovci, kteří se zmateni propagandou domnívají, že v Evropě je čekají životní podmínky, jaké znají z amerických filmů a jaké jim slibují převaděčské gangy._____ 4) Ať už patří imigranti do kterékoli z uvedených skupin, řešení je jediné. Nepustit je na evropské území. Vytvořit kontrolní stanoviště v severní Africe i jinde, kde bude potřeba. Přimět příslušné státy, aby souhlasily s navracením uprchlíků. Důslednou blokádou zabránit převozu imigrantů přes moře._____ 5) Bohužel k takovým krokům zatím Evropská unie nedospěla. Očividně nám do bot neteče, jen podrážky trochu prosakují._____ 6) 31letý fešácký scénárista a režisér Newyorčan Jonas Carpignano získal za svůj první celovečerní hraný film řadu ocenění. Syn italského otce a africké matky žije a pracuje v Itálii._____ 7) Zajímavý koment: Vančura*****, +sfinx+*. ()
Dočetl jsem se, že film je téměř výhradně obsazen samými neherci, že je založen na skutečném příběhu jednoho uprchlíka (a režisér na něm pracoval 5 let) a že jeho hlavním cílem je vzbudit soucit se situací utečenců. K tomu se vážou mé tři hlavní poznámky k filmu. Jeho technické zpracování se mi líbilo (např. scény na moři jsou strašně působivé - je to vyloženě peklo) a z kamery jsem byl nadšený (nesdílím tedy výtky k ruční kameře Wyatta Garfielda, které zazněly od některých diváků). Na to, že se jedná o celovečerní režijní debut, je to až nečekaně zdařilý film - Jonas Carpignano je rozhodně velký talent. Povětšinou dramatický děj je příjemně odlehčen humorem - ten do filmu vnáší postava malého italského chlapce, který se navzdory nízkému věku projevuje jako zkušený obchodník, který s africkými imigranty kšeftuje s dokonale vypěstovaným rejstříkem gest dospělého kriminálníka (včetně nezbytné cigarety v koutku úst). Herecké výkony těžko hodnotit, když to byli vlastně neherci – místy jsem z „herectví“ některých z nich sice měl trochu rozpačité pocity, ale společně určitě nechali vzniknout hodně silnému a neobyčejně autenticky působícímu filmu, který si razí nekompromisní cestu do divákova srdce. Čímž chci říct, že na mě film hodně zapůsobil a podařilo se mu přesně to, co bylo jeho záměrem – vyloženě mnou otřásl a roztrhal na cucky: za mě velký divácký zážitek a velké emoce. Film má podle mě díky svému navýsost aktuálnímu tématu velkou šanci přilákat do kin diváky, i když spíše z řad "sluníčkářů" - zarytí odpůrci imigrace budou pravděpodobně film ignorovat jako tendenční agitku, která má za cíl vykreslit utečence výhradně v pozitivním světle (přitom to není pravda - hlavní postava například v jedné scéně ukradne ve vlaku zavazadlo, Afričani v závěru rozbíjejí auta v ulicích, apod.) - určitě je to film pro inteligentní diváky s otevřenou hlavou, kteří ho dokážou vnímat bez předsudků a kteří jsou schopní docenit jeho výjimečné filmařské kvality. Velmi bych filmu přál uvedení do české distribuce. ()
Galerie (15)
Photo © DCM
Zajímavosti (2)
- Chlapec, který v závěru filmu krade lahve s vínem, ve skutečnosti ukradl auto režiséra Jonase Carpignana. Ve chvíli, kdy mu ho sám vrátil, si Carpignano usmyslel, že chlapce do zlodějské scény obsadí i ve filmu. (Mr.curry)
- Filmovalo sa na juhu Talianska a taktiež v Maroku. (MikaelSVK)
Reklama