Reklama

Reklama

Kronika

  • Česko Kronika temna (více)
Trailer 1

Za Andrewem se do pokoje ráno dobývá opilý otec. Andrew mu říká, že si koupil kameru a odteď bude všechno natáčet. Pak jde za matkou, která je těžce nemocná a leží v posteli. Tu také natáčí. Pak jede s bratrancem Mattem do školy. Natáčí úplně všechno. Jeho kamarád filozofuje. Ve škole ho všichni šikanují. Andrew jede večer s kamarády na maturitní party. Tam se seznámí s dívkou Casey, která tady natáčí video pro svůj blog. Pak se s ním jeden mladík popere, a on jde ven. Přijde za ním Steve a chce, aby něco natočil. S Mattem se procházeli a prý našli divnou věc. Společně jdou do lesa, kde našli díru, ve které něco bublá. Steve do díry skočí a Matt jde za ním. Andrew musí také za nimi, i když se mu nechce. Dole je jakýsi sliz nebo bahno a jeskyně s modře světélkující hmotou, která najednou začne měnit barvy. Vtom se zablýskne a všechno zmizí. Je tma.... Matt, Andrew a Steve jsou na zahradě a hází po sobě míčky. Matt necítí bolest, Steve dokáže manipulovat s předměty na dálku a Andrew dokáže zastavit hozený míček v letu. I ostatní mají najednou nadpřirozené schopnosti – dokážou ovládat předměty tak, aby létaly. Snaží se přijít na to, čím to je, a jdou se podívat na místo, kde našli jeskyni. Díra je ale zasypaná a strážce parku je odtud vyhodí s tím, že uzavírají oblast kvůli sesuvům půdy. Kluci zkoušejí, co všechno jim teď jde – házet žabky do vody bez použití rukou, na dálku foukat na listí, aby zvedlo děvčatům sukně, ujíždět v obchodním centru s nákupními vozíky apod. Pak se jim to ale začne vymykat... (TV Prima)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (948)

POMO 

všechny recenze uživatele

Azda žiadny iný film, odohrávajúci sa "v realite", si nevychutnáva popieranie fyzikálnych zákonov viacej než tento. Sympatický, vkusný a celkom cool ÚLET. Ale podobné "wao!" ako pri Cloverfielde sa nekoná - scenárista si pustil uzdu fantázie až príliš na to, aby sa to dalo brať vážne a napríklad byť v napätí. Efekty veľmi dobré. A má to aj myšlienku. Teen publikum by malo byť spokojné. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Neotřelé zpracování superhrdinského filmu. Trank si vyhrál i s použitím found-footage, tentokrát ne jedné, ale vice kamer. Působivé jsou rotující záběry, hlavně díky Andymu procvičování telekineze. Vývoj tří hlavních hrdinů, je ukázkový (i herecky jde o dobrou práci). V podstatně žádná z postav se nechová černobíle a ke svému počínání má logické důvody. Zasazení do Seattlu dodává příjemný nádech reality. Za pár šupů se navíc dočkáme více vizuálních laskomin, než by běžný fanoušek očekával. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tenhle film neukazuje na hlavní postavě Andrewa nic menšího než to, že největší škůdci a nepřátelé lidstva jsou loseři. Hlavní problém je v tom, že kdykoliv se takový loser dostane k moci a uspěje, provádí přesný opak toho, než jakým doopravdy je. Těch příkladů je spousta: asociální Zuckerberg, který dal dohromady sociální síť; Hugh Grant, co o sobě v rozhovorech mluví jako o introvertovi, jenž se straní lidí a utíká před nimi do přívěsu, současně ale podňeuje v mužích falešný obraz romantika, jež by měli následovat; dva chudí židovští nerdi stojící za vznikem Supermana; anebo Johny Depp, který kolem sebe utváří obraz rockové hvězdy, ačkoliv je v reálu podle okolí zcela nekomunikativní. Tihle lidé vyvolávají v ostatních jakýsi pocit viny, protože ideál, který stvořili, se s každodenní realitou dost rozchází. Možná největší vinu pak vyvolávají filmaři, mezi něž se počítá i Andrew. Tvůrci Konriky tak provádějí drtivou sebereflexi sama sebe a vůbec celé kinematografie, neboť nám prostřednictvím Andrewa říkají cosi v tom smyslu, že z krátkodobé perspektivy jsou filmy možná fajn odreagování, ovšem z dlouhodobého hlediska vyvolávají v lidech jakousi kolektivní variantu „komplexu méněcennosti“, protože ty ideální filmový obrazy nemohou následovat. Už Keynes kritizoval ležérní odstup ekonomů od krátkodobých oprav ekonomiky známým bonmotem, že v dlouhodobé perspektivě jsme všichni mrtví, jenže ta dlouhodobá perspektiva je právě dost určující – koneckonců i Andrew začíná jako hodný chlapec a sobecká svině porušující pravidla se z něj stane až mnohem později. Filmaři jsou prostě svině, tvrdí Kronika. Jsem první, kdo by to podepsal. Kronika toho říká celkem dost ale také o práci kamery: ____ (i) Za prvé celkem názorně demonstruje to, čím se liší profesionální film od amatérského. Když pomineme zlehčující soudy jako dobrý/špatný, lze konstatovat, že v amatérském filmu bývá většinou s každou scénou spojena převážně jen jedna emoce, jedna nálada, která dominuje nad ostatními. Tady, kde je spoustu scén točeno na jeden záběr, to je třeba velmi zjevný. Oproti tomu profík je schopen naskládat do scény spousty emocí a nálad jako lasagne a nepotřebuje kvůli každé nové začínat další scénu. Nejlépe se těchto změn emocí či nálad dosahuje změnou tempa a rytmu v rámci jedné scény, například střídáním kratších a delších dialogových pasáží, akcentovaných a neakcentovaných fází, nebo výraznou změnou nejrůznějších prvků obrazu, jako je kompozice, střídání světla a stínu, barev, pohybu ap. Profesionálním filmařům je podobný způsob uvažování vlastní, čímž se liší od amatérů, kteří často akorát srazí dohromady různý izolovaný scény. Celý ten spor mezi amatérskými a profesionální filmaři trochu připomíná rozdíl mezi tím, jak se točily akční scény v minulosti a jak dnes: když si vezmeme třeba bojové scény Bruce Leeho, tak on vždycky chvíli bojuje a chvíli stojí a měří se s protivníkem, dívají se na sebe jen ap., zatímco v takovým Reloaded máme kontinuální boj, který je rytmizován třeba jen jemným zpomalením. ____ (ii) Celkem příznačné je z hlediska kamer i rozdělení filmu na jakési tři části. V první se operuje jen s jednou kamerou Andrewa, ve druhé se přidává kamera blondýny Ashley a ve třetí nastupuje spousty různých záznamových zařízení. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdina rovněž prochází vývojem o třech částech od hodného chlapce přes lavírování mezi světlou a temnou stranou síly až po zlého chlapce, je možné tam vidět paralelu mezi málo kamerami a dobrem, respektive hodně kamerami a zlem. To lze chápat bezprostředně jako nějaký orwellovský lament nad tisícem monitorovacích zařízení špicujících kolem nás, ale také jako takový historický průřez filmovými kamerami od konvenčních zařízení přes ultimátní gyroskopy panorámující v plným rozsahu 360 stupňů až po všudypřítomné pokrytí prostoru kolem nás. ____ (iii) Odpoutanou kamerou, kterou ovládá Andrew za pomocí telekineze, koketuje film s počítačovými hrami a videohrami, kde je kamera umístěna buď za ramenem hlavního hrdiny, nebo ji lze ovládat pravým analogovým tlačítkem. Dnes už celkem obligatorní koketování filmů s hrami se tak nevyhnulo ani Kronice. () (méně) (více)

choze 

všechny recenze uživatele

Found footage kronika o tom, jak novodobá Carrie k superschopnostem přišla, chviličku se díky nim vyhřívala na slunci středoškolské popularity a když sluníčko zašlo, rozpoutala peklo. Má to pár sympatických nápadů (hlavně levitování kamery) a slušné triky, ale celkově je to předvídatelné, tu a tam nedořečené (původ šutru nebo kdo vlastně nakonec kroniku z různých matrošů sestavil) nebo nelogické (získáte superschopnosti, ale až po pár týdnech vás poprvé napadne, že byste jimi mohli zachránit svou umírající matku) a i při té velmi skromné stopáži mírně uondané. Každopádně superhrdinské storky tím po VYVOLENÉM a TEMNÉM RYTÍŘI dostávají další koňskou dávku realismu. ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Max Landis / Story by Max Landis, Josh Trank | Hudba: ? | Produkcia: John Davis, Adam Schroeder | Distribúcia: 20th Century Fox | Štúdio: Davis Entertainment | Rozpočet: 15 miliónov $ | Tržby: 125,176,837 $ || Eňo ňuňo záležitosť, ktorá potvrdzuje, že ešte je čo spracovávať v štýlu Cloverfieldu. Premňa ale je Kronika o niekoľko kategórií vyššie, pretože celú dobu musí pracovať so psychikou postáv, ktorá dáva nahliadnuť do duše človeka, ktorý sa náhle dostane k atypickej moci. K tomu ešte s nestabilným sociálnym zázemým. Scenár skvelý až na pár miest, herci seriálový - no neurazia, celok nadpriemerne zhotovený. Malé veľké prekvapenie. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (19)

  • Trik se zmačkáním auta byl proveden pomocí hydraulických pump za 20 tisíc liber, které nasávali kusy železa. (Shley)
  • V scéne, kde Andrew (Dane DeHaan) drtí auto svojou silou, bola natočená za pomoci tisíc kíl hydrauliky. (Greenpeacak)
  • Trik s kamerou, kdy ji Andrew (Dane DeHaan) nechal klouzat po podlaze, byl proveden pomocí skateboardu. (Shley)

Související novinky

Kronika se dočká sequelu

Kronika se dočká sequelu

06.08.2021

Kronika, povedené found-footage sci-fi drama režiséra Joshe Tranka z roku 2012, se dočká oficiálního pokračování. Snímek, v němž si zahráli Dane DeHaan nebo Michael B. Jordan, vyprávěl o skupince… (více)

Smrtonosná past nebude, Disney šlape na brzdu

Smrtonosná past nebude, Disney šlape na brzdu

12.08.2019

Mohli jsme to předpokládat, teprve minulý týden se to však stalo oficiální. Po propadácích typu X-Men: Dark Phoenix se studio Disney rozhodlo zaříznout drtivou většinu chystaných snímků od studia… (více)

Boba Fett vlastní film nedostane

Boba Fett vlastní film nedostane

29.10.2018

Boba Fett byl ve vývoji dlouhé roky, původně byl k projektu najat režisér Kroniky Josh Trank, po jeho fiasku u Fantastické čtyřky byl však potichu odejit, a na jeho místo časem nastoupil James… (více)

Z Hardyho bude Al Capone

Z Hardyho bude Al Capone

25.03.2018

V roce 2012 byl Josh Trank nadějným režisérem, o něhož se po chválené Kronice začala prát velká studia. U 20th Century Fox mu svěřili reboot Fantastické čtyřky a v Lucasfilmu sólovku Boba Fetta,… (více)

Reklama

Reklama