Reklama

Reklama

Hájek na zámku, Petr v podzámčí

všechny plakáty
Dokumentární / Krátkometrážní
Česko, 2011, 40 min

VOD (1)

Obsahy(1)

FilmKANCLÉŘ vykresluje portrét vedoucího Kanceláře prezidenta republiky Petra Hájka, známého vyhraněně konzervativním pohledem, jímž měří svět: odmítá evoluční teorii, ale podporuje národní katolicismus, homosexuály označuje za devianty, občanská společnost je podle něj ztělesněním neomarxismu, tvrdí, že Bin Ládin je mediální fikce. Film byl natočen na Pražském hradě a na Hájkově chalupě. (MFDF Ji.hlava)

(více)

Recenze (18)

robbez 

všechny recenze uživatele

Dokument na mě působil celkově příliš amatérsky. Špatný byl třeba v některých momentech i zvuk. Chtělo by to více času (alespoň hodinu), lépe připravené otázky a více konfrontační nebo alespoň vůbec nějaké reakce na Hájkovy monology. Upřímně řečeno mi Hájkovy názory příliš originální nepřipadají. Je to takový mišmaš katolického fundamentalismu, amerického kreacionismu, českého národovectví a konspiračních teorií. Nic z toho mi není v zásadě blízké či sympatické, ale to je celkem vedlejší. Kdyby ty své teorie alespoň dokázal nějak zajímavě prezentovat a obhajovat. To třeba umí mnohem lépe Hájkův chytřejší a mediálně obratnější kolega Jakl. Nejsem žádný nadšený zastánce multikulturalismu nebo Evropské unie, ale kdyby měli reálnou politickou moc lidi typu Hájka či Jakla, tak pánbu s náma. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Stvrzení kazatelské mentality českého ultrakonzervativního křídla (panelová diskuze myslitelů je obrázkem pro bohy). Absence nadhledu a humoru je důkazem toho, že tady se dávno nežertuje a svatá válka za zjevenou absolutní pravdu je v plném proudu, přestože o zhnusení nad představiteli konzervativců se zatím s politickou korektností příliš nahlas nemluví. Mistrovsky zvládnutý režisérčin neangažovaný odstup nechává aktéra propadat do hlubin trapnosti bez vnějšího zásahu. Dokument, který může být vnímán jednou stranou jako stvrzení tradicionalistické nadřazenosti nad liberálním světem, pro zbytek jinak velmi diferencované občanské veřejnosti může posloužit jako zpestření hodně a hodně veselých večírků lidí, kteří nesní o návratu k prvotnímu ráji. Bytostná jednota politického i soukromého života jednoho ze Zneuznaných, kterého zamrzí, že se autoři zdrželi všech zlých větiček, jež by bylo možné vyvracet. Škoda pouze studentské kvality filmařského provedení, přesto potěšitelně falešný film pro "drahé děti". ()

Reklama

jakub.uck 

všechny recenze uživatele

Věcí, již lze dokumentu Apoleny Rychlíkové nejvíce a po právu vyčítat, je pasivní autorský přístup. Režisérka nechává hlavního hrdinu vyprávět jeho vlastní pohádku, kterou sama nijak neproblematizuje, byť k tomu tvrzení Petra Hájka přímo vybízejí. Jistě, lze to obhájit jako metodu, na niž má autorka právo, nicméně celý snímek tak upadaná do jednorozměrnosti a stává se spíše promarněnou šancí. Teprve konfrontace s opačným pohledem na svět, než zastává Hájek - zde by však oponent musel být argumentačně zdatný a pohotový - by mohla film, včetně postavy jeho hlavního aktéra (!), posunout někam dál. *** Václav Bělohradský, český filosof a sociolog působící jako profesor na univerzitě v italském Terstu, využil dokument Apoleny Rychlíkové v rámci svého kritického výkladu českého konzervativismu. Bělohradského text "Český konzervativismus: Nad dokumentem Apoleny Rychlíkové Hájek na zámku, Petr v podzámčí" tak divákovi poskytuje jednak komplement celého snímku (neboť Hájkovu zpověď zasazuje do kontextu českého konzervativismu, jehož je hlavní hrdina filmu jedním z čelních představitelů); zadruhé lze text chápat jako možný interpretační klíč, který samotný dokument postrádá. Bělohradský mimo jiné píše: "Dokument odhaluje rétorické postupy, kterými se enkláva jednoznačných (národních) Pravd ve světě velmocenských her a mediální manipulace konstruuje." ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Spíše snůška bonmotů a autoritářských monologů ultrakonzervativního kancléře, kterým dokumentaristka spíše nečinně naslouchá a nesnaží se vyvolat konfrontaci, oživit pomalu unavující proud. Postava nakonec vyznívá jednorozměrně, stejně jako je podávána v médiích, její portrét není nijak obohacen. Čtyřicet minut je na takový přístup bohužel příliš dlouhá doba. ()

P/\/EL 

všechny recenze uživatele

kontroverzní konzerva Hájek, je to bizár a to pozadí natáčení taky, nic, stojí proti Vám v biografu, v lehce nadživotní velikosti a hustí to do Vás, brát ho vážně, ty jo, nejde, takovejch maniaků bude víc, vysoko, ale naštěstí moc nezmůžou, pěknej příklad toho, jak lze špatně nakládat s inteligencí, inteligence je dar a nemělo by se s ním mrhat, Hájek si řeší neaktualní, nelokální pitchoviny, snaží se bejt hodně moc zajmavej, rebel, v opozici vůči všemu, jako jeho vzor VK, jen nedokáže tak dobře strhnout média, hledá si vlastní témata, daleko víc dá však na emoce než na racionální argumenty, víra v boha, resp. potřeba příslušnosti k nějaké církvi, to já prostě neskousnu, nemůžu z toho z inteligentních dementů, dokument nás provede celou řadou zajímavých míst: podzemní chodby Pražského hradu, kde se divim, že nemělo milé děvče (ale talentované) děvče Apolena Rychlíková strach z Hájka, bohužel Apolena je příliš pasivní a Hájek jede a jede, rozohňuje se sám od sebe, jo, tyhle konzervy, nespokojeni s našim světem, svoboda jen pro někoho, že, raději by, aby Francouzská revoluce nebyla a byl tu furt feudalismus, no, třeba by byl Hájek jako poddaná nula užitěčnější :), no, nic, tito lidé nemají rádi moderní civilizaci, ale využívat vymoženosti, to jim neva, takový kokoti by si v jinačích časech kdoví jestli škrtli...............he, že jsem tohle nečet... http://www.novinky.cz/kultura/salon/261598-vaclav-belohradsky-cesky-konzervativismus.html ()

Zajímavosti (1)

  • Václav Bělohradský, český filosof a sociolog působící jako profesor na univerzitě v italském Terstu, využil dokument Apoleny Rychlíkové v rámci svého kritického výkladu českého konzervativismu. Bělohradského text "Český konzervativismus: Nad dokumentem Apoleny Rychlíkové Hájek na zámku, Petr v podzámčí" tak divákovi poskytuje jednak komplement celého snímku (neboť Hájkovu zpověď zasazuje do kontextu českého konzervativismu, jehož je hlavní hrdina filmu jedním z čelních představitelů); zadruhé lze text chápat jako možný interpretační klíč, který samotný dokument postrádá. Bělohradský mimo jiné píše: "Dokument odhaluje rétorické postupy, kterými se enkláva jednoznačných (národních) Pravd ve světě velmocenských her a mediální manipulace konstruuje." (jakub.uck)

Reklama

Reklama