Režie:
Paul GreengrassScénář:
Billy RayKamera:
Barry AckroydHudba:
Henry JackmanHrají:
Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (1 384)
Čtyři zubožení, takřka bosí rybáři, co kromě fetu nemají co do huby, se vydají s udicemi značky Kalašnikov na lov malých zelených šustivých Benjaminů Franklinů a jednoho tlustého vermontského sumce (kterého pak hodlají pustit zpátky do vody). Nahodí sice ve vlastním rybníku, ale bez platné povolenky, což znamená kvapný příjezd asi patnáctiset porybných a následné tvrdé penalizace. S rybáři se nevyjednává.. Nepatřím mezi hardcore fandy Greengrassova filmařského stylu a Captain´s Duty na tom nic nezměnilo. Snad kromě poslední půlhodinky, kdy se Tulení tým 6 nalaďuje na střeleckou vlnu se somálskými rachitickými bukanýry, jde jen o rutinní cvičení za pomoci strojově vyvolávané autenticity. Na kterékoliv ze tří stran konfliktu mi chyběla nějaká kontroverze, která by do toho dle příruček seřízeného soukolí hodila pár zrnek písku a já se možná až trochu kacířsky zamýšlel na tím, jak by to asi vypadalo, kdyby se té látky chopil Peter Berg. I když, raději nemyslet.. Korkorán Tom Hanks tradičně výživný. Co na tom, že jeho superhrdinný kapitán, který zase jen a pouze kvůli malým zeleným šustivým Benjaminům Franklinům plul nebezpečnou trasou blízko pobřeží, takřka naplnil definici spolupachatelství. Petrův zdar! ()
Let č. 93 sice těží ze světového ohlasu 11. září, Zelená zóna zase z traumatu irácké války, postavu agenta Bournea mám rád, ale kdybych měl odpovědět na otázku, který Greengrassův snímek si cením nejvíce, neváhal bych ani na okamžik. Kapitán Philips v sobě spojuje jak silného sympatického hrdinu, tak i dramatičnost situace, vědomí umělecké rekonstrukce skutečné události a v neposlední řadě i přítomnost nebezpečného protihráče v podobě kapitána pirátského plavidla. Kamera je tentokrát přehledná, režisér se ve vhodný čas přesunuje z prostorné nákladní lodi do klaustrofobního prostředí záchranného člunu. Příběh se sice soustřeďuje na vylíčení konkrétního případu námořního pirátství, zároveň ale cosi vypovídá o fenoménu banditismu na březích Somálska, o nesmyslných předpisech, kterými jsou svázána obchodní plavidla, i o tom, že každý jev má své pozadí a posádky pirátských lodí ve své závislosti na klanových vůdcích a při existující bídě vlastně ani nemají na výběr. Tom Hanks se pro tento typ rolí snad narodil a nenalézám žádné slabiny snímku, které by stály za zmínku. Celkový dojem: 90 %. ()
Poslední počin Paula Greengrasse je oslavován jako jeden z jeho nejlepších, ne-li ten vůbec nejlepší. Zahraniční a především domácí recenzenti ale zároveň dodávají, že docudrama KAPITÁN PHILLIPS je ve filmografii britského tvůrce sázkou na jistotu, protože v porovnání s jinými jeho snímky podle skutečných událostí (KRVAVÁ NEDĚLE, LET Č. 93) není nijak ozvláštňující a napětí je navozováno především stylem. Ani s jednou připomínkou se ovšem nedá plně souhlasit, protože jeden z dosavadních letošních vrcholů v rámci oficiální kinodistribuce dosahuje maximální působivosti i díky své neprávem opomíjené netradiční výstavbě vyprávění, jež je výlučná v kontextu Greengrassovy tvorby a klasického hollywoodského žánrového filmu (thrilleru) vůbec._____ Na místo čtyř větších bloků jich je šest (vždy po dvaceti minutách, plus epilog), během kterých je vytvářeno napětí změnou počtu protagonistů i organizace vyprávění. Navzdory názvu není hlavní postava jedna (Phillips), ale dvě (Phillips, Musa - oba kapitáni). Ty se jako hlavní vyprofilují v prvních čtyřiceti minutách, během kterých se v oddělených segmentech ukazují podobnosti (dělají svou práci vzhledem k podmínkám dané země) a rozdílnosti (jeden může, druhý musí, protože dopady globalizace jsou u každého kontinentu různé) mezi nimi. Napětí je vyjádřeno nejprve očekáváním, kdy dojde ke střetu těchto dvou, a poté je dáno tím, že víme víc než všichni dohromady ukázáním jednání námořní armády, která stvrdí nemožnost dialogu mezi oběma kulturami. Od precizního thrilleru se dochází k širšímu ideologickému rámci s liberálním vyzněním, které bylo přitomno ve všech "greengrassovkách", ale ani v jedné nemělo podobu názorového i vypravěčského střetu mezi dvěma skupinami, z nichž vyčnívají jedinci odsouzeni ke ztrátě víry ve změnu systému k lepšímu._____ Detailněji jsem se o organizaci a výstavbě vyprávění ve vztahu k vyznění rozepsal v tematickém článku, kde jsem KAPITÁNA PHILLIPSE zasadil do kontextu Greengrassovy tvorby (se zaměřením na dokudramata). A jsem rád, že Blu-ray patří k jednomu z nejlepších (viz kritika). ()
Teď jsem já u kormidla, já vám ukážu, nadělat z vás povidla, to já dokážu. Já jsem první po Bohu, vymejšlím hesla, přikovu tě za nohu. Hoja hoj, kapitán, jo ho ho za toho život dám. Hip hip hurá kapitán! Kapitán Hanks! Tak kluci barevný, jaká strojovna, nechcete radši vodu a meloun, že jo? Ale pozor na střepy, když hopkáte bosky, to pak moc bolí. Přiznám, že to začalo celkem nadějně, ale co se dělo závěrečné dvě hodiny, to by snad nevymyslel ani Kapitán Kormorán. Rozpačité pocity z projekce snad pomůže rozptýlit Tobias Lindholm, případně Andrej Kavun. Nazdar, vlastně AHOJ! ()
|| Scenár: Billy Ray / Predloha: A Captain's Duty: Somali Pirates, Navy SEALs, Dangerous Days at Sea - Richard Phillips, Stephan Talty | Hudba: Henry Jackman | Produkcia: Michael De Luca, Dana Brunetti, Scott Rudin | Distribúcia: Columbia Pictures | Štúdio: Michael De Luca Productions, Scott Rudin Productions, Trigger Street Productions | Rozpočet: 55 miliónov $ | Tržby: 146,082,000 $ || Miestami dychvyrážajúci počin, hlavne vďaka faktu, že podobných filmov tu ešte nebolo. Tematika filmu je mi dosť vzdialená, a tak by som bol uvítal objemnú pasáž venovanú prehĺbeniu znalostí v problematike Somálskej politiky a sociálneho stavu, a tiež pirátstva všeobecne. Mohlo to s danými ingredienciami dať filmu úplne iný rozmer, predpokladám hlavne emočný. Dá sa tým vlastne povedať, že keby film neprenasledoval otrocky autobiografický uhol pohľadu Richarda Phillipsa, mohla to byť i dejovo/emocionálne podmaňujúca záležitosť. Takto je to skôr akčná majstrovina z dielne Greengrassa, a herecký koncert Hanksa, ktorý síce ku koncu v divákovi slzy vyvolává vďaka svôjmu umu, ale daná slza kápnuť jednoducho nemôže. Na to je ten film až príliž sterilný. 78% | Cinestar Černý Most - sál 6, Praha, 2D EN DTS, 12.11.2013 | ()
Galerie (106)
Zajímavosti (43)
- Rok po incidente (2010) vydal Richard Phillips knihu "A Captain's Duty". Autorské práva na sfilmovanie kúpila spoločnosť Columbia Pictures, ktorá najala scenáristu Billyho Raya. Na základe jeho scenára bol v marci 2011 obsadený do hlavnej úlohy Tom Hanks. Film prišiel do kín v októbri 2013, len 4 roky od incidentu. (Don Jebal)
- Muse (Barkhad Abdi) má pistoli Makarov PM. Najee (Faysal Ahmed) má pistoli Colt M1911A1. (Maulincio)
Reklama