Režie:
Brad PeytonKamera:
Steve YedlinHudba:
Andrew LockingtonHrají:
Dwayne Johnson, Alexandra Daddario, Carla Gugino, Colton Haynes, Ioan Gruffudd, Archie Panjabi, Paul Giamatti, Kylie Minogue, Vanessa Ross, Morgan Griffin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Poté, kdy o sobě dá vědět nechvalně známý tektonický zlom San Andreas a vyvolá v Kalifornii zemětřesení o síle 9 Richterovy stupnice, vydávají se pilot průzkumného a záchranného vrtulníku (Dwayne Johnson) a jeho bývalá manželka, s níž již delší dobu nežije, na cestu z Los Angeles do San Francisca zachránit svou jedinou dceru. Ale jejich složitá cesta na sever je pouze začátek. A když už si myslí, že to nejhorší už mají za sebou... tak velké drama teprve začíná. (Freeman Ent.)
(více)Videa (13)
Recenze (910)
Rock je sympaťák, o tom žádná. Ale jinak je tohle jenom snůška příšerného, nudného klišé, nablblých dialogů, ochotnického herectví a přepláceného digifestu, prostě všechno, co tak z hloubi srdce nesnáším na současné pásové výrobě „továrny na sny“. A scenář k tomuhle psali tři lidé? Z toho je vidět, že některé profese v Hollywoodu jsou ještě větší lážo plážo, než pobírat sociální dávky. Nikdy bych nepomyslel, že to řeknu, ale „zlatý Emmerich“! ()
Více uvěřitelnosti do těch filmů prosím, více uvěřitelnosti. To si máme snad myslet, že když si země usere tak, až se starej Richter v závalu pod mramorem šťastně zašklebí, budou ošklivé chlapce opečovávat slečny s natolik nadupaným živůtkem, že by mohly slony kojit? Na mě by zbyl určitě vylitej inkontinentní muž - vesničan. A když by už vyšla i buchta, pak leda stošedesátikilová metrová epileptička z aštarova klanu, takže s kakastrofou smířená. Ještě k tomu v akutním záchvatu. Chvilku bych po ní hopsal jako na trampolíně, abych užil ještě nějakou tu legraci, a příchozí vlnu tsunami následně díky dílem znechucenému, dílem z absurdity světa pobavenému úsměvu užil jako takový definitivní irigátor mezizubních prostorů. Ovšem jinak není co vytknout, přesně takhle by to bylo, kdyby vypukla nakopalypsa! (Ano, Fanan). Strašná, trikově však vyšperkovaná chujovina. Na závěr tedy spolu s Rockem stojím, ruku na hercně, a dojatě si říkám, olizujíc (též jemně prsty laskajíc) americkou standartu - jez, vý ken! Rybyldytyt. Fakof ýrt, vý faking ár! faking jů, faking es, faking ej! Fak! ()
Cítím z toho větší ambice než poslední kousky Emmericha, který pouze prachsprostě vybírá kapsy a není zajímavý ničím. Kde jdou ty časy ID4. San Andreas je v tomhle ambicióznější film. Sice dialogy a koncept scénáře je jedno velké americké kliše se všemi nemocemi a neduhy na které jsme zvyklí, zároveň v tom ale občas vidím potutelně se usmívající poctu devadesátkám, záleží jak se do toho kdo dostane a kolik má v žánru nakoukáno. Formální stránka je však strhující. Tolik napětí a fenomenálně gradujících scén nejen co se destrukce a triků týče, ale těch panoramat, náletů, obletů a několik skvělých záběrů bez střihu (specielně ta úvodní v San Franciscu na střeše budovy) - to je přece jen o level výš, než jen tupá zábava. Já tam tu snahu tvůrců cítil. Tzn. nikterak převratný film, na který se časem taky pozapomene, ale určitě neurazí intelekt, pokud se k němu bude rozumně přistupovat a nad některými věcmi se přimhouří oči. Dwayne Johnson umí hrát ! ()
Sejdeme se v San Remu, zazpíváme si, tektonicky se zlomíme, nezapomeň sebou vzít Andreu i Alexandru a její poprsí číslo čtyři a Dwayne Johnsonovi sdělíme hořkou pravdu - stal se otcem ve 14 letech! Věkový rozdíl mezi ním a jeho filmovou dcerou je totiž čtrnáct let. Stejný věkový rozdíl je i mezi filmovou mámou a filmovou dcerou(!). Dobrá, mám za sebou katastrofické rendezvous s rozvádějícím se svalovcem, jeho chotí a dcerou, která je v nebezpečí, ale jejíž prsa umí zázraky. Majitelku nadnášejí v závěrečné scéně ve vodě a ta neumře. Film má solidní rozběh i spád, respektive na začátku měl obojí, ale poté, co se destruktivně vyřádil, se jaksi vyházel z nápadů. Spád následně opadl, nápady došly a dojezd, jaký film nabídl, už zdaleka nebyl tak dramaticky vypjatý. Film od prostředka začal nemile stagnovat. Určitě do katastrofického spektáklu nepatří obšírné řešení manželské krize s téměř psychologickou odmocninou. Dwayne Johnson hrát umí, jeho filmová manželka Carla Gugino nikoliv. Příčiny jejich rozchodu nebyly úplně jasné. Těžko se dá věřit, že by tak skvělého chlapa, jakým záchranář Ray je, jeho manželka vyměnila za Ioana Gruffudda, tedy jeho absolutní protipól, který se hned při prvním otřesu země projeví jako zbabělec, když jemu svěřenou nevlastní dceru nechá napospas osudu a uteče, aby si zachránil život. To Dwayne samozřejmě před ničím neuteče. Sice hází salám na ostatní a jde mu jen o záchranu jeho vlastní dcery, ale je to i celkem pochopitelné, když už jednu dceru kdysi pochoval. Někdy to řešení vztahových represálií děj natolik zbrzdilo, že až přišla nějaká další mega destrukce, ani jsem si jí neužíval, protože to byla jen výplň ne úplně optimálně načasovaného děje, který nebyl nijak novátorský, objevný či mimořádně zajímavý. Scénář měl zkrátka potřebu hloupě naroubovat manželskou krizi na zkázu Kalifornie. A to už se přesouvám k technické stránce filmu. Ta je naprosto vybroušená a dělá milovníkům padajících objektů radost. CGI opět prodělalo další výrazný posun, kdy už divák stále méně odhaluje digitální původ zkázy a je stále blíže reálnému ztvárnění apokalypsy. Filmová nadsazenost je samozřejmě plně zachována. V praxi to znamená, že slečna, co v úvodu filmu havaruje se svým vozem, který udělá asi tak deset přemetů ze strmého útesu, by byla rozflákána na hadry. Zde je jen vyděšená a má rozmazaný make-up. Ray manévruje v úzké soutěsce s helikoptérou jako by to byl lehoučký plastikový model. Problémy mu nedělá ani obří lodní šroub, s nímž dovedně uzavře příměří. Přehnaných scén je tady povícero. Patří to k takovému druhu filmu, ale tentokrát to bylo až moc přepálené. Zhruba do poloviny jsem se s filmem ani trochu nenudil. Tempo zdatně nasazené, destrukce vymazlené, film dobře odsýpal. Krizi film začal prodělávat poté, co se k zemi poroučelo, co se dalo a už se vyčerpala veškerá esence katastrofického spektáklu. Druhá půlka celkem ukecaná ve stylu " jsi fajn chlap, Ray, a já blbá husa se chci s Tebou rozvést". Daddario si bikiny scénu odbude hned po pár minutách filmu, dále si její plnohodnotný dekolt musí divák jen domýšlet. Ke všemu k ruce dostane dva hrozné anglány, co jsou bratry. Ten starší po ní bude házet oko, nic na něm nebylo, ale scénář si neodpustil milostné vzplanutí. V závěrečných fázích už film nepodnikal příliš destruktivní kroky, tím pádem ani moc negradoval. Spadlo ještě pár mrakodrapů, ale do většího čurbesu se už filmu nechtělo. Finále na vodě bylo fakt na vodě. Celé se smrsklo v záchranu dcery uvízlé pod troskami sesunutého mrakodrapu. Co myslíte, jak to dopadlo. Utopilo se fantastické Alexandřino poprsí? Co vás nemá - neutopilo. Finále bylo hodně slabé. Režiséra Brada Paytona bych do podobných spektáklů už neangažoval. Vedle slabého, klišé prosáklého scénáře, nese i málo zkušený režisér svůj díl viny nad nekompaktností filmu. Spolu s rozpadající se Kalifornií se rozpadal postupně i film. Velmi obstojnou první polovinu vystřídala nuda, kdy už skoro nic ve filmu nepadalo, akorát padala divákova hlava spánkem. Film neměl daleko do nevyrovnaných opusů megalomana Rolanda Emmmericha, ale i když se na filmu nijak nepodílel, přece jen jméno Emmerich v titulcích figuruje, a sice Toby. Takže za všechno nepřekvapivé zase může Emmerich! 60% () (méně) (více)
The Rock hraje (a je sympatický) asi jako Sylvester Stallone v devadesátých letech, nicméně v takhle hloupém filmu by tehdy ani Stallone nehrál. Jedno klišé vedle druhého, spoléhá se na to, že diváka ohromí efekty, které ale nijak ohromující nejsou a celkem brzy se omrzí, no a bere se to takřka smrtelně vážně. Nadhled přímo zoufale chybí - ta komediální struna, na kterou tak dobře dovede zahrát třeba Roland Emmerich (2012 mě velmi bavilo a přitom dějově není o moc sofistikovanější), se v případě San Andreas ani nezachvěla. Na rozdíl ode mě při sledování Alexandry Daddario, ehm. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (14)
- Tetování, která má Dwayne Johnson v roli Raye na rameni, je hercovo vlastní. (Lucasion)
- Na začátku filmu, kdy jede slečna autem po silnici, je evidentně vidět, že je připoutaná. Po chvíli havaruje, auto se několikrát převrátí a zachytí se ve srázu. Následuje záběr na řidičku do kabiny a připoutána není. (Mydlivoj)
- Natáčení probíhalo v Austrálii, dále v amerických městech San Francisko, Los Angeles a Bakersfield, a také na Arizonsko-nevadských hranicích. Natáčelo se od 22. dubna do 27. července 2014. (Terva)
Reklama