Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHrají:
Tomáš Klus, Vojtěch Dyk, Zdeněk Piškula, Kateřina Kosová, Sabina Rojková, Gabriela Míčová, Oldřich Kaiser, Zuzana Norisová, Kamil Halbich, Zdeněk Svěrák (více)Obsahy(1)
Tři bratři (Vojtěch Dyk, Tomáš Klus, Zdeněk Piškula) se vydávají do světa na zkušenou, aby si našli nevěsty a rodiče jim mohli předat hospodářství. Sourozenci při svém putování jako kouzlem vstupují do slavných pohádek, ve kterých je čeká mnoho nástrah, nečekaných příhod a možná také láska... Filmová pohádka Tři bratři nabízí spoustu dobrodružství, překvapivých situací, ale také laskavého humoru. Děj filmu, včetně známých a oblíbených písniček, které ve filmu zazní, pochází z pera Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře. (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (1 356)
Tohle snad ani jeden ze Svěráků neměl zapotřebí. Pohádka, kde se 80% času zpívá naše děti nezaujala a mě taky ne. Celé mi to přijde spíše jako jakási úlitba tatínkovi, než seriózně myšlený počin. Tyhle miniopery mají své kouzlo na divadelních prknech, ale bohužel jde o kouzlo do filmu nepřenositelné. Herce tady pitvat nebudu, ale (jako jiní) se pozastavím u Karkulky - to její pedofilní vyznění je fakt mazec, to jste pánové mysleli vážně? Nemohla ta holka vypadat aspoň o chlup dospěleji? Fuj. A vlk působil jako z nějakého studentského hororu, to tedy byla práce... Ne, vážně, tohle Svěrákové nevymysleli dobře. IMHO jde o český filmový průser roku. ()
Než jsem se na Tři bratry podíval, zakázal jsem si kritizovat dva silné alergeny - pány Dyka a Kluse. Ono totiž velmi podobný odpor v roce 1968 vyvolalo obsazení Václava Neckáře do Šíleně smutné princezny... A dnes je z té pohádky klasika, že. Ale ke Třem bratrům - i když bych výhrady našel (například vlk mohl více zpívat a méně mručet, když už měl hlas Františka Segrada), téměř všechny okamžitě maže pocit, který jsem z filmu měl. Úsměv střídal smích od začátku do konce, úžasná režie a bohatá výprava spolu se skvěle orchestrovanou Uhlířovou hudbou obstaraly velkolepost, herecké obsazení našlapané tak nevídaně, že jsem si rázem vzpomněl na hudební komedie Zdeňka Podskalského, v nichž se také objevoval kdekdo a často jen na pár vteřin. Co Tomáš Klus a Vojtěch Dyk? Budete se divit, ale jsou výteční. Klus je coby romantický hrdina nesmírně sympatický, Dyk má zase obstojný komický talent - stejně jako třetí bratr Zdeněk Piškula. Ano, to nejlepší přišlo na začátek (odvyprávění příběhu Růženky) a třetí pohádka má ze všech nejslabší texty (zajímavé a vtipné rýmy dostali do úst vlastně jen skvělí měsíčci, například Polívkovo "Máš to doma kruté zřejmě, bratře Září, vystřídej mě") a konec je trochu uspěchaný, ale stejně nedám nižší známku. Pátá hvězdička je tak trochu natruc zdejším nizounkým hodnocením, která se mnohdy opírají o dosti zvláštní argumenty (třeba že prý ve Třech bratrech není zlo). ()
Po vynikajícím snímku Hon, zabývajícím se závažnými tématy jako rodičovská láska, pomsta a pedofilie, je zde další představitel progresivní dánské kinematografie, který by neměl uniknout vaší pozornosti. Jde tentokrát o lehčí žánr pohádky, aby ne, když Dánové mají v tomto letitou tradici v podobě Hanse Christiana Andersena. Narozdíl od jeho děl jde ale o film veselý, vhodný i pro malé děti, nejde tedy o typický skandinávský depresivní artfilm. Ale ani dospělí nepřijdou zkrátka - film obsahuje místy až postmoderní metahumor, relativizující film jako médium sui generis (promluvy vypravěče k obecenstvu) - vliv Larse von Triera je zde neoddiskutovatelný. Film obsahuje i mnoho písniček, které byly přeloženy do češtiny (film je naštěstí dabovaný!). Překlad je povedený a vtipný, bohužel je ale evidentní, že jde o překlad - kvůli charakteristickým rysům dánštiny je v písních příliš mnoho krátkých slabik a znějí spíš jako říkanky. Ještě poznámka na okraj: protože je v Dánsku početná muslimská menšina, bylo nutno tomuto faktu film přizpůsobit - mnoho ženských postav, včetně Karkulky a Marušky, nosí ve filmu hidžáb, a Karkulka je v souladu s právem šaríja zasnoubena již v útlém věku cca 10 let. ()
Nesnáším pohádky, kde se víc zpívá než mluví, takže jsem třem bratrům dala sbohem rychlostí průjmu. Tentokrát si odpustím hodnocení, ale jestli se někdy na tyhle odrhovačky přinutím dívat (a poslouchat) pod pohrůžkou ještě horšího mučení, nejspíš tady průměr nezvednu. Možná sem i nazvracím. Komentář vkládám, abych se před "Třemi bratry" do budoucna varovala. ()
Jak na to tak koukám, tak je dobře, že Svěrák po Koljovi nešel do Améru. Vždyť by nám tam ještě udělal ostudu. Lituju, že pojem trezorové filmy už se dneska nenosí. Měl bych ideálního adepta. Tohle bych čekal od některé nuly z českých televizních seriálů. Asi je rodina Svěráků k senilitě náchylnější víc, než zbytek populace. Jinak si posledních 15 let jejich tvorby neumím vysvětlit. Měli skončit Tmavomodrým světem, na vrcholu. Vratné lahve se sice ještě jakžtakž daly, ale tak nějak jsem to považoval za rozloučení s otcem a byl jsem ochoten jim hodně odpustit, jenže ono nic. Toto je naprostý nesmysl. Nudné, trapné, s Klusem a spoustou písní, které tam jsou zbytečné a jen ruší. Pokud budu moct, budu to držet i mimo dosah svých dětí, protože je nechci unudit k smrti v tak raném věku. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (36)
- Růženka, kterou ztvárnila Kateřina Kosová, zpívá hlasem Alžběty Bartošové. Ostatní herci své postavy nazpívali sami. (funhouse)
- Vlk nebyl vyroben digitálně kvůli vysokým nákladům. Místo toho byl vyroben velký kostým, do kterého se vešel jeden člověk, přičemž byl ohnutý a měl prodloužené zápěstí, aby byl napodoben efekt předních pacek. Hlava vlka byla natolik těžká, že musela být zavěšená na kladce. Mimiku pak ovládá série servo motrů. (DexMASTER094)
- Film se měl původně natáčet i v interiérech zámku Hluboká. Pronájem vnitřku zámku byl ale na natáčecí den tak drahý, že tvůrci využili pouze zámku z venku a vnitřní scény byly nahrazeny interiérem zámku ve Žlebech. (ČSFD)
Reklama