Reklama

Reklama

Mafie vraždí jenom v létě

  • Itálie La mafia uccide solo d'estate (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film zobrazující zhoubný vliv Cosa Nostry na obyvatele Sicílie sleduje obyčejného chlapce Artura, který se od dětství až do dospělosti potýká se životem, láskou a zločineckou mafií v Palermu. Palermo sedmdesátých až devadesátých let je ve snímku zachyceno jako město, v němž šlo zapírání ruku v ruce s potlačovanou tolerancí. Zuřila tady totiž krvavá válka o nadvládu mafie a atentáty na mafiánské rivaly i protimafiánské křižáky byly na denním pořádku. Vyprávění z Arturovy perspektivy, která příběhu dodává hravější tón a rozpustilý humor, chytře nastiňuje, jak úslužnost a předstíraná slepota umožnily Cosa Nostře vzkvétat až do doby, kdy vraždy vysoce postavených osobností konečně otevřely lidem oči. Kolem toho všeho se točí Arturův vztah s krásnou spolužačkou Florou, která zůstává objektem jeho milostného zájmu až do dospělosti. (Cinemax)

(více)

Videa (9)

Trailer

Recenze (52)

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Pojedeme k moři tak trošku na italský způsob. Lehce úsměvný,(hlavně první polovina), která vyprávěná dětskýma očima má svoje nezaměnitelné kouzlo, které však funguje až skoro do konce. Vůbec by mě nenapadlo, že se dá na takto silné a citlivé téma natočit film v naprosto uvolněném a komediálním duchu, který na konci dokonce vyzní jako pocta všem bojovníkům proti mafii. Ale Pif ukázal, že v Palermu je možné skoro všechno a já jsem proti tomu absolutně nic nenamítal. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Velmi originální ryze postmoderní křížení žánrů - romcom (romantická komedie) zasazená do kontextu mafiánského dramatu, v němž hlavní roli hraje palermská Cosa Nostra a soudní procesy proti ní vedené italským státem...bohužel Pif nezvládl vybalancovat jemnou nerovnováhu mezi ,,říci hodně málem" a ,,neříci mnoha slovy nic" a i když mezi humorným a tragickým jsou jistá zajímavá pojítka a mnoho nápadů je originálních a roztomilých (Arturova karnevalová maska a vůbec fascinace Giuliem Andreottim kupříkladu), výsledný filmový miš-maš nic světoborného neřekne... ,,Palermský Forest Gump" promrhal svou šanci. Je velká škoda, že tvůrci nenechali diváka nahlížet celý film pouze dětskou optikou, tak jak se to děje zhruba v první polovině snímku, ta naivní poetika nevinného dětského světa funguje mnohem lépe, než rastr dospělých očí. Pifův pokus dosáhnout příliš mnoho věcí najednou se úplně nepovedl a je to věčná škoda, tenhle film měl ambice stát se nesmrtelným... ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Než kluk vyroste, je to docela milé. Potom mi to přišlo jako takový Adrian Mole po italsku, asi to bude představitelem hlavní role, jenž je jeho americké seriálové předloze (Adrian Mole: The Cappuccino Years) po čertech podobný. Závěr ale nabral zběsilé tempo, asi došel rozpočet, nápady nebo chuť. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režijní debut Pierfrancesca Dilibertoa, který radši používá umělecké jméno Pif zkusil velmi zajímavou věc. Zkusil vzít klasickou romantickou komedii a zasadit jí do pozadí války mafií. Mafie vraždí jenom v létě se časem dočkala i pověsti nejlepšího filmu, který se točí okolo sicilské mafie a dokonce vyhrála cenu za nejlepší komedii na 27. ročníku Europian Film Awards. I přes netradiční pojetí a několik slušných momentů má ovšem Mafie vraždí jenom v létě vady na kráse.   První polovina, která mladého Artura představuje jako malého kluka je velmi fajn. Alex Bisconti je jako mladý Arturo velmi fajn a především roztomilý a Pifovo zpracování toho, jak malý chlapec reaguje na probíhající mafiánské války je zpracováno velmi sympatickým způsobem. Jakmile se ovšem skočí do Arturova dospělého věku a Arturo najednou dostane tvář samotného Pifa, všechno to kouzlo, které pracovalo s lehkou dětskou naivitou je rázem pryč. A i když může konec celkové dojmy trochu narovnat, přesunutí do dospělosti možná nebylo nejšťastnější rozhodnutí.   Mafie vraždí jenom v létě sází především na absurdní humor. Někdy možná až příliš absurdní. Bohužel jsem se v průběhu nedokázal zbavit svého dávného pocitu, že je italský humor podobně specifický jako například humor český a i když člověk může v historii kinematografie jmenovat pár výjimek, humor nejvíce bude sedět samotným Italům.   Pif má několik zajímavých nápadů a především první polovina s dětskou optikou má skutečně kouzlo, v průběhu to ovšem začíná působit, že Pif neví, co za film vlastně chce natočit. V průběhu vlastně těch nápadů začne vytahovat až příliš, kdy na vše není úplně čas a celé to v součtu působí jako bordel. Moc tomu nepomáhá ani fakt, že má film pouze hodinu a půl a času tedy rozhodně není dost.   Řemeslně neurážející, ale ničím dvakrát atraktivní Pifův debut po první sympatické polovině vyprávěné skrze dětskou optiku přeskočí do dospělé a vleknoucí se roviny. Jen v jistém ohledu emocionálně funkční závěr film přeci jen na konci táhne nahoru a ukáže, že minimálně Pifův záměr měl určitě sílu. Jinak je to ovšem celý takový nedoprcaný, jak by řekl Jirka Langmajer..... ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Až doteď jsem si myslel, že dokonalým koncům francouzských filmů se nic nevyrovná, ale tenhle film to dokázal. Tak krásný konec plný úcty a piety jsem snad ještě neviděl. Pokud jde o zbytek, tak film má dvě poloviny dětství a dospělost. Ta děstká část je krásná, protože dává do kontrastu drsnou realitu Palerma s dětsky naivní poetikou vidění světa a dětskou láskou a právě láska a mafie jsou spojovací můstek pro obě části filmu. Ta dospělácká část jak už to tak bývá mě přišla všednější a v kontextu s první půlkou ne tolik vymazlená, ale ten nádherný závěr to všechno vynahradil. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (10)

  • Pietro Grasso, bývalý národný prokurátor proti mafii, ktorý bol v tom čase predsedom Senátu, označil tento film za najlepšie kinematografické dielo na tému mafie, aké kedy videl. (Arsenal83)
  • Príbeh je inšpirovaný Pifovou osobnou a občianskou skúsenosťou. (Arsenal83)

Související novinky

Pět dní italského filmu v kině Lucerna

Pět dní italského filmu v kině Lucerna

08.12.2014

Středoevropský festival italského filmu MittelCinemaFest vstupuje do 12. ročníku a stejně jako již v loňském roce je i letos jeho poslední zastávkou Praha. Po Budapešti, Krakově a Bratislavě zde… (více)

Reklama

Reklama