Režie:
Petr JáklKamera:
Jan ŠusterHudba:
Karel HavlíčekHrají:
Jennifer Armour, Alina Golovlyova, Jeremy Isabella, Paul S. Tracey, Debra Garza, Inna Belikova, Vladimír NevedrovObsahy(2)
Trojice filmařů se vydává na Ukrajinu s cílem natočit unikátní dokument o kanibalismu. Strašlivý hladomor v letech 1932-1933 tu dohnal spoustu lidí k děsivým činům. Nečekaně se jejich pátrání začíná propojovat s příběhem jednoho z nejzvrácenějších zločinců novodobé historie, kanibala Andreje Čikatila. Během 12 let spáchal přes padesát brutálních vražd, při nichž své oběti částečně snědl. Společně s místní tlumočnicí, průvodcem a senzibilkou se snaží odhalit tajemství domu, kde se vše odehrávalo. V opuštěném stavení uprostřed ukrajinských lesů se z filmařů i jejich doprovodu však brzy stávají nedobrovolní vězni. Stísněný pocit ve zdech domu se mění v děsivá setkání s jiným světem. Ze záměru natočit dokument se stává hrůzyplný boj o život. Nikdo netuší, kdo nebo co je TAM VENKU... (Bioscop)
(více)Videa (2)
Recenze (721)
Je sice fajn, že v Český kotlině exituje tvůrce, jenž svými filmy může prorazit i mimo Česko, což je na naše filmaře jev takřka nevídaný a já za to Jáklovi děkuji, protože např. jeho Kajínek absolutně skvělej film, kterej už jen vizuální stránkou vypadá jako americký thriller a to je prostě věc, která mě nesmírně těší.Bohužel od Ghoula jsem čekal určitě víc.Dobře natočené klišé s pár děsivými scénami, které uměly dobře zvednout srdeční frekvenci, ale celé je to natočené v hrozně nesympatické lokalitě, místy to nemá šanci udržet tempo a až na překrásnou Alinu Golovlyovou je herecké obsazení bytostně nesympatické i když herecky zvládá.Když nic jiného, může Jákl určitě konkurovat americké, španělské a třeba i ruské hororové produkci a to je prostě úžasný, ale že měl Ghoul být mnohem děsivější, to už je jiná.Velká škoda, že jako celek to vyzní hodně obyčejně, protože námět je neobyčejný a při jedný z posledních scén v lese jsem se pro jistotu podíval, jestli jsem se neposral.55%. ()
Netřeba psát o tom, kterak Ghoul vyniká v rámci české hororové tvorby, neboť v tomto ohledu takřka nemá v čem vynikat. Jákl se projevil coby moderní světový tvůrce, který má nakoukáno, má přehled o tom, co diváky ve strašidelném žánru nejvíce přitahuje, a který především dokáže zrealizovat i všechny protřelé hororové motivy na takové úrovni, že výsledek zastiňuje velkou většinu dražších a ambicióznějších, ale velmi podobných pseudodokumentárních hororů. Svižná, scénáristicky nápaditá (výborné lekačky), skvěle ozvučená a slušně gradující evropská filmařina, chytře zvýrazňující už tak dusivou atmosféru pomocí mrazivého fenoménu Andreje Čikatila. Úvod se sice dosti táhne, kanibalismus je těžce nevyužit a k postavám si nelze vytvořit natolik silný vztah, aby závěrečná část vtáhla diváka i jinak než jen zásluhou povedené stylizace, ale v rámci mohutné blairwitchovské vlny patří Ghoul rozhodně k těm zajímavějším, řemeslně vyspělejším zástupcům.. 65% ()
Ukraine Cannibal Project. Hadžime! Jákl získává body za odění do bezútěšného kimona i eskalaci napětí na tatami ve finální fázi zápasu. Rozmáhajícím se nečistým praktikám boje jako jsou zvýšená hlasitost při lekačkách či poněkud násilné zapojení ektoplasmy rostovského gurmána se ani nepokoušel vyhnout a byl za ně napomínán. Samotný zápas pak končí prohrou Jákla s limity found footage na wazari. Soremade! Hledání svatého grálu žánru nadále pokračuje.. ()
Jak to rozseknout bez zbytečných keců? No....tak předně jen potvrdím, že se nejedná o žádný thriller, protože Ghoul je čistočistým FF mockumentary hororem. V rámci tohoto subžánru můžeme asi jen stěží od Jákla (resp. kohokoliv) čekat nějaké inovátorství, takže od tohoto momentu se můžeme rozdělit na příznivce a odpůrce Found Footage. Odpůrci ať si trhnou haxnou, příznivci by měli být více, či méně spokojení. Spokojenost panuje nad prezentovaným příběhem, protože je nesporné, že si někdo dal práci s vytvořením storky s nádechem mockumentary, která oproti četné konkurenci bere výhodu ze zajímavého tématu, spojeného s rychlým a poutavým rozjezdem. Méně spokojený už jsem byl hororovými atributy, a to se schopností Ghoula postrašit, hned ale dodávám, že pár lekaček funguje skvěle a závěr už je patřičně creepy, takže mám spíš vnitřní pocit subjektivního nezadostiučinění, který přikládám v tomto případě slušně zaplněnému kinosálu a který se budu snažit napravit někdy v budoucnu při repríze v teple nočního, opuštěného domova. Druhá, už objektivní výtka směřuje k množství krve a četnosti gore, které při daném bodycountu a tématice kanibalismu považuju za hrubě nedostatečné. Srovnávat Ghoula s milionem podobných filmů nemá cenu, pouze konstatuju, že obstál hlavně díky příběhu, ve kterém se tvůrci obtěžovali s objasňováním "kdo a proč", nadprůměrně. 70% ()
Ve stylu Záhady Blair Witch se pod taktovkou Petra Jákla ml. rozjíždí napínavá hororově laděná podívaná, jejíž největší předností je osvědčený styl vyprávění (dokumentaristické pojetí), atmosferické prostředí a duchařský námět s propojením skutečného případu vraha. Vlastně pořádně nechápu tak nízké hodnocení. Podle mého názoru jde o velmi slušný počin, u kterého by nás mělo těšit, že vznikl z pera českých tvůrců. Ano, Jákl kopíruje jiné horory, nepředstavuje nám nic extra nového a sám jsem se u tohoto hororu nebál (což je co říct), ale domnívám se, že jde o zdařilou podívanou. 4* ()
Galerie (19)
Photo © Bioscop
Zajímavosti (20)
- Web Alkohol.cz připravil při příležitosti světové premiéry filmu Ghoul exkluzivní koktejl „Cool Ghoul“. (Duoscop)
- Natáčení začalo v Kyjevě a postupně se přesunulo směrem k rusko-ukrajinské hranici, přičemž se štáb několikrát dostal i na ruské území. Filmovalo se přímo v místech, kde vrah Čikatilo žil, a všichni místní obyvatelé o kanibalovi věděli. Filmařský tým se pohyboval přibližně hodinu od civilizace a často se podíval také do lesů, před kterými je místní varovali, protože se v nich mohli setkat s vlky či medvědy - štáb však neměl na výběr. Během filmování se Petru Jáklovi ml. podařilo najít i osoby, které hladomor z první poloviny 20. století pamatovaly. Kromě Ukrajiny se točilo také v Kalifornii. (Zdroj: blesk.cz) (oje)
- Režisér a scenárista Petr Jákl ml. filmové herce - autentické typy a neznámé tváře - vybíral na řadě míst po celém světě. Nejdříve začal v Kyjevě, pak Praze, Berlíně, Londýně, New Yorku a Los Angeles. Právě na posledních dvou jmenovaných místech byli hlavní představitelé vybráni. Castingy prošlo na 1 500 adeptů. (oje)
Reklama