Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (687)
po hodně vlažném začátku, kdy jsem měl víčka jako z olova, jsem vážně zdejších 90% nechápal... cca po hodině začal mít film ten správný náboj a vzbudil jsem se... :-) už kvůli vám všem a Alfredovi jsem se chtěl vydrápat na 4*, ale označení "klasika" není všechno a z tohoto filmu to prostě nezapomenutelný zážitek neudělá... jako celek nemůžu jinak než lehce nadprůměrných 60%. ()
Ani tentokrát jsi mi, Hitchi, neukázal, že jsi pánem hororů a strachu. Skvělým režisérem ano, to ti vzít nemohu, ale ta nafouknutá bublina, co lítá kolem tebe je opravdu převeliká! Přesto před tebou smekám, protože jsi dokázal odtočit dvouhodinový příběh, odehrávající se v jednom pokoji a to z jednoho okna. Pro většinu tvůrců zcela nemožné, ty jsi to dokázal a mistrně vykreslil vztah mezi dvorním hercem Stewartem a krásnou Kelly. Ale tohle není thriller, a mysterioznost už v žádném případě. Více bál u teen verze Disturbia, tady vůbec, ani náznak. Rear Window je spíše romantická pecka, zaobalená v originálně napsané krimi, kde fotograf se svojí "crew" (ošetřovatelka a milenka:) pozoruje ze svého dvoupokojáče sousedy. __ Po druhém shlédnutí beru všechno zpátky a přidávám hvězdičku. Dokonalé! ()
Dvě hodiny odehrávající se prakticky na jednom místě. Dvě hodiny vizuálního zážitku a originálně rozehraného scénáře. Alfred Hitchcock ze svých nápaditých námětů vždy dokázal vytěžit naprosté maximum. Postupným plynutím minut zvyšuje intenzitu napětí, které vrcholí v jedné z posledních scén. Nejvyšší předností tohoto filmu zůstává kamera, která svým „voyeurským“ postojem hledí do života ostatních nájemníků. Jednoznačně jeden z vrcholných zážitků v Hitchcockově tvorbě. ()
Mnozí považují Okno do dvora za nejlepší Hitchcockův film. A pravděpodobně se k nim přidám i já. Ať už kvůli Grace Kelly (pojem bohyně ani přibližně nevystihuje krásu této skvělé herečky), Jamesovi Stewartovi nebo tomu lahůdkovému finále, kdy napětí dosahuje maximálních hodnot. Zkrátka a dobře, pokud chcete vystihnout tento film jedním slovem (což zřejmě není ani dost dobře možné, ale přesto se o to pokusím) tak by tím slovem byla DOKONALOST. ()
Okno do dvora patří k Hitchcockovým vrcholům. Jak kdosi řekl, je krásnou ukázkou většiny Hitchových témat a téměř všech jeho stylistických postupů (co se týká práce s kamerou, střihem, budování napětí, omezenosti vyprávění atd.). Grace Kellyová je nádherná, Jimmy Stewart úžasně lidský, oba to herecky válejí... Okno není možná tak monstrózně atmosferické jako Vertigo, je zase na druhou stranu lidštější, jaksi bližší a rozhodně jde o čistší thriller. Snad nejlepší film pro seznámení se s Mistrem. 90% ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Film byl částečně inspirován skutečnou událostí z roku 1924, která se odehrála v anglickém Sussexu. Patrick Mahon zavraždil svou těhotnou milenku Emily Kaye. Mahon vyhodil části jejího těla z jedoucího vlaku a hlavu spálil v krbu. Jiný zdroj uvádí, že Mahon některé její vnitřnosti snědl. (Kulmon)
- Zbudovaná scéna obytného domu Larse Thorwalda (Raymond Burr) stála kolem 75 tisíc dolarů. Obsahovala 54 bytů, z toho 8 plně zařízených, do nichž bylo vidět. Měly speciální vybavení a jejich koncepce co nejlépe vystihovala osobnost jejich majitele. Na komplexu pracovalo 50 mužů po dva měsíce. (MadBigMax)
- Film obsahuje pouze diegetické zvuky: všechna hudba, hlasy a ostatní zvuky pocházejí ze světa vybudovaného filmem a jejich původci jsou přítomni na scéně. Výjimku tvoří orchestrální hudba, doprovázející první tři záběry. (Morien)
Reklama