Reklama

Reklama

Roger a já

  • USA Roger & Me
Trailer

Obsahy(1)

Jak velké automobilky „pomáhají" malým regionům. Americký dokument režiséra Michaela Moorea. Před svými veleúspěšnými filmy Bowling for Columbine a Fahrenheit 9/11 debutoval americký dokumentarista Michael Moore snímkem o tom, jak se automobilka General Motors zachovala k desetitisícům svých zaměstnanců. Jedna z největších firem v USA se v osmdesátých letech rozhodla uzavřít část svých továren, čímž během krátké doby přišlo o práci až 30 000 lidí. Michael Moore zkoumá důsledky, které měla tato skutečnost na lidi v michiganském městě Flint, odkud on sám pochází. Práce v automobilce zde byla zdrojem obživy pro většinu lidí. Uzavření továren znamenalo drastický zásah do života města, mimo jiné i nárůst kriminality a vylidnění celých čtvrtí.
Titul filmu naznačuje Mooreovu snahu spojit se s předsedou představenstva General Motors Rogerem Smithem a udělat s ním rozhovor. Třebaže Moore osvědčil svou pověstnou buldočí povahu a dělal problémy členům mnoha ochranek, získat kýžené interview se mu nepodařilo. Vznikl však rozpustile vtipný dokument o vážných tématech, odměněný řadou filmových cen. V Mooreově podání je totiž upadající městečko Flint metaforou celé Ameriky... (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (55)

Rosomak 

všechny recenze uživatele

Roger and Me má už v sobě všechny patřičné přísady, které musí mít každý Moorův film. Dokumentární zaujatost, místy vyhrocená v patos a více subjektivní než objektivní soudy. Tak vypadá začátek Moorovy tvorby. Na vrchol si bude muset počkat až do Bowling for Columbine, který považuji za jeho nejlepší film. Roger and Me působí zmateně, nevyváženě a očas i nudně. přesto jde o dobrý střed. Tři hvězdy zasloužené. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Michael se rozhodně ve svém debutu zastřeloval, brousil svůj jedinečný sarkastický styl. Existuje-li cosi jako hraný dokument, pak Moore tvoří jakousi dokumentární hru. Zárodky jeho neodolatelné demagogie lze vidět ve volbě typů zpovídaných... zejména buržuj smetánka tvoří neskutečný vzorek lidské debility a pokrytectví, na níž se tvůrce doslova pase a kterou podněcuje. Hraní si se sympatiemi diváka mu jde báječně, ale Roger a já obsahuje pouze několik míst, kde jde veškerý ven cynismus plynule, bez křeče a zasáhne naplno. Pojmenování paradoxu se Moorovi daří nejlépe v závěru. Přesto po celou dobu z neutěšeného portrétu Michaelova "hometown", rozdrceného železnou logikou kapitalismu, mrazí a nic na tom nemění ani občasná rozevlátost a usilovné dobývání lehkosti z proudu vyprávění. Právě tady se zřejmě projevuje Moorova nezkušenost, která však neústí v nějakou rozpačitost, ale spíše v upřímnost... Upřímnost, kterou třeba u 9/11 postrádám... Roger a já je dosti neotesaný dokument, jenže právě díky tomu, že tvůrce hájí své město a své lidi vyznívá tahle přidrzlá žaloba kapitálu velmi horoucně a naléhavě. Není proto zapotřebí vlezlých patetických gest, které mě osobně na pozdějším Moorovi dost vadí. Když přijde o práci jeden, je to tragédie. Když přijde o práci 30000, je to statistika. Ideologie se mění, paradoxy zůstávají? ()

Reklama

Ruut 

všechny recenze uživatele

Ach ten Michael Moore! Tento film je ještě z doby kdy dokázal vkusně a přijatelně namíchat vyvážený koktejl z faktů a svých vlastních (ani omylem nestranných) názorů. Příběh pádu jednoho bezvýznamného amerického městečka Flint, jinak Mooreova rodiště a zároveň rodiště General Motors je docela koukatelný. Místy hodně naivní a až amaterský. Ovšem hodně naivní byly i některé nápady starousedlíků na vzkříšení zašlé slávy onoho města. 70%. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Zatímco počínání George "Neumím číst a psát" Bushe sleduju bedlivým okem nepřítele, o Rogeru Smithovi jsem nevěděl nic. Takže jsem se se zájmem podíval, ale nijak zvlášť to se mnou nehnulo. Přínosem je, že nám Michael Moore (nejen v tomto filmu) programuje ukazuje Američany, kteří se ani vzdáleně nepodobají těm z hollywoodských filmů "ze života" a jsou všelijak morálně, sociálně a politicky pochroumaní. A někteří z nich k popukání - třeba žena prodávající králíky "k mazlení i na pekáč" nebo vizážistka, která po půl roce své živnosti zjistila, že sama není "jarní", ale "podzimní" typ ("Byl to pro mě šok!"). :-) Jinak mi ale připadá, že Moore v roli "muže z lidu" své objekty místy až příliš podněcuje k ještě větší sebelítosti a plačtivosti a tím zbytečně shazuje, co chce filmem říct. 60% ()

Gazy 

všechny recenze uživatele

Málokdo umí prezentovat "idylický" americký život tak, jako Micheal Moore. Ve svém debutu ještě trochu piloval svůj styl, ale už tehdy byl typicky přidrzlý, kontroverzní a prostě si s ničím nebral moc servítky a taky, že si to hlavouni z General Motors a jejich naprostá lhostejnost zasloužili, pro ně bylo 30 000 lidí bez práce jen pouhým číslem. Docela mě pobavil Mooreův velký hon na největší rybu z představitelů GM Rogera Smithe a zoufalá snaha dostat se za ním do toho magického 14. patra. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (1)

  • Kritici diela naznačili, že režisér Michael Moore zámerne pozmenil poradie udalostí, aby z predstaviteľov samosprávy urobil hlupákov. (Biopler)

Související novinky

Michael Moore dobíjí munici

Michael Moore dobíjí munici

13.09.2006

Kontroverzní tvůrce silně politicky angažovaných dokumentů dal o sobě po delší době opět vědět a nebylo to nikde jinde, než na prestižním Toronto International Film Festival, ke kterému má očividně… (více)

Reklama

Reklama