Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Před čtyřmi lety, na natáčení komedie Spikea Jonzeho V kůži Johna Malkoviche, začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman. Po úspěchu filmu nemá Charlie o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.

Hollywoodský scenáristický zázrak Charlie Kaufman se po filmu V kůži Johna Malkoviche už podruhé spojil s režisérem Spikem Jonzem, aby opět rafinovaně smísil realitu s fikcí. Hrdinou vyprávění tentokrát udělal sám sebe: sluší se však podotknout, že Kaufman ve skutečnosti nemá žádné dvojče a že se v realitě nijak nepodobá Nicolasi Cageovi. Zároveň je však pravda, že Charlie Kaufman získal cenu BAFTA za scénář (pod nímž je však podepsán s Donaldem Kaufmanem!), Chris Cooper za svůj herecký výkon obdržel Zlatý glóbus a Oscara, Meryl Streepová byla oceněna Zlatým glóbem a Spike Jonze si odvezl Stříbrného medvěda z MFF v Berlíně. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (366)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Ujetost z pera Kaufmannova. Tentokrát o něm samém. Aneb jak napsat film o adaptaci knížky a využít přitom všechna "hollywodská" klišé. Jen by mě zajímalo jaká osobnost je asi Charlie ve skutečnosti. Jediné co tomu chybí je "ujetější" režie, prostě Jonzova je až příliš obyčejná a nenápaditá. Ke Kaufmannovým věcem se tento styl vůbec nehodí (aneb Gondry to jistí). Pro mě až třetí nejlepší snímek dle jím sepsaného scénáře. PS - Vyplatí se počkat na dva dovětky po titulkách. ()

BoPo 

všechny recenze uživatele

Sledovať naživo ako vzniká filmový scenár? Ako vznikajú jednotlivé repliky? Akým vývojom prechádzajú postavy? Ako prichádzajú krízy v písaní? Ako nápad dobré. Ale prečo mám sledovať nudný film o nudnom scenári? Jo ono to je o medziľudských vzťahoch a o vzťahu k sebe samému? No a to mi má stačiť? Samé otázky a žiadna uspokojujúca odpoveď. Takže ak máte chuť na veľkú porciu metafor, prirovnaní a filozofovaní o živote, tak to si teda prídete na svoje. Ale inak, orchideja nebola nikdy tak nudná. A to je už čo povedať. ()

Reklama

Dudek 

všechny recenze uživatele

Film ve filmu, to je přesně to co se dá o Adaptaci říct. Charlie Kaufman je geniální scénárista, který dokáže pomocí vhodných slov vyjádřit téměř cokoliv. Svou genialitu a lásku k filmu nám nyní ukazuje mnohem silněji, neboť by se dala označit za jeho fiktivní biografii. Sám sebe vytvořil jako muže, který právě pochází krizí středního věku. Filmový Charlie dostane novou zakázku, má napsat scénář podle slavné knihy Susan Orleanové Zloděj orchidejí, přestože si knihu zamiluje není schopen ze sebe "vypotit" byť jednu jedinou scénu. Čím více však nad dějem filmu přemýšlí, tím hlouběji zapadá do knihy a beznadějně se zamilovává do její autorky. Což ho vede k výrazné změně příběhu, vnáší totiž do scénáře sám sebe, režiséra v krizi středního věku, který bádá nad tím, jak napsat scénář podle knihy Zloděj orchidejí. My se tak vlastně stáváme svědky originální Kaufmanovi hříčky, kdy sledujeme film, který vlastně teprve vzniká. Scénárista do filmu vložil plno černého humoru, ironie a narážek na své vlastní řemeslo, přesto že se dozajista jedná o fikci, je nutné se nad dílem samotným zamyslet, neboť tentokrát nám dá Kaufman možnost nahlédnout přímo do svého nitra, dává nám možnost dozvědět se o něm více, není však jasné, jestli nám dává možnost nahlédnout do svého pravého já nebo si pro film vytvořil novou identitu, takového Donalda Kaufmana. Pokud však ne, můžeme mezi narazit na spoustu střípků, na spoustu Kaufmanových myšlenek, neboť - a to se mnou můžete souhlasit nebo ne - se jedná o film složený přímo ze sletu idejí, které se scénáristovi líhly v hlavě. Dle mého názoru se jedná o jeho výpověď, kterou nám dává najevo názor ke svému vlastnímu řemeslu. Ať je to tak či onak, Adaptace je rozhodně velice zdařilým dílem se spoustou hereckých hvězd (Nicolas Cage, Meryl Streep, Brian Cox...). ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Já se klaním panu Kauffmanovi. Já se klaním jeho mozku. Já se klaním tomuto scénáři. Vrchol filmové mystifikace, musím se přiznat, že doted nevím, co je nakonec pravda. Existuje ta knížka? O čem je ta knížka? Má Kauffman bratra (ano, má, to jediné vím)? Existuje ten guru filmového scénáře? Ani tyhle otázky stejně ve mě nekazí celkový dojem z celého filmu. Film je geniální jak ve své výšce, šířce, ale i hloubce. Snímek komplikovaný jako samotná španělská vesnice, nakonec je v podstatě pouhou obžalobou vlivu hollywoodské produkce na kvalitní scénáře, a to zejména na Adaptace knižních bestsellerů. Cage si vystřihl perfektního životního tragéda, který neměl štěstí ani ve svém nemožném bratru. Konec filmu je už pouze zlomením vazu mým mozkovým buňkám, které jsou už tak vytíženy celým filmem. A tak se naposledy ptám. Je to dokument nebo film? ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Rozhodně velmi chytře natočený snímek mísící realitu a fikci do jedné v zásadě velmi autentické výpovědi. Určitý problém vidím v tom, že hra s fikcí do jisté míry podrývá film jako takový. (což je mj. velmi dobře vidět na rozporuplném hodnocení) Film opravdu nemůže být pouze snůška pocitů a lítostivých sebepozorování. Jistě je regulérní, vysmívá-li se akčním trhákům a podobné masové filmové produkci. Problém vidím jinde... Přestože si film z těchto trháků utahuje, nebojí se zároveň v posledních patnácti minutách reinterpretovat celý příběh vložením přesně té vysmívané akční pointy. Samozřejmě, že ne bezhlavě, nýbrž velmi chytře a s poukazem na to, že posledních 15 minut "přece psal někdo jiný", ale stejně... Samozřejmě, že jde o (postmoderní) hru s žánry, s pravdou a nepravdou, s relativností našeho vnímání. Našli bychom velmi přesné paralely tohoto přístupu v současné literatuře či výtvarném umění. Problém vidím v tom, že tím podráží nohy na kterých stojí. Je to zábavné, duchaplné, napínavé, hravé, překvapivé... ale také poněkud destruktivní... ()

Galerie (28)

Zajímavosti (75)

  • Keď Susan (Meryl Streep) hovorí s Johnom (Chris Cooper) vo svojej hotelovej izbe, je jasne vidieť kábel, ktorý vedie z jej telefónu. Ale keď rozhovor pokračuje a Susan leží na zemi, kábel zmizol. (Pat.Ko)
  • Kniha na páske, ktorá sa hrá na pozadí dodávky zlodeja orchideí, keď Susan (Meryl Streep) a John (Chris Cooper) jazdia, sa na chvíľu zobrazí na palubnej doske. Zdá sa, že ide o „Spisy Charlesa Darwina, ako ich čítal Brian O'Kelley“. Takáto kniha ani zvuková páska neexistuje. Brian O'Kelley je asistentom réžie tohto filmu. (Pat.Ko)
  • Na začiatku filmu, keď John (Chris Cooper) brodí bažinou pri hľadaní orchideí, vidíme ho až po pazuchy vo vode. Keď vyjde z vody a prichádza k nim dôstojník parkovej polície, vodná hladina na Larocheovej košeli je jasne viditeľná tesne nad pásom - asi o jedenásť palcov nižšie než bod, do ktorého bol ponorený. (Pat.Ko)

Související novinky

Spike Jonze a jeho noční můra

Spike Jonze a jeho noční můra

14.07.2008

I Terry Gilliam, obvyklý terč různých katastrof (posledně mu uprostřed filmovačky umřel Heath Ledger), by si zřejmě už dávno vpálil kulku do hlavy, kdyby se nějaký jeho projekt potýkal s takovými… (více)

Reklama

Reklama