Reklama

Reklama

Je léto a čtrnáctiletá Blaženka Borová (M. Šafránková) tráví s několika kamarádkami bezstarostné prázdniny na táboře, když je její pobyt nečekaně ukončen. Tatínek (P. Kostka), který si pro ni přijel, nese radostnou novinu – narodil se jí bráška Petřík. Jenže vzápětí se Bláža dovídá, že maminka bohužel zaplatila cenu nejvyšší. Život jde i přes nesmírný zármutek dál: Petřík zatím zůstává v kojeneckém ústavu, táta pokračuje ve své profesi taxikáře a náhle dospělá Blaženka přebírá maminčinu roli v domácnosti. Učí se vařit, prát, nakupovat. Najednou jí připadá spousta věcí neznámá, nepřátelská, a tak si vytvoří svůj imaginární svět osamělého Robinsona Crusoa, který jí pomáhá tyto překážky zdolat. A vedle chápavého taťky je tady i hodná a milá sousedka Tonička (J. Obermaierová), která jí podá pomocnou ruku a pomáhá jí v domácnosti. I spolužák Jarda (V. Dlouhý) si všimne, jak to Blažence sluší, a velmi rád ji učí jezdit na kole, které se teď stává dívčiným toužebným, ale nedostupným přáním. Měsíce ubíhají a je tu předvánoční čas, první bez maminky. Blaženka navíc velmi onemocní. Nakonec se ale vše v dobré obrátí… (Česká televize)

(více)

Recenze (68)

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Vcelku působivé československé drama, které stojí převážně na dobrém výkonu Miroslavy Šafránkové a charismatickém Petru Kostkovi. Mladá dívka je vytržena z dětského tábora (mimochodem čumím, že v té době prošly cenzurou záběry mladých dívek v prosvítajících plavkách - no spíš košilkách…) a je nucena se postavit čelem ke ztrátě své matky a péči o domácnost…Pro někoho možná nudná záležitost, ale i vzhledem ke krátké stopáži a samotnému scénáři se to dá přežít vcelku v pohodě. Originální starou verzi jsem však dosud neviděl, takže nemohu posuzovat a srovnávat… ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Film je v první řadě o skvělé Miroslavě Šafránkové, která postavu Bláži vybavila pestrou paletou emocí. Ale ani Kachyňova režie rozhodně není nezajímavá. I přes smutný realistický námět ani zde (alespoň v některých scénách) nechybí jeho typická poetičnost. Trošku nechápu to nízké hodnocení. Přijde mi, že je to hodně kvůli autorce předlohy komunistické spisovatelce Marii Majerové a předsudkům, které vůči její knize řada lidí má. ()

Reklama

standsiller 

všechny recenze uživatele

Veľmi sa mi páčila kamera a strih. Celé to pôsobilo ako studená báseň o ľudskom nešťastí v svete očí dospievajúceho dievčaťa. Miroslava Šafránková sa na túto rolu hodila. Príbeh veľmi pútavý nebol, ale bol zafarbený celkom dobrým scenárom. Chcelo to trochu viac realistickosti. Chvíľami som mal dokonca problém so zaradením doby, lebo tam nebol ten správny smrad. Najdôležitejšia scéna je pre mňa keď sa snaží rozložiť oheň v piecke. Jednou rukou sa jej to podarí, ale na tretí krát, následne sa celá izba zahalí do dymu. Dvoma rukami založí oheň hneď na prvý krát. Dcéra a otec sami pre seba. Nie bohatí, nie chudobní, ale nad všetkým svietila " Bláža" so svojou hlavou v príbehoch. Otec s Blážou sa mi dosť podobali na syna a otca ktorý hral na husle. Vyzerali rovnako šťastní i keď mali o dosť menej. ()

EKLEKTIK 

všechny recenze uživatele

"Ty týdny marné práce, v kterých jsem byla často, na pokraji zoufalství." Jak jsem psal už v komentáři k černobílé verzi z roku 1956, režiséra Pleskota, Tvrzníková i Šafránková nepřirozeně přehrávají a tato verze působí, oproti té starší, hektickým až nevyrovnaným dojmem. Možná měl pan Kachyňa s natáčením počkat čtyři roky a do role Bláži, obsadit Ditu Kaplanovou, které by v té době bylo třináct let a která by se na tuto roli, hodila víc. ()

PollyJean 

všechny recenze uživatele

Kdo jiný než Kachyňa by zvládl tak civilně a přitom silně pojednat některé hodně citlivé okamžiky (oznámení o smrti matky, o nemožnosti návratu do školy atd.). Jen ten konec byl možná až příliš rychlý - a následná radost Bláži se podobala spíše útěku zpět do vysněného ráje. Mimochodem na několika místech se mi zazdálo, že slyším hudbu z Malé mořské víly. Zd. Liška si tam zjevně pár motivů odnesl právě z tohoto filmu... ()

Galerie (9)

Zajímavosti (4)

  • Debut pro patnáctiletou Zlatu Adamovskou. (M.B)
  • Scény na vodě se filmovali na Seči, dále se točilo v Praze a v Říčanech. Scény u moře se točily v Bulharsku u města Sozopole. (M.B)

Reklama

Reklama