Příběh chlapce z chudé venkovské rodiny, který v šesti letech následkem dětské obrny ochrnul. Díky vlastnímu odhodlání a silné vůli se za pomoci kamarádů vrátí ke své lásce, jízdě na koni. (Magic Box)

Recenze (132)

kacaabba

V rámci školního projektu vybrali pedagogové českého jazyka právě toto filmové zpracování "povinné četby" od A. Marshalla. Čekal jsem u žáků 7. tříd úplný propad tohoto filmu. Ani jsem se na ten film nechtěl podívat dopředu, říkal jsem si, že mi bude stačit, až to uvidím ve škole. A viděl jsem... a zíral jsem a vlhly mi oči, a fandil jsem tomu "usmrkanci" a byl na něj hrdý jako kdyby to byl můj vlastní kluk... Získal si mne nejen ohromě milý a přesvědčivý výkon Vládi Dlouhého, ale i vše kolem toho: střih, kamera, scénář, režie. Smutný přííběh se silným akcentem na osobní statečnost a houževnatost, to vše prosycené nadějnými vyhlídkami. A ještě k hodnocení: moc se to líbilo i žákům, žádný propadák to nebyl, naopak. Učitelé mohli být spokojení, že děcka viděli něco z povinné četby, co se povedlo a přijali ji. Glosa na závěr: zamrazilo mne, když Vláďův filmový táta, poté, co ho vyhodili z práce kvůli závislosti na alkoholu, dával synkovi dobrou radu, aby on nepil jako táta... To se Vláďovi v tom reálném životě naplnit nepodařilo. A není to soud, ani mravokárně zdvižený prst, je to jen povzdechnutí. Sám jsem na alkoholu byl závislý, a nesnažil jsem se o to. Byl to jen vedlejší produkt toho, co jsem žil, a jak jsem situace řešil. ()

Autogram

Kachyňa je expert na ťažké témy a tak ma začiatok filmu prekvapil, aká selanka to je. Idylka s koňmi na dedine, chlapec ani veľmi nevystrája, len kamera otravuje farebnými filtrami, ktoré sú zároveň jeho hračkou. Už keď som to chcel vypnúť, prichádza zlom a to som sa už od obrazovky neodtrhol. Z detskej rozprávky je zrazu dráma ťažká aj pre dospelého. Peknými a hlbokých scénami Kachyňa nešetrí, len tej dychovky je možno priveľa, ale v závere slza spadla nielen symbolicky na kvietok, ale takmer aj u mňa. ()

Narciska

Bylo by to pěkné. Oceňuji zejména zajímavé herecké výkony a nečasté ztvárnění závažného dětského onemocnění. Co mě však vyloženě rušilo, byly ty mažoretky v mužském podání a monotematická hudba s nimi spojená a různé důrazy tu na detail, tu na monolog vypravěče, jež tříštily celou kompozici. Celou dobu jsem si ale říkala, koho mi ten chlapec připomíná a pak mi došlo, který herec z něj vyrostl. Ať odpočívá v pokoji. ()

kajas

Na můj vkus příliš artové (pohled skrz barevná sklíčka pobaví jednou, podruhé, ale potřetí už spíše otravuje), Liškův neustále se opakující "cirkusový" motiv mě velmi rušil a a nějaký spád vyprávění nabralo až s chlapcovým onemocněním (v polovině filmu!). Objev Vladimíra Dlouhého, jednoho z nejtalentovanějších herců jeho generace, je tak jedinou věcí, proč bych se na snímek měla někdy podívat znovu. ()

Taninaca

Maminko, kdo to tady tak uhání na tom koni? To je přece náš chlapec. Krásný příběh Alana Marshala, kterého se ujal (a já jsem za to strašně ráda) Karel Kachyňa. Marshalova kniha je natolik vděčným dílem, že by se mi dost možná líbilo i zpracování nějakým cizím režisérem, ale Kachyňovo pojetí ve mně probouzí ten nepopsatelně milý pocit, který vyvolá jedině dobře odvedená česká práce. ()

Zajímavosti (16)

• Dle pamětnice natáčení paní Srchové k nim jednoho dne přiběhla Zdena Hadrbolcová, která hrála Adamovu matku, protože si nutně potřebovala půjčit vejce. Režisér chtěl natočit scénu, ve které bude smažit lívance, ale copak by to bez vajec šlo? Herečka si tak měla dupnout nohou a říct, že dokud nesežene vejce, nebude se dále točit. (HawkeyP)
  • Když se byl Michal Dlouhý po dvaceti letech podívat na místa natáčení a vstoupil do ohrady mezi koně, obestoupili ho přátelsky, jako by si na něj pamatovali, což ale k uplynulému času už není pravděpodobné. (sator)
  • Alan Marshall, autor knihy, podle níž byl film natočen, byl s adaptací svého románu velice spokojen. Napsal v tomto smyslu režisérovi řadu nadšených dopisů a nakonec i osobně navštívil Československo. (raininface)