Reklama

Reklama

Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)

Videa (1)

Trailer

Recenze (218)

Flego 

všechny recenze uživatele

Po dlhých rokoch som si opäť pozrel tento film a musím mu pridať hviezdičku. James Dean v úlohe rebela túžiaci po otcovskej láske a uznaní je strhujúci. Žiadni z hercov za ním nezaostáva, skúsený Kazan takto vytvoril vynikajúcu drámu, keď dokázal obnažiť ľudskú dušu, túžby a dal im až biblický rozmer. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Když jsem si film pouštěla, nevěděla jsem nic moc víc, než že je to podle Steinbecka a že hlavní roli hraje James Dean. Se spisovatelem mám ten problém, že ač se mi líbí náměty, které si vybírá, většinou mi přijdou pohřbené a zkažené přílišným patosem, potažmo sentimentem, což v sobě sice odráží vkus doby vzniku, ale dneska je dneska a já jsem já a já to nemůžu překousnout. S Deanem jsem měla ten problém, že jsem znala jenom jeho pověst a ne jeho schopnosti. Po shlédnutí snímku jsem absolutně spokojená. S postavami, jak s Calem, tak s Abrou, jsem se nečekaně ztotožnila, v tom je myslím ta opravdová nadčasovost, lidé jsou pořád stejní. Pocit z filmu ještě umocnilo srovnání s filmem James Dean z roku 2001, který pojednává o hercově životě i o natáčení právě tohohle filmu. ♥♥♥ ()

Reklama

hippyman 

všechny recenze uživatele

no já nevim, jednoduše to nějak nefungovalo... celé se to moc táhlo, tolik opěvovaný Dean mě nijak extra neuchvátil, sošku za nejlepší herečku ve vedlejší roli taky moc nepobírám. knihu jsem nečetl, asi bych se měl stydět, ale upřímně řečeno, tenhle film mě ani moc nenabádá to napravit... prostě nuda. je mi líto, zklamání. 50% ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

,,Kain povstal proti svému bratru Ábelovi a zabil jej. Poté odešel a usadil se v zemi Nód, na východ od ráje..." Se slavnou filmovou adaptací části stejnojmenného románu Johna Steinbecka z roku 1952 přichází jeden z velikánů světové režie Elia Kazan, sám významný autor a spisovatel (jeho nejslavnější knihou je patrně legendární Tichá dohoda demaskující podstatu amerického snu...). Na základě aluze k biblickému mýtu o Kainovi a Ábelovi je vystaveno velké klasické drama tázající se po podstatě dobra a zla, variací jednoho z nejstarších archetypů - duality dvou černobílých bratrů (oba bratři mají velmi návodová jména - Cal (Kain) a Aron (Ábel)), dochází tvůrci k zajímavé reflexi původního významu - pakliže v Bibli zabije Kain Ábela kvůli žárlivosti, neboť Bůh si vybere pouze Ábelovu oběť a Kainovu ignoruje, smyslem je ale ukázat, že Hospodin to udělal záměrně, neboť dobře věděl o vnitřních dispozicích budoucího vraha (každý si může zvolit NEZABIJEŠ, tím se lišíme od zvířat), nyní se Cal, doberoucí se otcovy lásky a zájmu až v samém finále snímku, dá vnímat jako oběť podivně pokřivených poměrů v rodině, kde se etické (biblické) axiomy nadřazují projevům citu a empatie. Tedy spíše než velké a symbolické biblické podobenství je Kazanův snímek strhující filmovou metaforou nedostatku lásky, pochopení, prostého zájmu...tedy dysfunkční rodiny. Elia Kazan natočil snímek skutečně silný, působivý, s neotřelými formálními postupy (většinu filmu statická kamera se náhle ,,nakloní" a ,,rozhoupe", čímž odráží úzkost a nejistotu hlavního hrdiny - vynikající scéna na houpačce v závěru filmu) a s Jamesem Deanem (kterého tak Kazan objevil pro film) v hlavní roli, jenž byl za svůj výkon dokonce nominován na Oskara a vznikla tak jeho legenda, legenda mladého muže, který si nese stigma svých filmových rolí - rebelů bez příčiny... Podobné filmy: O myších a lidech, Hrozny hněvu, Rebel bez příčiny, Obr / Gigant ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Asi zde budu za škarohlída, snad i za barbara... John Steinbeck je můj nejmilejší americký autor. Mám doma (a samozřejmě jsem četl) od něj všechny knihy co u nás byly vydány. Miluji dobu kam sází své romány jimiž je povětšinou Amerika dvacátých a třicátých let. Amerika chudých a tvrdě dřících farmářů, námezdních dělníků, sezónních česáčů ovoce, tuláků....Steinbeck miloval tyto prosté hrdiny a navzdory tehdejší módě jim věnoval své romány čímž zprvu působil všeobecné pohoršení.... Na východ od ráje byla tou první a asi i nejkrásnější. Zde už Steinbeck spisovatelsky velmi vyzrál. Táta mi ještě na sklonku komunismu vyprávěl o skvělém filmovém zpracování s ,,rebelem" Deanem... Urputně jsem čekal až se k filmovému zpracování dostanu plný očekávání, zvědavosti a i touhy. Tak se také stalo ale já byl zklamán. Film převypravuje a to ještě neúplně knihu respektive její první část. Snad je to tou už jinou (novou moderní) dobou kdy jsem film viděl, ale ani film, ani Dean na mne nijak nezapůsobili. Tehdejší vzor rebela trochu vyčpěl... Zpracování je hezké, ale to je málo. Snad vidět to tenkrát v šedesátých někde v kině v barvě, snad bych byl uchvácen Kazanovým zpracováním rodu Trasků v údolí Salinas.... Je zajímavé, že táta to po letech cítil podobně a vliv na něj nemělo až tak zpracování jako spíš vzpomínky na tu dobu a jistý sentiment.... Timšel * * * . ()

Galerie (83)

Zajímavosti (18)

Reklama

Reklama