Kamera:
Pedro SoteroHrají:
Bárbara Colen, Udo Kier, Sônia Braga, Thomas Aquino, Chris Doubek, Jonny Mars, Tony Ramos, Karine Teles, Antonio Saboia, Brian Townes, Alli Willow (více)Obsahy(1)
Lehce psychedelický western z blízké budoucnosti... Městečko Bacurau zející v divokém brazilském vnitrozemí truchlí nad ztrátou vůdkyně Carmelity, která zemřela ve věku 94 let. O několik dní později si místní obyvatelé všimnou, že jejich vesnice záhadně zmizela z mapy světa a nad hlavou jim krouží drony ve tvaru UFO. Vlek napjatých událostí se rozjíždí. Objeví se zlé síly, které je chtějí vyhnat z jejich domovů, a zanedlouho do města dorazí skupina ozbrojených žoldáků. Vesničané, kteří se svými až mytickými charaktery tvoří autonomní společenství, rázně čelí vnější hrozbě... (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (78)
„Kde všichni jsou?! Musí tu někde být!“ Blíž, než si myslíš, „nácku“…Bacurau je jiné. Vůbec nejlepší na něm je, že stále nevíte, co vlastně sledujete (já však vzal s povděkem hlavně fakt, že snímek není „sci-fi“ v tom smyslu, kterého jsem se obával). Bacurau je svérázný, lehce zaostalý zapadákov se soudržnou komunitou (která se „nezdá“). Už jen ta „vlajkonoška“ v podobě doktorky, jež vyhlašuje o zesnulé, že je kurva, dává od oka přesné diagnózy („Migrény, nevolnosti, je mi na umření…“ - „To bude kocovina.“), nechává v nemocnici přespávat ožraly či vyhrožuje odřezáváním mužských údů. Ostatní postavičky by též vydaly na pár řádků. Velký klad (ale současně i zápor) filmu je to, že má na vše čas. Mistrně využívá ticha před bouří, buduje atmosféru izolace, stísněnosti a pozvolného napětí…jen škoda té rozvláčnosti. Každopádně jde o překvapivě zábavnou, moderní „westernovou vybíjenou“ (bez míče, ehm). A závěr? Dlouho jsem neměl takový pocit zadostiučinění a škodolibosti. Za mě slušné 4*. „Bacha lidi! Místní asi budou ozbrojení…“ ()
Dlouhou dobu jsem měl pocit blízký tomu, který mám při sledování Schormova filmu Den sedmý - osmá noc. Tady se ale od náznaku podobenství nenásilně přechází k akčnímu westernu, a nakonec jsem si nemohl nevzpomenout na Tarantina. Tenhle obecně přeceňovaný režisér ve srovnání s Bacurau prohrává na celé čáře a nepomůže mu ani z hlediska kvantity jasné vítězství v záplavě krve a rádoby vtipných keců o ničem, tak typických pro jeho filmy. Pro mě osobně moc příjemné překvapení z Brazílie. ()
„Tohle je jen začátek.“ Přesaďte Den sedmý, osmou noc od Schorma do prostředí brazilského sertăa, přidejte tropikalismus, italské westerny a americké béčkové filmy (zejména akce a sci-fi), politickou satiru, elektronickou hudbu, extrémní násilí, karnevalové míchání nesourodých prvků, (bachtinovskou) logiku excesu, grotesknosti a tělesnosti, nerozlišování mezi kategoriemi „vysokého“ a „nízkého“ umění, mix kritiky společnosti a utopické vize komunity zachovávající tradice brazilské kultury a Uda Kiera... a stejně budete mít jen mlhavou představu, jak moc zvláštní tenhle film, vzpírající se stejně jako titulní vesnice hladkému spojení různých kultur, ve skutečnosti je. Jeden z nejvýraznějších a nejvíce osvěžujících, ale zároveň nejhůře popsatelných filmových zážitků roku. 80% ()
Takove zanrove veletoce jsme tu dlouho nemeli. Bacurau zacne jak klasicka poklidna festivalovka o tezkostech nejakych domorodcu a pomalu ale jiste se z ni stane neco jak od Tarantina. Krasna kamera, sympaticti herci, skvele napsany scenar a neokoukane prostredi z toho delaji opravdu podivne krasny zazitek. ()
Po pomalejším rozjezdu velké překvapení, které jsem si zálibně užil. Možná jsem měl něco podobného čekat, pokud vezmeme v úvahu úvodní scény filmu, kde cisterna rozjíždí rakve rozsypané po silnici. První polovina vypadá jako nějaká sonda do sociálního života vesnické komunity na brazilském zapadákově, ale pak se vše zvrhává v agresivní survival&vengeance pod tlakem blížícího se nebezpečí v podobě karikatury amerických turistů, kteří si přijeli zalovit domorodce. Smrt místní matriarchy ze začátku filmu jako by s příběhem vůbec nesouvisela, pokud nešlo o znak toho, že vesnice přestává být v očích místní správy vnímána pod jakousi ochranou. [Rakkautta&Anarkiaa 2019] ()
Galerie (29)
Zajímavosti (4)
- Natáčení probíhalo v Brazílii, konkrétně v Parelhasu, Sertão v Rio Grande do Norte. (ČSFD)
- Celosvětová premiéra filmu proběhla 15. května 2019 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)
- Po představení na Festivalu v Cannes film sklidil sedmiminutový aplaus. V kontextu napjaté politické situace v Brazílii režisér Kleber Mendonça Filho v portugalštině přede všemi pronesl: "Tento moment je velmi důležitý pro naši zemi. Tenhle film je o odporu, o vzdělání, o tom, jaké je to být Brazilec ve světě." Film si z Cannes odnesl Cenu poroty. (Zdroj: ČSFD)
Reklama