Režie:
Clint EastwoodScénář:
Todd KomarnickiKamera:
Tom SternHudba:
Christian JacobHrají:
Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Mike O'Malley, Anna Gunn, Jamey Sheridan, Ann Cusack, Molly Hagan, Holt McCallany, Chris Bauer, Patch Darragh (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V lednu roku 2009 se svět stal svědkem „zázraku na řece Hudson", když kapitán „Sully" Sullenberger (Tom Hanks) nouzově přistál s poškozeným letadlem na ledových vodách řeky Hudson a zachránil tak život 155 pasažérů na palubě letadla. Přestože veřejnost a média mluvila o ojedinělém činu dokazujícím jeho letecké dovednosti, probíhající vyšetřování hrozilo zničit jeho pověst a kariéru. (Freeman Ent.)
(více)Videa (8)
Recenze (917)
"Nebola to havária. Bolo to pristátie na vode." Asi ešte väčšia nuda, ako starší Eastwoodov hit Americký ostreľovač, hoci po charakterovej stránke ma to bavilo predsa len o čosi viac, nakoľko Hanksov kapitán lietadla je na rozdiel od vytretého snajpera Bradleyho Coopera sympatický, ľudský a príjemne obyčajný. Tým by sme však pomaly ale iste s plusmi končili. Nie je to zlé, len ma to strašne nebavilo a nudilo, našťastie to malo len osviežujúcu hodinu a pol, za čo Clintovi treba uznanlivo potľapkať po pleci, lebo mnohí režiséri nevedia triezvo odhadnúť "správnu" minutáž a ich filmy často trvajú aj o hodinu dlhšie, než by mali. Tu nie. Tu je to naozaj tak akurát. Aaron Eckhart bol fajn (no jeho fúzy pôsobili dosť obludne, nechcem povedať hororovo) a ústredná havária bola presvedčivo nakrútená. ()
Hraje si to na dekonstrukci amerického hrdinství, i když ho to staví v té nejzákladnější a nejklišovitější formě. A vzhledem k tomu, že jde o adaptaci knihy samotného Sullyho, se nejde ubránit dojmu, že tenhle "hrdina od vedle" je dost full of himself. (Osobně mám vůbec problém s tímhle pojetím hrdinství - hrdinou je člověk, který dobrovolně udělá něco, co mu může přinést nepohodlí nebo újmu, aby pomohl druhým, ne pilot, který v krizové situaci dokáže přistát. To ho dělá mistrem ve svém oboru hodným ocenění za svůj úsudek a schopnosti, ale jestli hrdinou? Hrdinou by byl, kdyby věděl, že se to letadlo dostane do takové situace, a přesto se rozhodl do něj nastoupit, aby zachránil cestující.) Jinak vykreslení vyšetřovací komise jako antagonistických inkvizitorů (vůči němuž se vymezil i skutečný Sully, který sám říkal, že ti lidi jen dělali svojí práci a dělali ji zcela adekvátně a pro dobro všech) ukazuje, že Eastwood nic nedekonstruuje, prostě dělá rutinní soudní drama. ()
,,Hovoří k vám kapitán, držte se - bude náraz! '' ----- Jako leteckej fanda samozřejmě vím, že se s letadlem na vodě přistát dá. Za druhé světové to zažil nejeden pilot, nebo dokonce celá osádka nějakého toho těžkého bombardéru často až desetičlenná. Jenže kluci pokud letadlo nešlo hned jak šutr dolů se na ditching připravii. Opustili bojová stanoviště a pěkně se připravili v trupu u nouzových výlezů navíc dokonale proškoleni co má každý dělat a co vzít sebou ven. Nejeden bombarďák měl dokonce po dosednutí na vodu k dispozici samonafukovací plováky, které po nějaký čas udržely letoun na vodě... Když jsem však tehdá v lednu 2009 viděl ve zprávách tenhle příběh, hned jsem před Sullenbergem musel smeknout. Sednout na vodu s autobusem se 155 lidmi včetně dětí a starých lidí, klobouk dolů. Je to frajer, je to borec a je to hrdina jako hrom - řekl jsem si tehdá. Jistě. Určitě měl ten den kliku, ale lecos z toho také měla na svědomí pevná mysl a výcvik starého kozáka, co už měl něco nalétáno. A to vše když je průser se počítá. A tohle byl pořádný průser! Je fajn, že Sullenbergovi vysekl tímto filmem Eastwood poklonu. Právem si jí zaslouží! Vždyť kolik tu už bylo filmů s touto tématikou, počínaje Haileyovým Letištěm, Blockovým románem May Day a tuctem filmů ze sedmdesátek na toto téma. Tenhle scénář ale napsal sám život a je to scénář skoro těžko uvěřitelný. Tom Hanks dal kapitána skvěle. Jen mne trochu mrzelo, že ta závěrečná radiokomunikace nebyla puštěna v originálu. Za Hanksovou tváří se totiž skrývá skutečný Sullenberg a ten by si dle mého zasloužil ve filmu alespoň v něčem dát punc skutečnosti. Jinak hrané je to celé skvěle, film dobře jede i když někdo možná klasiku a tedy seznamovačku s jednotlivými cestujícími, rozhovory v kokpitu a pak detailní popis událostí po srážce s hejnem hus. Po dlouhé době jsem se u filmu třásl napětím a v tom jsem byl vlastně celý film. Závěrečný vtip Sullyho co-pilota mi přišel fakt vtipný a stejně jako z vyšetřovatelů, ze mně to napětí spadlo. Tohle se mnou už dlouho žádný film neprovedl a proto nemohu jinak! Dávám za 5 zlomených lopatek. * * * * * ()
"PŘISTÁNÍ NA VODĚ NIKDO NEPŘEŽIJE." U tohohle filmu jsem brečel jako želva postříkaná slzákem. Já se tedy u katastrofických filmů dojímám pravidelně, protože pohled na lidi chycené v smrtelné pasti a loučící se se životem nebo o něj do poslední chvíle bojující (a nejen o ten svůj) se mnou vždycky pohne. A v které situaci nebo obraze se to lépe koncentruje, než v padajícím letadle, kde má jeden člověk v pilotní kabině v rukou životy stopadesáti vyděšených lidí bezmocně se krčících za ním? Ale SULLY je něco víc než patetická katastrofická podívaná - je to film o zázraku. Skutečném zázraku. A to film, který ten zázrak precizně zachycuje, když ho nahlíží z několika stran a celou dobu ho nepříjemně napínavě zpochybňuje. Skutečně zvolil charizmatický a sympatický profesionál tu nejlepší možnost a všechny zachránil a nebo chyboval a jen náhodou nikdo nezemřel? Opravdu jde o zázrak nebo o selhání? Tom Hanks, který se na hraní hrdinů z lidu specializuje, je jako pochybnostmi se trápící kapitán sázka na jistotu, která ale perfektně vyšla. Jestli mi někdy půjde o život, snad bude Tom Hanks po ruce. ()
Přesně takový Eastwood, jak ho máme nejraději. Strohý, úsporný, přímočarý a tentokrát i skoro bez patosu. Rekonstrukce známé události v jeho podání není tak drtivě autentická, jako United 93, ani klasicky filmově podaná jako třeba The Flight. Pohybuje se na hraně, někde mezi tím a daří se to skvěle. V podstatě bez hluchého místa, co záběr to zátah kupředu. Scéna havárie neskutečná jak atmosférou, tak trikově. Další z filmů, kde spičková forma není berlička při nedostatku scénáristické hmoty, ale slouží přesně tam, kde se to očekává. Což se u filmů takovéhoto naturelu stává velmi zřídka. Nebýt Hankse správňáka na 126tý způsob (už to trochu unavuje) a závěrečných 30-60 sekund, bylo by to takřka dokonalé. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (22)
- Na plátna se vrátili skuteční záchranáři z osudného dne. Vedle toho, že se filmoví tvůrci rozhodli pro natáčení vybrat skutečné prostředí, ve kterém k události došlo a natočit co nejvíce exteriérů v New York City, snažili se také zapojit do filmu co nejvíce jeho obyvatel, kteří tam onoho dne byli. Neznamenalo to pouhé dotazování na to, co si z oněch událostí pamatují, ale také angažování mnohých z těch, kteří se zúčastnili záchranných akcí, aby si zopakovali svou práci před kamerami. Letečtí i vodní záchranáři a několik pracovníků Červeného kříže a dalších dobrovolníků se vrátilo na scénu, aby si zopakovali hrdinství, které onoho dne prokázali, a dále tak podpořili to, co si při mnoha příležitostech uvědomoval i sám kapitán Sullenberger: že šťastný konec není zásluhou pouze jednoho rychlého a vyrovnaného jednání jedince, ale také osobní statečnosti mnoha lidí. (Richie24)
- Film sa nakrúcal na 65 mm digitálnu kameru ARRI ALEXA 65 IMAX, ktorú len nedávno vyvinula a upravila nemecká spoločnosť Arri Rental v spolupráci s korporáciou IMAX. (classic)
- Nakrúcanie filmu sa začalo 28. septembra 2015 v New Yorku. Dňa 15. októbra nakrúcanie prebiehalo v Atlante, kde budova v centre mesta bola premenená na hotel v New Yorku. Pokračovalo sa v Severnej Karolíne, Los Angeles, na vojenskej leteckej základni Holloman v Novom Mexiku a v meste Kearny v New Jersey. Nakrúcanie sa skončilo dňa 29. apríla 2016. (classic)
Reklama