Režie:
Tereza NvotováKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Jonatán PastirčákHrají:
Vladimír Mečiar, Tereza Nvotová, Milan Žitný, Fedor Flašík, Fedor Gál, Ladislav Snopko, Petr Pithart, Michael Kocáb, Tom Nicholson, Martin M. Šimečka (více)Obsahy(1)
Dokumentární snímek Mečiar, který v produkci HBO Europe a společností PubRes a Negativ natočila režisérka Tereza Nvotová (Ježíš je normální!), sleduje bývalého slovenského politika Vladimíra Mečiara a jeho dopad na slovenskou společnost včetně osobního života autorky. Té byl v době Sametové revoluce jeden rok. Po pádu komunistického režimu se do konkurzu na ministra vnitra přihlásil do té doby nikomu neznámý právník z maloměsta – Vladimír Mečiar. Ten se po výhře dostává až na politický vrchol, odtud vládne zemi bez skrupulí a za pomoci v demokratickém zřízení těžko pochopitelných praktik. Na pozadí rozdělování Československa si Tereza se svými kamarády hraje na politiky s Mečiarem v hlavní roli. Snímek Mečiar nepojednává jen o jedné etapě slovenských dějin. Popisuje univerzální a v současnosti velmi aktuální téma, podobný archetyp politika se objevuje po celém světě. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (148)
Čo týmto chcela Terezka povedať? Chcela len podať historický exkurz v podobe dokumentu? Chcela priblížiť mladej generácií uja Vlada? Chcela sa zviesť na sláve Únosu? Rozhodne sa na dokument dá pozerať z rôznych uhlov, ale tak či onak, od objektivity to malo veľmi ďaleko. Dobré na zaspomínanie, objasnenie pár detailov a hlavne, že to nemalo prestrelenú minutáž a nezmyselné dokumentaristcké zábery. 3 z 5 ()
Je to smutné připomenutí jací vlastně jsme... Nepoučitelní ! A jak si s našimi životy zahrává marketing! Jak to racionálně shrnuje Fedor Flašík. Za vším jsou emoce - když dokáže svou kampaní zaujat 20% zájemců, aby "koupili" jeho produkt, většinou to stačí i k volebnímu úspěchu. Stejné náhodné hodnotící komentáře spotřebitelů - voličů Mečiara a po letech pak Fica - oba produkty stejné marketingové kampaně - to je fak děs! Obzvláště v současné době, kdy v Čechách prožíváme možná něco podobného... ()
Šup do archívu, šup na pokec s Mečiarem, šup na pokec s někým jiným, šup do archívu, šup na pokec s Mečiarem a pak tak nějak přišly závěrečné titulky. Můžeme konstatovat, že Nvotová svižně seskládala puzzle z historických fragmentů a příliš se nezatěžovala tím, jestli jednotlivé dílky k sobě pasují. Občas měla štěstí a samovolně to vyšlo. ()
Toto dielo treba vnímať, podľa môjho názoru, v dvoch rovinách, po prvé, ako dokument, ktorý sa zaraďuje medzi všetky ostatné dokumenty v rámci žánru, po druhé, ako historickú rekapituláciu jednej osobnosti, ktorá sa dostala k moci, a ktorá zmenila životy. Nás všetkých. Kombináciou oboch možností vznikol film MEČIAR. Technické spracovanie zvládnuté na jednotku, dĺžka úplne adekvátna, výborná prehľadnosť medzi rozhovormi, dobrý nápad s rozprávačskou technikou režisérky, záver na zamyslenie, ktorý zároveň vytvára rôzne úvahy smerom do budúcnosti. Otázkou stále ostáva, či to vôbec bolo na niečo dobré. To, že na čo, a pre koho, ukáže až čas. Ja hovorím, že áno. Bolo. Piatu hviezdu uberám iba z neistoty, že sa mýlim. ()
Ako dokument je "Mečiar" okey, dokáže to človeka zaujať, no mám pocit, že nič nové to človeku nedá a ani Mečiar sám tu toho moc nepovie. Nemyslím si, že ide o zaujatý dokument, skôr o zrekapitulovanie určitej histórie, ktorú poznáme a keď sme dospelí, tak jej už dokážeme aj trošku porozumieť. Páči sa mi, že film nebol moc dlhý, no na druhú stranu sú tu udalosti, ktoré film trošku ešte okomentovať mohol. Najmä čo sa udialo po páde Mečiarovej vlády. Ako jeho kandidatúra na prezidenta, až by sme prešli k absolútnemu pádu HZDS. Ale v rámci toho čo sa dozvieme to ukazuje Vladimíra Mečiara ako charizmatickú osobnosť, silného vodcu a súčasne človeka, ktorý nevedel akceptovať fakt, že jeho dni raz skončili. Myslím si, že je to okey, no najviac ma mrzí, že nič nové to neprinieslo. Hodnotenie: B- ()
Galerie (32)
Zajímavosti (3)
- Nvotová dokument nejprve natočila jako středometrážní bakalářský film na FAMU a v roce 2013 jej s velkým ohlasem uvedla na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Tvar postupně rozšířila do podoby celovečerního snímku, ze 100 hodin natočeného materiálu a 250 hodin archivních záznamů ani tak všechno použít nemohla. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama