Fotograf z Mauthausenu

• Španělsko El fotógrafo de Mauthausen (více)

Katalánský vězeň v nacistickém koncentračním táboře využije své práce v kanceláři, aby ukradl negativy fotek zdejších hrůz. Podle skutečných událostí. (Netflix)

Recenze (37)

Nach

Spíše televizní film se skvělým castingem a na malém prostoru ucházejícně vykresleným režim tábora Mauthausen. Bohužel ale když půjdeme do hloubky věci, zjistíme, že ve své hloubce není důkladný. Předně mi dovolte sdělit, že jsem osobně v Mauthausenu byl. A o ten tábor jsem se velice zajímal. Španělé ho prodávají jako koncentrák, kde byli hlavně Španělé, což je velký kec. Ano, byli zde, ale šlo o menšinu. To je první bod. Druhý bod spočívá v lacinosti snímku. Řada hrůzných výjevů i samotného fungování tábora by fungovala v davových scénách. Ovšem to bychom byli na úplně jiném rozpočtu. Komornější pojetí orientující se maximálně na skupinky či jedince už tak věrohodné nejsou a dávají filmu dojem, že veškeré hrůzy se zde děly jednotlivě, nikoli v masovém měřítku (například tzv. parašutisté byli ze skály posílány po desítkách, nikoli jedincích). Herecké výkony zde byly dobré, casting byl excelentní. Interiéry a exteriéry Mauthausenu působí v drtivé většině scén autenticky (počítám, že se to i tam točilo) a titulkové originální fotografie jako děsivá třešnička na dortu. Fotografa z Mauthausenu tak ve výsledku doporučuji nikoli pro milovníky autentické historie, ale spíše pro hledače komornějších dramat z druhé světové války, skutečností pouze inspirovanou. V této podobě si to rozhodně tři slunce zaslouží. S lepším rozpočtem, méně klišé závěrem a lepší autentičností bych tomu klidně i ty další dvě hvězdy přidal. 65% ()

herr_carter

Zase Španělé a zase tleskám, bravo ! Mario Casas se pro mě stává klíčovým hercem klíčových a zapamatovatelných rolí, ve filmu Contratiempo byl taky skvělý. Další z mnoha příběhů koncentračních táborů a vězňů, tentokráte "zase trošku jinak" vyprávěných. A pravda je, že pokud někomu vadí nedostatek autentičnosti, nebo nereálně málo brutální vykreslení, je potřeba brát v potaz fakt, že z každým etnikem se zacházelo tehdy jinak, tady zrovna španělé oproti například polským židům žili vážně "jak v bavlnce" a dostávalo se jim "výhod", o kterých se jejich polským kamarádům ani nesnilo......................moje hodnocení = 7,5 z 10. ()

Cappuccino

Odkaz filmu je síce hodnotný, ale na jeho spracovanie veľmi rýchlo zabudnem. Za 110 minút sa toho v rámci koncentračného tábora Mauthausen určite dalo predviesť aj viac. Za najlepšiu scénu snímky považujem zábery z oslavy narodenín syna miestneho nacistického pohlavára, ktorý dal svojmu synovi zbraň. SPOILER – A zmyslel si, že ho ihneď naučí strieľať – a to rovno do živých terčov. ()

Španělé jsou mistři Thrillerů, ale válečné dramata z koncentráčních táborů není jejich silná stránka. Není to sice vyloženě průšvih ( Na pár silných momentů dojde) ale ty největší hrůzy tu zachyceny bohužel nejsou. Film naštěstí nenudí a postavy si divák oblíbí, ale je nutno přiznat, že na podobné téma byly zpracovanější už lepší kusy. Mohlo to být drsnější, ale i na jiný pohled jsem se podíval rád. 65% ()

radektejkal

Mauthausen je obluda i nyní, když je udržován s pověstnou německou (rakouskou) pečlivostí. Představit si ho jako lidský mumraj, jako "spojené národy" určené k likvidaci kombinací podvýživy a těžké práce, je nejen obtížné, ale i nebezpečné. Maru Targaronovi se to podařilo také jen částečně: z KZ Mauthausen vytvořil tábor, který pravděpodobně znal z občanské války. Mauthausen byl ale Babylonskou věží, kde se mátly jazyky i rozumy, a jejíž schody měly sahat do "Himmlerova" nebe. Přestože jde o film, který je v tomto smyslu velice úsporný, je přece jen vložený do tehdejší reality - a také rozdíly mezi představou režiséra a diváka nutí spíš k pokornému zamyšlení než k ráznému odmítnutí. Reálie viz Volodimir2 ***. ()

• Paul Ricken (Richard van Weyden) byl po válce odsouzen k doživotínímu vězení, ale v roce 1954 byl podmínečně propuštěn. Zemřel v roce 1964 ve věku 72 let. (xisp)
  • Francisco Boix (Mario Casas) zachránil na 20 000 negativů. Po válce svědčil v norimberském procesu i v procesu v Dachau proti obviněným příslušníkům SS z Mauthausenu. Zemřel v roce 1951 na selhání ledvin ve věku 30 let. (xisp)