Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Budovatelská témata, byť jakkoli modifikovaná, do znárodněné kinematografie pronikala po celou její existence. Tentokrát si režisér Július Matula soustředil na mladého konstruktéra, jenž s velkými nadějemi přijme místo v jednom proslulém zemědělském družstvu. Záhy však pozná, že za vyhlašovanými frázemi se ve skutečnosti skrývá pokrytectví a protekcionismus. Tvůrci kritizují, že neschopnost bývá zastírána, že nedostatky končí obratně zakamuflovány, že společenské naladění přeje veskrze průměrným a všemu přizpůsobivým. Hauři předkládají výpověď odvážnou tak říkajíc v mezích zákona, vybízejí ke zvýšení pracovní uvědomělosti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (47)

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý film o mladém konstruktérovi Pavlovi Jarošovi, jenž je nespokojen ve svém zaměstnání, chybí mu prostor ke své realizaci a proto přijme nabídku z proslulého zemědělského družstva Podhůra (paralela se Slušovicemi?). Zjistí však, že na novém pracovišti panují docela odlišné, náročnější ´kapitalistické´ podmínky, konstruktéři musejí umět programovat a každý je hodnocen podle jeho skutečných výsledků. Sympatický Pavel Jaroš v podání výborného M. Vašuta však díky své uvolněné a nedospělé povaze naráží jak v pracovní, tak i osobní rovině. Nedůstojný a ponižující vztah s E. Jeníčkovou, či později zalíbení do kolegyně I. Chýlkové, jež jeho city pouze zneužila do té doby, než se vrátí její milý z vojny, stejně tak jako postupný sestup v pracovní kariéře je pouze důsledkem jeho dobrácké, necílevědomé a naivní povahy. Kromě vynikajícího Vašuta a jeho sympatické postavy neustále se sluchátky od walkmana na uších, jež byla nazvána haurem, snímek doplňoval K. Roden v roli jeho sexuálně experimentujícího spolubydlícího a kolegy, B. Rösner, jehož postava podnikavého Jarošova bratra vyzněla do ztracena, pouze poukázala, stejně jako ostatní postavy, na stav společnosti konce 80. let či alkoholem opojený otec vypočítavé Chýlkové žijící stále myšlenkami v době největšího budovatelského nadšení, vždy výborný K. Vochoč. Velmi výraznou postavu přísného, ale spravedlivého ředitele JZD Podhůra ztvárnil výborným způsobem F. Němec, v menších rolích dalších Jarošových kolegů se objevili L. Křiváček a M. Stropnický, jako vždy svým projevem a vizáží zaujala v malé roli otce E. Jeníčkové L. Kopřiva. Všichni tito herci, spolu s impozantní hudební složkou v čele s geniálním P. Dobešem a B. Smetanou, činí z Haurů velmi zajímavou podívanou s výraznou dobovou výpovědí. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Solidni vzpominkovy film na konec 80. let u nas. Na walkmana jsem uz skoro zapomnel:-). Zajimave herecke obsazeni a dobra hudba. Vasut se ve sve roli skoro porad choval jako idiot a vubec se nedivim jeho karienimu sestupu. Velmi dobre a chladne se ujal sve role Frantisek Nemec. Film na ktery si asi dnes malokdo vzpomene. ()

Reklama

#47 

všechny recenze uživatele

Mladý inženýr nastupuje do JZD Podhůra...do podniku, kde vládne tvrdý kapitalismus, tj. nároky jsou vysoké, lidé jsou odměňováni a povyšováni podle schopností a dosažených výsledků a hlavně stranická legitimace je tady cárem papíru, takže se sem stahují "všichni naštvaný inžové z celý republiky"...kdo by v tomto nepoznal tzv. Slušovický zázrak. Pod "oficiálním textem distributora" se ovšem skývá pouze snůška blábolů ve stylu jakéhosi kovaného bolševika z Rudého práva...možná něco jako postava kterou hrál Karel Vochoč - zaslepený komunista 50. let, který si myslí, že sbírka medailí typu "Vzorný pracovník" má nějakou vypovídající hodnotu o skutečných schopnostech člověka. Film samotný není až tak zážívný, ale jako ukázka našeho proslulého "ostrůvku kapitalismu" funguje výborně...ale plně chápu, že v dnešní době to již málokoho může zajímat... ()

curfew77 

všechny recenze uživatele

Tenhle film mi celá desetiletí unikal, protože jsem ho měl zafixovaný jako nějakou adaptaci románu od Párala. Ve skutečnosti jde ale o (na tehdejší poměry) docela cool story navázanou na legendami opředené slušovické JZD s klasicky parádním Vašutem a stejně tak dobrými Chýlkovou, Rodenem a dalšími. Jen mi pořád trochu není jasné, jak to celé vlastně tvůrci mysleli. Je to kritika komunismu nebo kapitalismu? Vtipné je, že od každého trochu. Celkem rád bych si přečetl literární předlohu. Stylem má film dost blízko k trilogii Bouřlivé/Zralé/Mladé víno, což ještě umocňuje Němec ve velmi podobné roli pokrokového předsedy družstva. Nedejte na zdejší modré hodnocení, za vidění rozhodně stojí. 65 %. PS: Eva Jeníčková je tady nejvíc sexy, co jsem kdy viděl! ()

Vikinec 

všechny recenze uživatele

Megacool perestrojkový film konce 80. let. Hlavní hrdina, idealistický inženýr s poněkud dětinským vystupováním, se sluchátky na uších, odchází z podniku, aby se prosadil v JZD typu Slušovice. Vše se vyvíjí tak, že dobude skvělých výsledků, ožení se a film vyvrcholí v třeskutém happyendu. Jaké bylo však mé překvapení, když jsem na konci zjistil, že se ukázalo, že náš hrdina na nic nestačí, že odešel z JZD pomalu z místa vrátného, všechny holky mu přebrali a svůj Walkman zahodil. Film měly zachránit kozy Jeníčkové s příšerným účesem a dobová hudba. No, poctivé 2. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (5)

  • Ve filmu zazní i píseň „Zum-zum“ od písničkáře Pavla Dobeše. O písni prozradil, že za ní obdržel 20 tisíc Kčs, což byla částka, která mu umožnila odejít „na volnou nohu“ a mít v občanském průkazu vytoužené razítko „svobodné povolání“ a nemuset být nikde zaměstnán. (sator)
  • Na filmu z roku 1987 jde vidět, že perestrojka pokročila a komunistický systém se pomalu začínal sypat. Paralela JZD Podhůra se Slušovicemi je zcela jasná. Scénu, kdy se Pepa (Boris Rösner) dozví, že je zcela zdráv a životní pojistka je mu k ničemu, kometoval slovy: „Zasraný bolševici!“ To by pár let zpátky zcela jistě neprošlo. (Warden75)
  • Jedná se o první český film o kapitalismu, přitom natočený dva roky před revolucí. (hippyman)

Reklama

Reklama