Režie:
Vladimír MichálekKamera:
Martin DubaHrají:
Martin Dejdar, Jiří Lábus, Jaroslava Rytychová, Kateřina Kozáková-Bílková, Jiří Schmitzer, Oldřich Kaiser, Pavel Landovský, Libuše Tomanová (více)Obsahy(2)
Film režiséra Vladimíra Michálka je postmodernistickou vizí nedokončeného románu Franze Kafky "Nezvěstný". Do Ameriky počátku 20. století, země velkých vzletů i velkých pádů, přijíždí mladý Čech (M. Dejdar). Jeho strýc (J. Lábus) je nejbohatší muž Ameriky. Synovce přijme jako vlastního syna za podmínky absolutní podřízenosti. V tvrdých poměrech, tolik vzdálených idylické Evropě, mladý muž neobstojí. Je strýcem tvrdě a nečekaně zavržen. Amerika mu nastaví svoji druhou tvář – stává se z něj vyděděnec bez budoucnosti. Filmová vize mu však jistou naději poskytne. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (187)
Jakpak se tvůrci filmové adaptace Kafkova románu "Nezvěstný" vypořádali s jeho nedokončeností? Zhůvěřile kýčovitým happy endem podkresleným dobovou vypalovačkou od kapely Lucie, který navíc ani nelícuje s dosavadním stylem filmu. Ale zase to na druhou stranu skvěle ilustruje nabubřelost blockbusterového projektu, který měl být současně osobitý, důležitý a vážný, ale také divácky přístupný, marketingově uchopitelný a mainstreamově prodejný. Ačkoli samotného Kafku, respektive jeho prózu charakterizuje problematický vztah k ženám, Michálkův celovečerní debut předlohu přetváří do esenciálně devadesátkového bijáku sálajícího všemi dobovými neduhy. Čecháčkovské chcípáctví, otevřená misogynie a obšournický étos zde zcela upozaďují kafkovské motivy. Při tom ale nelze "Americe" upřít nápadité formální uchopení s expresionisticky ztvárněnými velkými celky a naopak klaustrofobně skličujícími polodetaily interiérových sekvencí. ()
Musím se přiznat, že tento film mi pořád unikal, věděl jsem teda, že existuje, ale nějak jsem se k němu nemohl pořád dokopat. Vždycky mi ho připomněl soundtrack od Lucie, který se mě velmi líbil. Knižní předlohu neznám. Chápu, že měl film působit depresivně o nenaplnění amerického snu, takže vyvolání té tísnivé atmosféry je vlastně v pořádku i když tam hrála plejáda herců, které máte zafixované, jako komiky tak je to těžké. Asi v polovině jsem si dokonce řekl, že jsem vlastně o nic nepřišel. Ale je pravda, že na to nechcete koukat stále znova, ale určitě ve vás něco zanechá, což se u jiných filmech nedá říct. ()
Prvotina Vladimíra Michálka, ve které exceluje především Jiří Lábus v roli strýčka hlavního hrdiny Karla, v podání Martina Dejdara, který příjíždí do Ameriky ke strýčkovi na doporučení svého otce. Vynikající stylizace, perfektní kulisy, krásné makety lodí a Ameriky dělají z tohoto snímku zajímavý originál. Ne každému se proto Amerika bude líbit. Slovo originalita je zde zcela na místě. Kromě Lábuse ve filmu ještě zaperlil Jirka Schmitzer jako nenapravitelný norek a Oldřich Kaiser jako zabiják a jeho "bodni se!!", z jeho úst vyznívá hodně přesvědčivě a mrazivě. Holt Michálek ví, co točí a je rozhodně náš jeden z nejlepších, ne-li nejlepší současný režisér. ()
To napsal Kafka takovou blbost, nebo to jen Michálek tak zvoral? Vždyť se tam za hodinu a půl stane tolik děje, že by se celý vešel do klipu od Lucie. A že si přiťukávají v angličtině na tykání a mají všechna jména a cedule česky už ani nestojí za povzdech. A když nemám prachy na to, aby to alespoň vypadalo jako v Americe, tak to radši ani netočím. Jednu hvězdu za snahu a jednu za perfektní skladbu od Lucie. ()
Dokonale odtažité…prostředí, lidé, atmosféra, zkrátka celý film. Mladé ucho Dejdar, jehož každé polknutí, v tom dusnu co ho obklopuje, divák absolvuje s ním, pak naprosto démonický Lábus, úchylný lotr Kaiser a zkrachovalec Schmitzer. Výborně podané vystřízlivění, stejně jako část „v nouzi poznáš přítele“, dějově mi to kazil jenom ten konec, který mě krapet znechutil, avšak naštěstí k němu pěkně hrála Lucie, což byl promyšlený tah (a vůbec celý soundtrack byl fajn). Výtku bych ale měl k exteriérům, které bohužel působily skoro směšně. Celkově i s ohledem na to, že to byl Michálkův debut, dávám ještě slabší 4*. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (10)
- Výtvarné ztvárnění filmu malířem Jaroslavem Rónou bylo inspirováno Verneovkami Karla Zemana. (hippyman)
- Vladimír Michálek s Martinem Dubou se Kafkovou nedokončenou prózou Nezvěstný nechali inspirovat ke svému vlastnímu příběhu. (hippyman)
- Film vychází ze stejnojmenné inscenace Studia Ypsilon (1989), ve které už tehdy hrál Martin Dejdar hlavní roli a shodné jsou i některé další role. (NinadeL)
Reklama