Režie:
Jiří HavelkaKamera:
Martin ŽiaranHrají:
Tereza Ramba, Vojtěch Kotek, Dagmar Havlová, Jiří Lábus, Pavla Tomicová, Ondřej Malý, Andrej Polák, Klára Melíšková, Kryštof Hádek, Stanislav Majer (více)Obsahy(1)
Paní Zahrádková (Tereza Voříšková) s manželem (Vojta Kotek) idealisticky chtějí, aby společnými silami dům zachránili. Novomanželé Bernáškovi (Jiří Černý, Maria Sawa) se s nadšením připojují. Paní Roubíčková (Klára Melíšková) pedantsky kontroluje řádný průběh schůze. Paní Horvátová (Dagmar Havlová) všechno iniciativně komentuje. Naivní pan Švec (David Novotný) zastupuje svojí maminku. Paní Procházková (Pavla Tomicová) s panem Novákem (Ondřej Malý) hledá způsoby jak zhodnotit svůj majetek. Pan Nitranský (Andrej Polák) touží po půdě v domě a pan Kubát (Jiří Lábus) důsledně sabotuje jakékoliv rozhodnutí. A v pozadí číhají bratři Čermákovi (Kryštof Hádek, Stanislav Majer), jen starý pan profesor Sokol (Ladislav Trojan) zatím nic nekomentuje… (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (1 101)
„Plyn byste si měli nechat... na sebevraždu.“ Vlastníci začínají jako lehká a svižná konverzačka, jejíž temné podtóny postupně a poměrně organicky zesílí natolik, že začnou udávat tón vyprávění (byť daný, jestli se nepletu, hlavně tím, o čem a jak se postavy baví, nikoliv proměnou stylu - ale pro ověření bych film musel vidět znovu). Z kina tak budete odcházet spíše s úzkostí než s úlevou. Jde o smělý a v českých žánrovkách poměrně ojedinělý tah. Lépe by fungoval, kdybychom postavy alespoň trochu poznali ještě před schůzí, kdyby byla expozice doladěnější. Takhle mnohé z nich zůstávají pouhými jednorozměrnými a ve své omezenosti nepřesvědčivými komediálními typy, které se nikam neposunou (zejména postavy Havlové a Novotného). S tím, kam by se měl příběh posunovat, je celkově potíž. Na začátku není stanoven žádný cíl, k němuž by děj směřoval. Jediný rámec poskytuje zhruba devadesátiminutové trvání schůze, takže se moc nemáme čeho chytit, čím se nechat vést. Teprve zpětně se jeví, že film řídilo bobtnání nevyřešených křivd a závad z minulosti, dané neschopnosti vést konstruktivní dialog a na něčem se k vícestranné spokojenosti domluvit (dokud se neobjeví někdo, kdo nabídne jednoduché řešení „pro všechny“, sloužící ve skutečnosti zejména jemu samotnému). Přes tyhle výhrady, neefektivní opakování některých vtipů (Malého rozdávání vizitek) a místy špatně odhadnutou hranici, kdy má nekorektní humor vypovědět něco o postavách a kdy jen pobavit diváka, jde o jednu z nejlíp napsaných, obsazených a zahraných českých komediích letošního roku, kterou si časem rád zopakuji. 65% Zajímavé komentáře: JFL, Marthos, castor, niethustra, Marze, decouble, major.warren, Psice, Sala1, johnny01, spotczek ()
Možno keby, že som vlastník baví ma to viac. Musím uznať, že film natočený v jednej miestnosti je nadmieru vydarený v tom, že moc nenudí. Skôr ma nebavili niektoré postavy a iné mi prišli zas zbytočne otravné, alebo nasilu vtipné, no najviac ma sklamal záver, ktorý už stagnuje a nezaujme toľko. Inak fajn, určite to lepšie s českej produkcie. 50% - 2* ()
SPOILERy! Trochu som sklamaný iba z toho, že predstaviteľka najsympatickejšej postavy zosobňujúcej hlas rozumu, dohnaná debilitou a egoizmom ostatných k odhaleniu svojich slabostí, ktorá väčšinu času keď má slovo, ťahá sympatie a divácky zážitok skoro až k piatim hviezdam (Tereza Ramba), neuhrala záverečný výstup. Nie som si istý, či to bolo herečkou alebo réžiou, prikláňam sa skôr k tomu druhému. Zvyšok filmu je totiž Ramba úplne presná v gestách a pokiaľ nehrala vlastnú povahu, podozrievam autora, že ju stvoril podľa skutočnej osoby (niekoho na chlp rovnakého som dokonca sám poznal). V zvyšku postáv, naopak, (paradoxne možno ešte s výnimkou homosexuálneho charakteru) hrajeme len na také tie povrchové stereotypy a la tá naše povaha česká. Niektorí to uhrajú aj tak (Melísková, Havlová), niektorí v tej repetitívnosti začnú byť otravní (Lábus), a vedlajšie postavy sediace mimo stolu, na mňa osobne nefungovali vôbec, a to bohužiaľ vrátane Novotného. Navyše má režisér dosť často problém odhadnúť hranicu medzi inteligentnou konverzačkou a bláznivou estrádou a tak, hlavne ku koncu miestami skĺza do buraniády. A ja absolútne nemôžem prísť nato, čo z toho bol zámer. Či muselo byť buranskejšie spracovanie tým viac, čím viac sa dostávali k slovu burani, až to celé ovládli po tom, ako inteligencia spáchala harakiri; a rovnakú dilemu mám s trailerom, ktorý na mňa pôsobil, že cieli skôr na českú kinomajoritu, ktorá pritom cieľovkou vôbec nie je. Vlastníci obsahujú množstvo umýselných alebo neúmyselných, viac či menej iritujúcich detailov, ale ako celok sú skrátka strašne iní a zábavní a depresívni, a už len to sú dostatočné dôvody im fandiť. Konečne niekto prišiel nato, že keď musíme neustále točiť o tom istom, vieme obmieňať aspoň formu. A prekvapovať. Od určitého momentu som bol stopercentne presvedčený, že to tam celé vybuchne a oni ich (nás) v tom na koniec všetkých nechali žiť. Čo ste si zvolili, to máte; pri perfektnej titulkovej scénke z kúpelne, zrazení na kolená, keď sa do toho baráku, krajiny, sveta, rozhodnú priviesť ďalšie dieťa. Sme my vôbec normálni? ()
Neskutečnej nářez. A to říkám i přesto, že jsem se se schůzí vlastníků setkal jen okrajově a spíše jsem poslouchal. Tenhle film ale všude v mém okolí, včetně rodiny a práce, vytvořil tolik diskuze, že, ač je to hrozný, jsem pochopil, že tohle je čirá a neústupná pravda. Má mi z toho lidského hnusu být ouha nebo se mám nekonečně smát? V tomto případě mohu dělat oboje. Film funguje nejen jako drama, ale i jako komedie. Asi je to zrovna o tom, jakou máte v danou chvíli náladu. Pak ho Váš mozek dokáže snadněji zpracovat. Co se ale tomuto filmu upřít jednoznačně nedá a je čisté jak lilie, tak nápad, který překračuje české filmy na míle daleko. Tohle se prostě povedlo! Scénář srovnatelný s 12ti rozhněvanými muži. Neskutečný zážitek a herecký koncert všech zúčastněných, u kterých budete 97 minut kulit oči. ()
Mix komedie a dramatu nemusí vždy dopadnout dobře. To není případ vlastníků. Konverzační drama s komickými prvky v uzavřeném prostoru mě baví. Ocenila jsem vykreslení postav, které jsou prakticky všechny hlavní. Protiva je dostatečně protivný, pedantka dostatečně pedantská, urýpanec rýpá o sto šest ... Zacíleno jsem měla hlavně na Terezu Voříškovou, kterou jsem si vybrala do herecké odysey. Ve třiceti letech má za sebou pestrou skladbu rolí, přes naivní holky, studentky a princezny až po maminku (Po strništi bos). Ve Vlastnicích je velmi výraznou bojovníci za lepší zítřky s přesahem do hysterie. Přirozená a přesvědčivá. ()
Galerie (22)
Zajímavosti (28)
- Pavla Tomicová si ve filmu zahrála se svým mužem, Ondřejem Malým. (Duoscop)
- Předpremiéra filmu proběhla v jihlavském kině Dukla. Z Jihlavy pochází autor a režisér filmu Jiří Havelka. (Dizzy15)
- „Bylo to pro mne hodně energeticky náročné, protože moje postava schůzi řídí a celou dobu musí být aktivní,“ komentuje herečka Tereza Ramba. (SONY_)
Reklama